2018-09-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är viktigt att meddela sig med polis o åklagare, vilket blir helt uppenbart i detta fall. Vill man inte vittna i rättegång får man väl ta den frågan sen... Men i detta fall så lär ju damen kunna se framtiden an med annan tillförsikt om en GM sitter bakom lås och bom.

Så sant. Bättre informera en gång för mycket än inte alls. GM ska in bakom lås o bom.

En fundering! Tänk om damen ringt in sina uppgifter till polis och det har försvunnit i mängden av vittnesmål eller att den som tog emot samtalet ansåg detta inte var något att gå vidare med.
Det med SOS samtalet som ingen åkte på ligger nära att associera till. Som sagt en fundering.

Bästa vore om damen kunde verifiera tex att det var rätt kväll för hon hade sett "Arvinge okänd" som går på måndagskvällen!
Citera
2018-09-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Så tolkar jag det också, speciellt vid det klockslaget. De bör alltså haft möjlighet att se personer och fordon som kommer ut från nya Hjärsta, samt om någon bil stått vid sidan av motorvägen, alt någon genat över vägen. Liksom om en bil kör in på Apelgatan eller en mansperson som pratar. Allt beror på om klockslagen stämmer, samt om de har cyklat eller gått med cyklarna.
Undrar vem som har sett dem. Den GM som jag helt fritt har funderat på är i 30-årsåldern och sitter häktad, men Örebro är en liten stad och i den åldern vet nog tjejerna vem det är. Inte så troligt att de träder fram.
Om det är en helt annan GM så kanske de inte minns exakt vilket datum de gick där så långt senare. Jag skulle inte vara säker på vecka ens.

Daalan har ju bekräftat här i tråden att Hen såg flickorna
Citera
2018-09-11, 16:28
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eller dylikt...

Han kanske letade efter en "närhetsdonator"?

Då var det nog naturligt att gå åt det hållet
eftersom både hans fru och älskarinna bodde
där.

Hur var det nu med det?
Varför flyttade HD dit
?

Ja, har tråden kommit fram till något om det? Tjackaren upptäckte ju tidigt att brodern som angetts som logisk förklaring inte visade sig vara en så logisk förklaring då han inte fanns. HD har bara en syster. Givetvis kan det vara en besvärande bostadskris i en universitetsstad som Örebro men nog borde väl en barnfödd Örebroare som HD med en starkt stöttande familj (av vad som framgått genom loggar och bilder) ha nog stort socialt nätverk för att fixa ett boende längre bort från ex-(???)mannens älskarinna?

Jag tycker att frågan om HDs flytt till radhuslägenheten snett mittemot LWs är relevant för att svaret kan ge en fingervisning om HDs relation till LW vilket är viktigt för att förstå:

- Flyttade hon för att ha kontroll och uppsikt över om SD fortsatte umgås med LW? Detta skulle kunna tyda på eget motiv.

- Flyttade hon för att hon tvärtom hade allierat sig med LW efter separationen och fann en trygghet i att bo nära LW? Två kvinnor som fått upp ögonen om vem SD var och stöttade varandra? Det som motsäger detta är hennes manifesterade likgiltighet i loggar i sommar och uppenbara stöd för SD som hon myser runt med trots både separation, skilsmässa i anstående och mordmisstankar.

Sedan tycker jag att HDs hus och placering är intressant av fler anledningar. Vi i tråden vet iaf ännu inte om något faktiskt alibi för HD medan det blivit närmast en trådsanning att hen bara måste ha ett sådant för annars borde hen ju ha varit misstänkt osv. Ungefär som kritiken man kan invända mot alibi-diskussionerna kring UW. Har HD alibi eller finner många det bara troligt men inte belagt? Om HD inte har alibi, varför spärrades då inte hennes hus av då det ligger mitt mellan BOs hem och MGMs hem? Därtill med möjlig utsikt över LWs altan. Har det utretts om GM skulle kunna ha förvarat något/någon i detta hus eller ha använt det som flyktväg efter dådet?

