2018-09-13, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
Jo, vi noterade detta i somras när SD var tagen av banan. Att hans svit med FTF varje månad skulle brytas. Men vi upptäckte då att den redan hade brutits 2016 trots att vi visste att den sviten var intakt. Men vi hade ingen förklaring till hur eller varför. Och ingen brydde sig just då så mycket annat än att det verkade konstigt. Det var efter att jag läste om alla olika teorier om norrsjöcacharnas loggningar (eller inte loggningar) i tråden som jag kom ihåg denna cache.

Idag såg jag bilder i loggboken på cachens webbsida tagna av andra som loggat cachen. Bilderna talar sitt tydliga språk.

Mina reflektioner. Att en person skrev in allas nickar i loggboken är inget konstigt, snarare kutym. Att Team Davidsson (numera HerrTeamDavidsson, eller HTD) besökte platsen är klarlagt. Allt står beskrivit i Yankeedudes logg. Att Softpocahontas är inskriven i loggboken men inte nätloggat inom en kortare tid efter är iofs inget märkvärdigt. Men att hon aldrig skulle ha nätloggat är det. Verkligen. En FTF glömmer man inte nätlogga helt enkelt. Att hon aldrig nämns i YD:s logg antyder att hon aldrig var på plats. Det här går liksom inte riktigt ihop.

Som sagt var är det redan klarlagt att HTD har loggat cachen fysiskt samt nätloggat, han hade en lång FTF-svit som bröts genom att nån gång mellan 13/5-2017 och 31/7-2018 suddas bort helt i loggboken. Samt så raderas även nätloggen.

Varför skrevs Softpocahontas (LW) in på loggen? Samma som vid Norrsjöcacharna?

Har HTD besökt ön igen i ett försökt att rensa spår efter sig genom att sudda ut sitt nick? Knappast troligt. Varför drar man mer uppmärksamhet åt sig genom att bryta sviten? Utan mer troligt har nån annan gjort det, men vem? Radering av en nätlogg kan endast ske på följande sätt: cacharen själv, cacheägaren eller Groundspeak. Vi kan enkelt utesluta att HTD skulle ta bort loggen. Samma sak med Groundspeak (geocaching HQ) då de enbart tar bort uppenbart felaktiga loggar. Kvar finns cacheägaren. Att ta bort en giltig nätloggning hör till det mycket ovanliga. Man ska ha goda skäl. Även cacharen får kopia på borttagningen. Måste säga att som cachare har jag aldrig hört talas om något liknande tidigare.

Personligen har jag aldrig sett eller hört CO nicket Lag Amie tidigare, så jag kan inte uttala mig om honom (ja, nicket är förvisso LAG Amie, men i Yankeedudes logg skrivs att Lag Amie är en han.)

Kan nån som känner SD fråga honom om sin FTF-svit och denna plus Norrsjöcacherna, utan att outa sig?

Fler frågor än svar.

Om någon förfalskat, fuskat eller på annat sätt skrivit en logg som inte är lämplig äger co rätten att radera loggar.
Här kan alltså hävdas att BÅDE SD och YDs logg är ogiltiga då de båda eller en av dom skrivit in softpocahontas i loggen trots att hon inte var där. I detta fall var tydligen SD skyldig då hans logg raderades.

Du eller ni är alldeles nya här, jag kan ana agendan men jag ställer ändå frågan, vad är den?
Var ni personligt bekanta med LW?
Citera
2018-09-13, 07:19
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Jo, vi noterade detta i somras när SD var tagen av banan. Att hans svit med FTF varje månad skulle brytas. Men vi upptäckte då att den redan hade brutits 2016 trots att vi visste att den sviten var intakt. Men vi hade ingen förklaring till hur eller varför. Och ingen brydde sig just då så mycket annat än att det verkade konstigt. Det var efter att jag läste om alla olika teorier om norrsjöcacharnas loggningar (eller inte loggningar) i tråden som jag kom ihåg denna cache.

Idag såg jag bilder i loggboken på cachens webbsida tagna av andra som loggat cachen. Bilderna talar sitt tydliga språk.

Mina reflektioner. Att en person skrev in allas nickar i loggboken är inget konstigt, snarare kutym. Att Team Davidsson (numera HerrTeamDavidsson, eller HTD) besökte platsen är klarlagt. Allt står beskrivit i Yankeedudes logg. Att Softpocahontas är inskriven i loggboken men inte nätloggat inom en kortare tid efter är iofs inget märkvärdigt. Men att hon aldrig skulle ha nätloggat är det. Verkligen. En FTF glömmer man inte nätlogga helt enkelt. Att hon aldrig nämns i YD:s logg antyder att hon aldrig var på plats. Det här går liksom inte riktigt ihop.

Som sagt var är det redan klarlagt att HTD har loggat cachen fysiskt samt nätloggat, han hade en lång FTF-svit som bröts genom att nån gång mellan 13/5-2017 och 31/7-2018 suddas bort helt i loggboken. Samt så raderas även nätloggen.

Varför skrevs Softpocahontas (LW) in på loggen? Samma som vid Norrsjöcacharna?

