Citat:
Ursprungligen postat av
Blacksmile
Hej!
Fick igår diagnos hörselgångsinflammation och fick komma in efter några timmar för att suga bort vax i örat. Hon sa att det var ganska geggigt men fick ut det mesta. Efter det var klart så fick jag utskrivet Terracortril med polymyxin B som jag skulle ta 3 gånger per dag i 1 vecka. Jag fick också ett tyg insatt i örat med alsolsprit som jag sen skulle ta bort på kvällen innan jag gick och la mig.
Idag har jag börjat med dropparna och jag har fått en konstig lockkänsla och det är fortfarande ett litet tryck i örat. Jag har ingen feber eller något annat utan bara öronproblem. Jag har försökt med nästan allt för att få bort lock känslan men inget fungerar. Är det vanligt att man får såna här lockkänslor utav dropparna och varför fick jag ingen antibiotika istället? Tacksam för alla svar!
Du är svullen såväl i hörselgången som mot trumhinnan - fortsätt droppa.
Svullnaden brukar gå ner. Annars får man lägga i mer tamponader som avsvällning.
De gula TcPm-dropparna rinner in så långt de kan och det brukar bli allt längre in när svullnaden avtar, de "arbetar" sig in. De innehåller, som någon så riktigt påpekade, antibiotika och avsvällande.
I just hörselgången brukar lokalbehandling vara mest effektivt. "Helkroppsantibiotika" brukar undvikas utom vid komplikationer.
Du hör dåligt pga 1. tamponaden, 2.svullnaden, 3 det gula kletet du häller in som kan lägga sig mot trummhinnan och hindra ljudvibrationer.
När allt detta försvinner kommer du att höra bra igen.