Sedan, det sommarhus som var avspärrat. Många trodde först att det var JGs sommarstuga men har diskussionen sedan svängt till att det varit HDs föräldrars stuga? Hänger inte riktigt med. Hur långt skulle HDs föräldrar kunna vara beredda att gå för att få bort ett störande element i dotterns liv, t ex en älskarinna till svärsonen? Hjälpa till att förvara, förstöra eller gömma något? Göra sig blinda ifall dotter eller svärson lägligt efter mordet velat låna stugan för något akut? Jag spekulerar och funderat.

Sedan, de tonårstjejer som skrikvittnet Dalaan sett. Kan de tänkas vara i samma ålder som polisens GMs barns ålder? Isåfall kan jag tänka mig att dessa tjejer inte bara kan vara rädda att vittna då det går en mördare lös, utan även, ifall de trott sig se sina klasskompisars pappa, hamna i en slags samvetskris. De kanske ogärna vill sätta din sina kompisars pappa? De kanske inte ens kan tänka sig något så hemskt från honom ifall de känt honom via någon idrottsförening där han tränat (hur han nu skulle ha hunnit det utöver geocachingen, men vem vet?)?
Citera
2018-09-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Lilla tanten som är den stora gåtan .

- Linxieloos inlägg är med vad vi vet den i mitt tycke rimligaste förklaringen till att den mystiska lilla damen trots professionella polisers letande och nu även riksmedias efterlysningar inte ens gett minsta hint om vem hon är eller hur hon förvunnit från planeten jorden.

-En kontaktsökande lite ensam och måhända virrig tant som gjort sig lite märkvärdig i mening att få uppmärksamhet.
Något säger mig att damen inte är medveten (och därför kurar och käms?) om den uppståndelse hennes få ord orsakat.
Får väl utgå från att hem ( demensboende ?)för äldre liksom för psykiska funktionsnedsättningar ingått i eftersöket.

Boende på demensboende går knappast ute själva på en marknad.
Hur får du ihop det fetade? Inte medveten men skäms? Hitta på något bättre vet ja.😂
Citera
2018-09-11, 16:35
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Så sant. Bättre informera en gång för mycket än inte alls. GM ska in bakom lås o bom.

En fundering! Tänk om damen ringt in sina uppgifter till polis och det har försvunnit i mängden av vittnesmål eller att den som tog emot samtalet ansåg detta inte var något att gå vidare med.
Det med SOS samtalet som ingen åkte på ligger nära att associera till. Som sagt en fundering.

Bästa vore om damen kunde verifiera tex att det var rätt kväll för hon hade sett "Arvinge okänd" som går på måndagskvällen!
En inte osannolik fundering. Vi kanske kan hoppas att vi om svt och 4:an tar upp efterlysningen för att måhända nå även isolerade icke digitala hem utan tidningars ensamma grå tanter.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-11 kl. 16:45.
Citera
2018-09-11, 16:53
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Intressant..firar de den stundande skilsmässan (som väl går igenom om några dagar) tillsammans i Nederländerna. Så märklig ”duo” de där två

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja verkligen, efter mordet på LW så beklagande sig HD för att hennes liv hade vänts upp och ner, att fb skrev så hemska saker. Inte ett ord om LW eller hennes barn... SD och HD är kanske rätt lika när allt kommer omkring och kanske är det inte så märkligt att de håller ihop så tight när de ska skiljas. De kanske har ett hemsk brott gemensamt och finner bara samhörighet med varandra.

HD är antagligen sjukskriven från sitt arbete eftersom hon skriver om att hon haft tid för så mycket pga omständigheter.
Kul att våra skattepengar går till en som är för sjuk för att arbete men frisk nog att åka land och rike runt med en misstänkt mördare och cacha, klättra...

Ja, vi är många som nog reagerat på detta under sommaren. Alla skilsmässor ser inte dramatiska ut och innebär gråt och tandagnisslan, totala avståndstaganden och barn som skickas med papperslapp från vecka till vecka som enda kommunikation... men SDs och HDs skilsmässa är nog den tajtaste jag fått kännedom om.