Har HTD besökt ön igen i ett försökt att rensa spår efter sig genom att sudda ut sitt nick? Knappast troligt. Varför drar man mer uppmärksamhet åt sig genom att bryta sviten? Utan mer troligt har nån annan gjort det, men vem? Radering av en nätlogg kan endast ske på följande sätt: cacharen själv, cacheägaren eller Groundspeak. Vi kan enkelt utesluta att HTD skulle ta bort loggen. Samma sak med Groundspeak (geocaching HQ) då de enbart tar bort uppenbart felaktiga loggar. Kvar finns cacheägaren. Att ta bort en giltig nätloggning hör till det mycket ovanliga. Man ska ha goda skäl. Även cacharen får kopia på borttagningen. Måste säga att som cachare har jag aldrig hört talas om något liknande tidigare.

Personligen har jag aldrig sett eller hört CO nicket Lag Amie tidigare, så jag kan inte uttala mig om honom (ja, nicket är förvisso LAG Amie, men i Yankeedudes logg skrivs att Lag Amie är en han.)

Kan nån som känner SD fråga honom om sin FTF-svit och denna plus Norrsjöcacherna, utan att outa sig?

Fler frågor än svar.

Mannen i Lag Amie kände LW och de har även geocachat tillsammans.
Kanske han blivit arg på SD när han upptäckt att LW:s nick har skrivits in på loggremsan och han vet att hon aldrig skulle missa att logga en FTF på nätloggen. Han konstaterar att det är SD som ligger bakom dådet med fuskloggningen och tar sonika bort SD:s logg?

SD drar sig tydligen inte för att fusklogga och skriva in andras namn och särskilt LW:s nick. Varför?

Det har nämnts av en geocachare JS att SD tenderar tro att andra fuskar, så därför tog JS med ett bildbevis på loggremsan vid en nätloggning på Bildning Ådalen.

För en som inte geocachar kan fuskloggningar tyckas mindre allvarligt, men jag antar att det inte anses okej i geocachevärlden. Otrohet, trakasseri och knoggnuggning uppfattas allvarligare, i min värld.
SD:s moral och etiska kompass går tydligen fel.
Senast redigerad av Honan6 2018-09-13 kl. 07:34. Anledning: Ett par korrigeringar
Citera
2018-09-13, 07:48
Medlem
Citat:
Vi kan enkelt utesluta att HTD skulle ta bort loggen. Samma sak med Groundspeak (geocaching HQ) då de enbart tar bort uppenbart felaktiga loggar. Kvar finns cacheägaren. Att ta bort en giltig nätloggning hör till det mycket ovanliga. Man ska ha goda skäl. Även cacharen får kopia på borttagningen. Måste säga att som cachare har jag aldrig hört talas om något liknande tidigare.

Fler frågor än svar.

Man bör nog inte utesluta HQ då det finns en möjlighet att LW faktiskt klagat till dom.

Anta att hon får reda på händelsen när efterföljande cachare påminner henne att hon glömt att nätlogga och även lägger upp ett foto för att visa att hon visst varit med och loggat. LW känner sig i detta läge kanske ofredad och vill i så fall möjligen få ett slut på denna typ av händelser.

Att vända sig direkt till HQ istället för till HTD eller CO kan vara naturligt, HQ finns till även för att medla och avgöra tvister mellan cachare och kan förväntas ta ett klagomål både lugnt och på ett dämpande sätt. Följden kan bli någon form av medling och därefter frivillig radering eller någon annan form av åtgärd som löser den aktuella situationen.

Samtidigt kan konflikten på längre sikt förbli olöst och tänkas resultera i ett fortsatt spänt förhållande.
Citera
2018-09-13, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, enligt DFT så ska gärningsmannen
ha en skada på en hand sedan 2004.
"gärningsmannen"?
MGM?
-eller har LW telepatiskt, från andra sidan, sänt denna handskadeinfo till DFT?

Eller antyds det att SD sedan 2004 har en handskada som skulle omöjliggöra förmåga att begå våldsamheter?
Som klart motsägs av knoggnuggningen..

Till er som är handkirurgiskt intresserade:
Berätta gärna tydligt varför en (hypotetisk?) handskada från 2004 har en roll i detta mordärende, tack!
Citera
2018-09-13, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, enligt DFT så ska gärningsmannen
ha en skada på en hand sedan 2004.
Tack, ja det vore intressant att veta. Kanske detta har åtgärdats med plastik dock
Citera
2018-09-13, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Mannen i Lag Amie kände LW och de har även geocachat tillsammans.
Kanske han blivit arg på SD när han upptäckt att LW:s nick har skrivits in på loggremsan och han vet att hon aldrig skulle missa att logga en FTF på nätloggen. Han konstaterar att det är SD som ligger bakom dådet med fuskloggningen och tar sonika bort SD:s logg?

SD drar sig tydligen inte för att fusklogga och skriva in andras namn och särskilt LW:s nick. Varför?

Det har nämnts av en geocachare JS att SD tenderar tro att andra fuskar, så därför tog JS med ett bildbevis på loggremsan vid en nätloggning på Bildning Ådalen.

