The first two numbers that are both squares and triangles are 1 and 36. Find the
next one and, if possible, the one after that. Can you figure out an efficient way to find
triangular-square numbers? Do you think that there are infinitely many?
För heltal n så är det ju så att n(n+1)/2 är tringulära nummer.
man ska alltså hitta n(n+1)/2=k^2 för heltal k och n om jag tänker rätt?
I spoilern har jag fuskat med datorhjälp, tanken är att man inte ska använda dator.
Så det fungerar för n=49 men nu fuskade jag med datorhjälp.
Fortsätter man leta , Sqrt[Table[n (n + 1)/2, {n, 200, 300}]] så fungerar det för n=288
Solve[n (n + 1)/2 == 204^2]
{{n -> -289}, {n -> 288}}
Finns så mycket "godis" i det programmet...
När man känner sig klok är det bara att starta programmet, inom ett par sekunder inser man att man inte kan något...
Börja om från början – du kom snett ganska omgående.
Tänk: (a–b)^2 = a^2 –*2ab + b^2
Använd även √a√b = √(ab)
Så skall det nog lösa sig på ca. 3–4 rader.
Efter en jävla massa huvudvärk så löste jag det till slut. Det hjälpte faktiskt att bara börja om och nogrannt följa de där reglerna. Tack för hjälpen!
Efter en jävla massa huvudvärk så löste jag det till slut. Det hjälpte faktiskt att bara börja om och nogrannt följa de där reglerna. Tack för hjälpen!
Använd parenteser så man vet vad som ska vara under rotutrycket.
Den här uppgiften har någon form av konstig koppling till badrum! Jag tänkte ut mitt förslag när jag satt på dass!
Observera dock att jag skrev fel i svaret och upprepade samma sak två gånger, men själva frågan funkar.
Tror det här är en fråga som brukar dyka upp i olika "quiz-format", Illustrerad Vetenskap vet jag haft en liknande. Tror även jag sett den tidigare.
I vilket fall lyckades vi i alla fall tvåla till den här uppgiften...
Haha
Har med hjälp av badrummets makt tagit mig framåt i den här kursen ännu, men börjar bli tufft nu. Lär bli tvungen att nyttja den här tråden mycket oftare inom några dagar. (alternativt så får jag plugga från toaletten :P )
The first two numbers that are both squares and triangles are 1 and 36. Find the
next one and, if possible, the one after that. Can you figure out an efficient way to find
triangular-square numbers? Do you think that there are infinitely many?
För heltal n så är det ju så att n(n+1)/2 är tringulära nummer.
man ska alltså hitta n(n+1)/2=k^2 för heltal k och n om jag tänker rätt?
I spoilern har jag fuskat med datorhjälp, tanken är att man inte ska använda dator.
Så det fungerar för n=49 men nu fuskade jag med datorhjälp.
Fortsätter man leta , Sqrt[Table[n (n + 1)/2, {n, 200, 300}]] så fungerar det för n=288
Solve[n (n + 1)/2 == 204^2]
{{n -> -289}, {n -> 288}}
Apropå att du nämnar att du "fuskat"... För problem inom diskret matematik av den här typen kan man ofta "fuska" på ett bättre sätt genom att använda OEIS.
1. Beräkna så många tal du kan manuellt (ev. med dator), i ditt fall 1, 6^2, 35^2,
=> hitta matchning https://oeis.org/A001110 (Square triangular numbers: numbers that are both triangular and square.)
3. relevant teori finns där listad, tex
oändligt många? (http://www.jaapspies.nl/mathfiles/problem2004-4A.pdf)
...och det finns även info om hur man effektivt genererar dem eller hur lösningarna ser ut asymptotiskt
Har letat runt för lösningsmetod och verkar som att det rör sig om en separabel diff.ekvation och ska därmed gå att lösa via den metoden.
Har försökt separera t och y i snart två timmar utan att lyckas. Totalt omöjligt att få sidorna oberoende.
Någon som har lust att visa hur? eller är det annan lösningsmetod som gäller?
Har letat runt för lösningsmetod och verkar som att det rör sig om en separabel diff.ekvation och ska därmed gå att lösa via den metoden.
Har försökt separera t och y i snart två timmar utan att lyckas. Totalt omöjligt att få sidorna oberoende.
Någon som har lust att visa hur? eller är det annan lösningsmetod som gäller?
Ekvationen är linjär, men inhomogen: t² y' - (1+t) y = t + 1.
Försök hitta en integrerande faktor.