2018-09-12, 21:03
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Du kan läsa här och få reda på det mesta.
https://www.val.se/svenska-valsystemet.html

Tack för länk, hittade svaret. (Tänkte även skriva något om din nedlåtande ton men sedan såg jag att du ändrade texten så jag sket i det)

Citat:
Måndagen efter valdagen påbörjar länsstyrelserna den slutliga rösträkningen. Då bedömer och räknar länsstyrelsen alla rösterna en gång till.

All rösträkning är offentlig och vem som helst kan komma och titta hur det går till.

Blir till att valvaka igen då, vafan bollen är rund!
2018-09-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Tack för länk, hittade svaret. (Tänkte även skriva något om din nedlåtande ton men sedan såg jag att du ändrade texten så jag sket i det)

Du hade haft rätt i att skriva något om det och jag insåg att det var onödigt och en aggression som inte bottnade i den här diskussionen med dig. Ber ändå om ursäkt då du hann se det, det var dumt av mig.

Ja, valet är inte slut än på långa vägar.. haha.
Senast redigerad av Nenneno 2018-09-12 kl. 21:14.
2018-09-12, 21:15
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Du hade haft rätt i att skriva något om det och jag insåg att det var onödigt och en aggression som inte bottnade i den här diskussionen med dig. Ber ändå om ursäkt då du hann se det, det var dumt av mig.

Ursäkten är tagen, hatten av!
2018-09-12, 21:45
Medlem
Jag tror att SD står inför ett litet opinionslyft och jag baserar detta på den kaotiska parlamentariska situation som nu är politisk verklighet.
Det kommer att bli jäkligt svårt att bilda regering och det lär dessutom ta relativt lång tid att komma till vilken form av avslut som det till sist blir...och SD har naturligtvis en attraktiv positionering under tiden eftersom de står utanför allt oundvikligt käbbel.

Över tjugo procent relativt snart tror jag på.
2018-09-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Det jag saknade var att inte SD körde stenhårt med tiggeriplågan.
Helt knäpptyst om detta trots att mätningar visar att en majoritet vill se ett förbud och att detta inte var något som Löfven var speciellt sugen att prata om.
Straffspark.

Tiggeriet har minskat kraftigt, i alla fall där jag bor. Dessutom har media, som ju alltid bestämmer vad som är viktigt, slutat att skriva om ämnet.
2018-09-12, 22:47
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tror att SD står inför ett litet opinionslyft och jag baserar detta på den kaotiska parlamentariska situation som nu är politisk verklighet.
Det kommer att bli jäkligt svårt att bilda regering och det lär dessutom ta relativt lång tid att komma till vilken form av avslut som det till sist blir...och SD har naturligtvis en attraktiv positionering under tiden eftersom de står utanför allt oundvikligt käbbel.

Över tjugo procent relativt snart tror jag på.
Men det todde du ju redan innan valet?
Fast du hade fel på ca 5 procent.
Senast redigerad av Powergirl 2018-09-12 kl. 22:50.
2018-09-12, 23:28
Medlem
Hur stor tror ni risken är att blocken (minus SD) kommer överens om ett extraval där det blocket som får flest mandat bildar regering?

Ett sådant scenario kan kanske skada SD eftersom folk då möjligen taktikröstar på det minst dåliga alternativet bland 7k. Eller så blev man redan dränerat i valrörelsen på dessa quislingar..
2018-09-12, 23:38
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Hur stor tror ni risken är att blocken (minus SD) kommer överens om ett extraval där det blocket som får flest mandat bildar regering?

Ett sådant scenario kan kanske skada SD eftersom folk då möjligen taktikröstar på det minst dåliga alternativet bland 7k. Eller så blev man redan dränerat i valrörelsen på dessa quislingar..

Om något eller några partier, av typen MP eller L, hade trillat ur riksdagen så tror jag att det hade skapats en medialt påhejdad opinion för ett extra val. Allt för att rädda dessa partier tillbaka till riksdagen, makten och köttgrytorna.

Som läget blev efter valet så tror jag inte att något parti är villig att riskera livhanken för ett extra val. Risken för ytterligare förluster är för stor.

Ränksmideriet pågår för fullt bakom draperierna. Man väntar nog med spänning på det slutgiltiga valresultatet.

Edit: Jonas Sjöstedt uttalar sig enligt följande i kväll:

"Nu uttalar sig vänsterledaren Jonas Sjöstedt för första gången sedan valnatten, i regeringsfrågan.

Han ställer inga ultimatum om att själv få ingå i regeringen och han kan även tänka sig att förhandla med Liberalerna och Centerpartiet. Men han kan inte förstå att allianspartierna har uttryckt tvivel om att han ingår i regeringsunderlaget för Stefan Löfven."

Så kanske ligger det närmast till hands med en regering S, MP, L och C. V tillkommer som regeringsunderlag, men ej i regeringen.

Länk
Senast redigerad av SvenskOpposition 2018-09-12 kl. 23:44.
2018-09-13, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Om något eller några partier, av typen MP eller L, hade trillat ur riksdagen så tror jag att det hade skapats en medialt påhejdad opinion för ett extra val. Allt för att rädda dessa partier tillbaka till riksdagen, makten och köttgrytorna.

Som läget blev efter valet så tror jag inte att något parti är villig att riskera livhanken för ett extra val. Risken för ytterligare förluster är för stor.

Ränksmideriet pågår för fullt bakom draperierna. Man väntar nog med spänning på det slutgiltiga valresultatet.

Edit: Jonas Sjöstedt uttalar sig enligt följande i kväll:

"Nu uttalar sig vänsterledaren Jonas Sjöstedt för första gången sedan valnatten, i regeringsfrågan.

Han ställer inga ultimatum om att själv få ingå i regeringen och han kan även tänka sig att förhandla med Liberalerna och Centerpartiet. Men han kan inte förstå att allianspartierna har uttryckt tvivel om att han ingår i regeringsunderlaget för Stefan Löfven."

Så kanske ligger det närmast till hands med en regering S, MP, L och C. V tillkommer som regeringsunderlag, men ej i regeringen.

Länk

"20-25ggr på S+MP+L+C hos Betfair. Riktigt sjukt odds. Det fanns i alla fall innan jag städade upp. Men det kan nog komma tillbaka."

Skrev detta i bettingtråden för en knapp månad sedan Men det skulle vara bra av andra skäl också. Att alliansen dör och att dessa pisspartier får ta skitstormen av en trolig lågkonjunktur.
2018-09-13, 00:33
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Men det todde du ju redan innan valet?
Fast du hade fel på ca 5 procent.
Vart tror du Moderaternas och KD's väljare tar vägen om Ebba och UK sätter sig i knä med Löfven?
Då har vi vetskapen om att en stor majoritet av KD's och M's väljare föredrar ett SD samarbete.
2018-09-13, 02:38
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Att bara drygt 60% vågar erkänna sina SD-röst i valun säger ganska mkt hur skräckslagna många var att ta SD-sedlar inför andra människor.

Många har förklarat att en röst för SD motsvarar en röst för Nazism.
2018-09-13, 05:19
Medlem
Citat:
Att bara drygt 60% vågar erkänna sina SD-röst i valun säger ganska mkt hur skräckslagna många var att ta SD-sedlar inför andra människor.

Japp SD hade varit större annars.

Vi borde ha som i norge, att man väljer sedlar inne i båset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in