De umgås ju mer än flertalet lyckliga gifta par kan det tyckas! Det grillas, det tältas, det är bilsemesterar, det är utlandsresor, det är utflykter, det citeras romantiska rader av Lundell för att beskriva den andra, det är fika och middagar med gemensamma vänner och släktingar... total idyllisk relation är det som visas upp. Å andra sidan har SD tidigare fått en skarp markering av kontaktförbud från HD vad gäller LW så helt friktionslöst och avspänt verkar det inte ha varit. Och de har separerat. De har ansökt om skilsmässa, mig veterligen har ingen i tråden postat att de ändrat sig och snart går väl fristen ut? Jag är egentligen fullkomligen ointresserad av deras privata relation. –Vilket nog de flesta av oss här i tråden är. Men jag försöker förstå den för jag undrar om de kunnat vara två bakom mordet på LW? Eller varför verkar de som världens tajtaste par nu efter att LW är mördad?
Citera
2018-09-11, 16:55
Medlem
Kan inte paret på marknaden vara HD och SD och just därför är tanten så svårfunnen? För att hon inte finns...
Citera
2018-09-11, 16:56
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Boende på demensboende går knappast ute själva på en marknad.
Hur får du ihop det fetade? Inte medveten men skäms? Hitta på något bättre vet ja.😂
Ber om ursäkt om jag var otydlig. "Sitter och kurar och skäms ?" inom parentes med frågetecken var enkom med för att det nämts att en om saken medveten tant kanske gjort det. Kopplingen till demens var inte alls avsedd. F.ö. finns väl en hel del i varierande grad öppna boenden?
-Kanske har herr bergabo någon egen fundering om den som vore hon utomjordiska tanten?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-11 kl. 17:00.
Citera
2018-09-11, 16:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Kan inte paret på marknaden vara HD och SD och just därför är tanten så svårfunnen? För att hon inte finns...

Jag har utgått från att polisen har pratat just med detta par- uppgiftslämnarna?

Så här har polisen också förklarat varför man tror att man inte hittat damen:

"Borde det inte röra sig om ett litet geografiskt område och en liten grupp människor som ni söker i det här fallet?

– Tyvärr är det inte så begränsat som man kan tro. Det här bostadsområdet är tätt bebyggt och ganska stort dessvärre, säger Tommy Lindh.
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/okant-vittne-tros-ha-sett-lenas-mordare/

Man undrar hur stort område de pratar om?
Börjar man gå "för långt ut" från fp och Lws hem, blir det ju mindre intressant. Ju längre ifrån desto mindre intressant- lite beroende på tid/plats och beteende.

Men det finns förmodligen mer i parets berättelse om tanten som gör att polisen ser detta vittne som så viktigt.

Rubriken- "Okänt vittne tros ha sett Lenas mördare" anspelar på att man tror att det kan vara så.
Senast redigerad av notknapparen 2018-09-11 kl. 17:07.
Citera
2018-09-11, 17:03
Medlem
En 70åring kan idag vara väldigt aktiv och alert. Får man vara fysiskt och psykiskt frisk är det många i den åldern som är engagerade i barnbarn, föreningar, resor osv. Glad pensionär sedan några år får man hoppas. Jag har själv jobbat med en kvinna som vid 73års ålder kunnat passera för 60. 😊

Är tanten som eftersöks felbedömd i ålder? En sjuk 50åring kan se ut som 70. En riktigt pigg 80åring kan bedömmas som 70. Längden är så jäkla exakt: 158-160cm, varför?
Citera
2018-09-11, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har utgått från att polisen har pratat just med detta par- uppgiftslämnarna?

Ja, självklart men vad jag menar är detta paret Dav1dss0ns försök till alibi?
Citera
2018-09-11, 17:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Dock är det ju ev mycket konkreta och avgörande uppgifter hon kan sitta på, så polisen kan ju inte bara negligera uppslaget eller hennes existens. Vad vet man om hur pensionärer lever? Jag känner en f.d. granne som är i sitt sommarhus med sina hundar med eftersänd post så länge vädret alls medger och bara kikar förbi hemma ibland för somliga ärenden. Med nån granne som ser efter annat. Det är klart att det finns en möjlighet att hon har haft annat för ögonen.

Somliga har solhus i Spanien...
Jovisst varför kan inte tanten helt sonika vara bortrest?. Likväl tycker man någon anhörig eller granne borde gjort sig tillkänna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in