2018-09-11, 19:03
Medlem
Det är ganska intressant att trots att polisen har gått ut med en efterlysning av tre personer och uttalat sig om att detta kan leda till att man hittar en gärningsman. Så skriver användare i tråden på om SD och HD som om ingenting hänt.
Från polisens sida är nog detta fall ett av de tystaste. När de efter månader av tystnad kommer med information som är formulerad på ett sätt som kräver eftertanke och helt klart handlar om platser, händelser och personer som inte har kopplingar till SD. Utan tvärtemot om områden på andra sidan vägen, ignoreras detta helt av vissa.
Undrar ni inte varför polisen visar detta intresse? Och hur får ni i så fall in SD som GM i detta?
Det går säkert att få till en förklaring, men det är oroande att ingen ens försöker utan bara fortsätter mala på om när SD åker fast osv.
Citera
2018-09-11, 19:05
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Förstår inte heller resonemanget med att ”indicier” pekar på dessa föreslagna individer.
Skulle tipsa en viss skribent (EGT) att inte använda felaktiga formuleringar i sina inlägg.

Med indicium avses vanligtvis indirekta bevis.

Exempel:
"Det finns vissa indicium som pekar på att det är Kalle Karlsson som tagit chokladkakan från butiken. För det första är han alldeles brun runt munnen, för det andra är han alldeles kladdig om fingrarna"

Ja, det är ju uppenbart att EGT försöker förstärka sina spekulationer till att bli några slags bevis. Och det är anmärkningsvärt att hen gör det när det gäller andra än SD men inte när det gäller SD.
Citera
2018-09-11, 19:08
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Även om det finns en massa till, så kan ju jag fråga om du läst mitt grundläggande inlägg i frågan där hela hypotesen finns? Innan du gnäller som en hundvalp

Det har jag gjort. Kan du svara på mina nyss ställda frågor? Så kanske du slipper allt gnäll.
Citera
2018-09-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, det är märkligt. Inget är ju så klart svartvitt och relationer är komplexa. Det kan finnas såväl hat som kärlek som tvivel i en och samma relation. Dock så framstår ju, ifall man ska spinna vidare på manus-liknelsen, en slags oväntad dramaturgisk vändpunkt vid mordet. Innan dess så ger ju det vi vet skenet av att allt går utför för makarna Ds relation. Otroheten upptäcks, krav om kontaktförbud ställs av HD mot SD, separationen genomförs, skilsmässsan ansöks. Så långt så är det inget underligt alls. Det ser ut som de flesta trista skilsmässor pga otrohet. Sedan. Mord. SDs fd älskarinna blir mördad och han blir misstänkt av polisen för att vara GM. I ett normalt manus hade nu HD verkligen fått skäl att genomföra skilsmässan med stöd från alla sina tjejkompisar och föräldrar. Det hade blivit romantiska komedier med näsdukar och rött vin, skita i exet och tillbringa sommaren bara med barnen. Men vad händer? Istället vänder hela berättelsen och går åt andra hållet. Makarna D börjar företa sig resor direkt dagen efter mordet, de åker runt och har det trevligt, semestrar ihop och umgås supertajta. Som sagt, inte ens femman skulle ta emot det manuset. Så varför ser det ut på detta viset? Jag tror inte att HD tillhör de här kvinnorna som förälskar sig i kåkfarare och finner SD plötsligt mer spännande och intressant för att han är mordmisstänkt. Hur kan hon ens lita på honom om hon själv inte vet om att han har absolut alibi eller hon själv är GM? Jag är nog en smula trög måste jag tillstå men jag får detta inte riktigt att bli rimligt ifall HD är helt oskyldig själv. Eller så är hon verkligen oerhört lojal och naiv.

