Citat:
Enligt mig är det uteslutet att C skulle sitta i en regering med S.
Efter SD är S centerns huvudmotståndare. Att de skulle kunna komma överens om en budget är ytterst osannolikt.
Annie vet att alla partier som samregerar med S minskar sitt stöd. MP är enbart det senaste exemplet. Inget parti har historiskt sett ökat sitt stöd efter ett sådant samarbete. SAP är ett maktparti som äter upp sina mindre regeringskompisar.
Det är uppenbart att Annie och Stefan har en dålig personkemi. Hur ska man kunna samarbeta med någon som man inte ens gillar på det personliga planet. Frivilligt. Oavsett hur mycket man än hatar SD.
Sätter sig C i samma regering som S leder det till en svekdebatt inom C. När man röstar på C röstar man aktivt mot S. Väljarströmmarna från C till S är ytterst små.
Gränsen går vid passivt stöd som DÖ 2014. Men då var C liksom hela alliansen paralyserade av Rheinfeldts avgång i direktsändning. En upprepning tror jag inte på. För det kommer också att leda till en svekdebatt. En röst på C blev återigen en röst på Löfven.
Så länge man håller SD utanför så innebär det att en regeringsbildning som kan tolereras av en majoritet ytterst svår. Med ett SD som röstar nej till alla föreslagna statsministrar om man inte får inflytande. Med ett M som röstar mot SL som statsminister. Med MP, S och V som röstar mot UK som statsminister. Där ett fnaskande MP med 4.3 procent inte förändrar någonting.
Allt detta krångel för att man inte vill samarbeta med SD. Då blir många regeringar enkla att bilda. Precis som i Norge, Danmark och Finland. Sverige har bror duktigkomplex. Där pragmatism står lågt i kurs.
SD kommer ensamt bestämma vem som kommer att bli riksdagens nya talman. Man kommer att få välja mellan två. SD är ensamma orsaken till att regeringsbildningen kommer orsaka politiska konvulsioner i landet under lång tid. Inte illa pinkat av ett parti som enligt de vänsterblivna är odemokratiskt och påstås sakna makt.
Oavsett utgången på denna politiska soppa kommer det att göra avtryck i kommande OU. Om det kommer att innebära att SD ökar eller minskar i opinionen har jag ingen aning om.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-09-13 kl. 06:09.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-09-13 kl. 06:09.