För en som inte geocachar kan fuskloggningar tyckas mindre allvarligt, men jag antar att det inte anses okej i geocachevärlden. Otrohet, trakasseri och knoggnuggning uppfattas allvarligare, i min värld.
SD:s moral och etiska kompass går tydligen fel.
Från en som inte fattar alls...
Jag letar alltså upp en låda och skriver mitt namn (nick) på en remsa för att visa att jag varit där, stämmer det så långt? Varför skriver man då dit någon som inte är med vid "lådöppningen"? Vad får man ut av det? Som sagt..fattar inte alls grejen med det så förklara gärna.
Citera
2018-09-13, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Från en som inte fattar alls...
Jag letar alltså upp en låda och skriver mitt namn (nick) på en remsa för att visa att jag varit där, stämmer det så långt? Varför skriver man då dit någon som inte är med vid "lådöppningen"? Vad får man ut av det? Som sagt..fattar inte alls grejen med det så någon får gärna förklara.

Oj det är en värld att förklara, för de flesta handlar det om att ha roligt, äventyr och att se platser man annars inte skulle besöka.
För en del handlar det väldigt mycket om statistik, ungefär som fågelskådare tävlar i kryss, tävlar en del geocachare i funna och först funna cacher.
Där kommer då denna besatthet och maniska beteende in, varav SD är svårt sjuk i.
Citera
2018-09-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Oj det är en värld att förklara, för de flesta handlar det om att ha roligt, äventyr och att se platser man annars inte skulle besöka.
För en del handlar det väldigt mycket om statistik, ungefär som fågelskådare tävlar i kryss, tävlar en del geocachare i funna och först funna cacher.
Där kommer då denna besatthet och maniska beteende in, varav SD är svårt sjuk i.
Men vad är grejen med att logga in någon som inte är på plats vid en sökt och hittad låda? Varför gör man så? Vem och vad gynnar det 😮🤔
Senast redigerad av Osamaj 2018-09-13 kl. 09:38.
Citera
2018-09-13, 09:49
Medlem
Citat:
Men vad är grejen med att logga in någon som inte är på plats vid en sökt och hittad låda? Varför gör man så? Vem och vad gynnar det 😮🤔

Ja i vissa fall är det fusk då man loggar en cache man inte besökt men du får den på statistiken.
I detta fall med SD och "Nordsjön" kan det vara ett försök till att visa att han umgåtts med LW och förklara ev blodspår av henne eller dylikt.
Jag är övertygad om att det är påhitt och falska loggar. Vad gäller " En ö i havet" har jag ingen aning om varför han skrev in LW i loggen, hon var inte på plats och inte medveten om att han skrivit in hennes nick.
Citera
2018-09-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ja i vissa fall är det fusk då man loggar en cache man inte besökt men du får den på statistiken.
I detta fall med SD och "Nordsjön" kan det vara ett försök till att visa att han umgåtts med LW och förklara ev blodspår av henne eller dylikt.
Jag är övertygad om att det är påhitt och falska loggar. Vad gäller " En ö i havet" har jag ingen aning om varför han skrev in LW i loggen, hon var inte på plats och inte medveten om att han skrivit in hennes nick.
Ok.. så själva grejen att logga någon som inte är med gynnar ingen. Det vill säga..om man inte har en viss överenskommelse med någon att man "samloggar" för att hamna högst på någon intern lista över "bästa geocachare".. Men i SD: s fall skulle det kunna handla om att han vill visa att det inte fanns något fientligt dem emellan utan tvärtom..att de var vänner..
Har jag fattat det rätt då?
Citera
2018-09-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ok.. så själva grejen att logga någon som inte är med gynnar ingen. Det vill säga..om man inte har en viss överenskommelse med någon att man "samloggar" för att hamna högst på någon intern lista över "bästa geocachare".. Men i SD: s fall skulle det kunna handla om att han vill visa att det inte fanns något fientligt dem emellan utan tvärtom..att de var vänner..
Har jag fattat det rätt då?

Nja 50/50, översta stycket har du rätt i men att SD fyller i LW´s nick i cacher hon inte besökt har inget med att visa att de var vänner. Snarare tvärtom, en sorts ofredande om du vill eller ett sett att visa makt eller djävlas med henne.
Och i de senare fallen ett "alibi" försök.

En vanlig cachare fyller aldrig i någon annans nick i loggen när denne inte är med.
Citera
2018-09-13, 10:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nja 50/50, översta stycket har du rätt i men att SD fyller i LW´s nick i cacher hon inte besökt har inget med att visa att de var vänner. Snarare tvärtom, en sorts ofredande om du vill eller ett sett att visa makt eller djävlas med henne.
Och i de senare fallen ett "alibi" försök.

En vanlig cachare fyller aldrig i någon annans nick i loggen när denne inte är med.

Frågan är vem av dom som skrivit?
För om detta stämmer, vet YD om detta?
Eller skriver SD in allt åt "alla" och YD är omedveten om det?
Går handstilen att känna igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in