När jag läser din text kopplar jag plötsligt till att polisen tidigt sa att det rörde sig om svartsjuka: är det HD som var svartsjuk, skrev på skilsmässopapper och gav ett ultimatum: antingen fixar du henne eller så är vi skilda i september? SD fixar och det är frid och fröjd, papprena rivs och en andra smekmånad på geocachetour i Europa. Nu närmar vi oss ID iaf: Investigation Discovery.
Citera
2018-09-11, 19:10
Medlem
Till Sh.Holms (och övriga) som tror att LW klättrar och även har ståndpunkten att man inte får logga om man inte klättrar på cacherna.
Läs loggarna på denna serie: https://coord.info/GC7GWNH
Sedan får du berätta om du fortfarande tror på LW:s ord.

Sh. Holm har inte svarat än (vad jag sett) om hur hen ser på LW:s ord till honom om LW:s kärleksrelationer under våren. ML och JH är bara kompisar eller finns det någon substans i vittnena som sett något annat.
Citera
2018-09-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kan ju mycket väl vara så!
Att damen letat efter ”Peter” som i ”Peters utställning”. Lätt att höra fel eller minnas fel. Annars hade man väl att man letade efter sin vän/son/man och därefter förnamnet. Efteråt minns man bara namnet Peter.

Citat:
Eller om det hänvisade till utställaren (fotograf) på marknaden. Att hon letade efter ”Peter som har fotoutställningen”. Och att paret efteråt bara minns namnet Peter.
Det låter mycket märkligt. Jag skulle nog bara minnas fotoutställningen. Att fotografen hette Peter är mindre relevant. I det läget damen frågar, ser man sig om och försöker minnas om man sett en fotoutställning någonstans. Inte koncentrerar man sig på fotografens namn. Möjligtvis kommer man ihåg att hon kände fotografen (eftersom hon kom ihåg namnet).
Senast redigerad av neverhorse 2018-09-11 kl. 19:13. Anledning: fattas ord
Citera
2018-09-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
När jag läser din text kopplar jag plötsligt till att polisen tidigt sa att det rörde sig om svartsjuka: är det HD som var svartsjuk, skrev på skilsmässopapper och gav ett ultimatum: antingen fixar du henne eller så är vi skilda i september? SD fixar och det är frid och fröjd, papprena rivs och en andra smekmånad på geocachetour i Europa. Nu närmar vi oss ID iaf: Investigation Discovery.
Angående detta och flera andra Sh.Holm bl.a. om att SD skulle ha fixat LW innan USA resan. Han måste ju vara medveten om att han i så fall skulle riskera hela resan om han togs in på förhör. Det är ju nått dom borde förutse, vilken även nu utfallet vart, hela resan gick ju åt pipsvängen.

Skulle det vara planerat detta vara sämsta dagen att utföra det. Hans motiv?
Tror inte heller att LW skulle hålla på hota SD att avslöja nått som skulle trigga honom. Hon verkade ha fullt upp för dagen och även i tiden med först ML och senare JH. Hennes motiv?
Citera
2018-09-11, 19:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Det låter mycket märkligt. Jag skulle nog bara minnas fotoutställningen. Att fotografen hette Peter är mindre relevant. I det läget damen frågar, ser man sig om och försöker minnas om man sett en fotoutställning någonstans. Inte koncentrerar man sig på fotografens namn. Möjligtvis kommer man ihåg att hon kände fotografen (eftersom hon kom ihåg namnet).

Är nog böjd att hålla med dig. Det låter lite udda att fråga efter en namngiven person om det inte är så att man har gemensamma bekanta.
Citera
2018-09-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Förlåt för lite off topic, men varje gång jag läser om "att leta burkar".
Det tänker jag, att HD och SD är som zigenare, dom också letar efter burkar

Håller med dig, att HD är en mycket knepig kvinna!

Hoppas med, att snart rättvisa kommer skipas.
Det hoppas jag med!
Ja med all respekt att var och en gör det som förgyller livet men ....🙃 Hur hinner de?
Citera
2018-09-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja du har rätt i att deras beteende är anmärkningsvärt för vanliga skilsmässopar. För ett par inlandat i ett mordfall blir det riktigt skruvat. Fel ord kanske men jag är faktiskt mållös. En snabb betraktelse skulle kunna vara att de tillsammans löste problemet och nu firar frukten av sitt samarbete. En annan ? Nä jag förstår inte.
Inte jag heller, men jag tror inte det var 2 gärningspersoner. Tillsammans kan nog ändå vara ”i samförstånd”.
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-09-11 kl. 19:47.
Citera
2018-09-11, 19:53
Medlem
Citat:
Eller om det hänvisade till utställaren (fotograf) på marknaden. Att hon letade efter ”Peter som har fotoutställningen”. Och att paret efteråt bara minns namnet Peter.

Eftersom naturfotografen Peter är en känd person som skulle delta på Trädgårdsmarknaden utgår jag från att damen faktiskt bara frågade "Har ni sett Peter (i meningen, var han bra/var finns han)". OT. Jag hade också sökt efter hans utställning.

Fortsättningen på hennes samtal tyder jag som att hon kände igen tjejerna som boendes i Nya Hjärsta. Jag finner det sannolikare än att hon skulle frågat/berättat för någon random.

Att hon berättade om sin upplevelse då 14-15/5, Kan ha varit att hon sökte en bekräftelse (osäker själv) på detta. I så fall kan det vara så att hon hittills inte berättat detta för polisen.

Det skulle förklara det STORA intresset från utredarna nu. Både kvinnorna samt damen är förstås högst intressanta.

Bara en tanke.
Citera
2018-09-11, 19:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det finns så många luckor kring polisens ageranden, av vilka vi fått kännedom om, kring HD. Även om hon skulle ha alibi just mordnatten så har hon ju tillåtits ha den gemensamma bilen efter mordet under t ex. Om hennes hus inte varit avspärrat och hon haft tillgång till bilen så finns det ju stora risker att polisen alltför enögt bara tidigt låst fast sig vid SD som ensam GM. HD gäckar. I mina ögon finns spekulativa alternativen ifall GM finns bland makarna D:

- SD mördade LW pga att LW hotade om att berätta mer saker för HD eller för att han var svartsjuk på någon inbillad ny pojkvän han trodde att hon hade. HD fick kännedom efteråt ihop med en ledsam historia som gjorde SD till offret vilket hon köpte och sedan hjälpte till att röja undan efter SD.

- SD och HD mördade LW tillsammans (se tidigare inlägg utifrån den något flummiga teorin baserat på Monica Zetterlunds sång Trubbel).

- HD övertalade, manipulerade SD att mörda LW utifrån otrohetsaffären/skuld/samvete. Ifall LW försvann skulle hon ta emot SD igen och de kunde leva lyckliga.

- HD mördade själv LW efter att ha sett SD snedda över innergården mot LWs altan den natten. SD fick hjälpa till att röja upp och blev så insyltad att han inte vågar annat än att spela med nu i sommar.

Finns det något, Lonnrot, som talar för att det var aktuellt för LW att flytta? Frågar av nyfikenhet ifall du tolkat något så? Det måste hursomhelst varit rätt spänt att bo så nära för HD och LW, ifall inte teorin om att de stöttat varandra efter SD stämmer.

Fetade: nä det var mest tankegång hos mig utifrån föreställningen att man undviker att bosätta sig så. Men det omvända synsättet kan ju råda: att HD avkrävt LW löften och förtroende innan hon bosatt sig där. Desto bittrare för SD kan man tänka, då LW kanske blockerar eller stör alla hans förhoppningar vad gäller hans sociala liv. Uppenbarligen har just den situationen i så fall avsevärt förbättrats på senaste tid.

Det obehagliga är att så länge SD är formellt oskyldig så är han också i alla avseenden de gemensamma barnens far och vårdnadshavare, så skulle inte belägg finnas som räcker till åtal så måste SD betraktas och behandlas som oskyldig. Också för barnens bästa.

Det kan ju vara en motivator för HD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in