2018-09-10, 22:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
På polisens FB (inte Flashback :-)) står att tant-vittnet (fast SÅ står det inte!) sett ”en person” som pratade ”utanför bostaden”.

Det framgår inte om det är utanför ”tantens” bostad, utanför LW:s bostad, eller utanför ”personens” bostad.

Det verkar som om journalisten broderat ut eller övertolkat uppgiften tycker jag.

Nu blir det än mer förvirrat.
I Brottscentralen Expressen (vid ca 00.45) säger Tommy Lindh, presstalesperson för polisen i region Bergsslagen att:

[...] Kvinnan berättade också att hon bor i närheten av platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat mitt i natten där mellan den 14:e och 15:e maj och iakttog då en person som pratade utanför hennes bostad"[...]

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/okant-vittne-tros-ha-sett-lenas-mordare/
Betoning på hennes...

Måste vara tantens bostad eller?

Hur som helst låter det som att detta vittne kan vara ett nyckelvittne. Ett väldigt viktigt vittne.
Snälla tant...
Senast redigerad av notknapparen 2018-09-10 kl. 22:52.
Citera
2018-09-10, 22:48
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ser inte så svårt ut
(bild från juli 2017):
https://www.google.com/maps/@59.2889652,15.1868429,3a,28.1y,181.41h,80.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0vR4474XOkjK1d7rI8ZiMQ!2e0!7i1 3312!8i6656

Till höger (utom bild) ligger fyndplatsen. På andra sidan mittspåret ligger Dammgatan.

Visst skulle en gm kunna snedda på detta sättet. Men instinktivt känner jag att man efter efter mord som förmodligen skett oplanerat och med mycket skrik (möjligen blodigt?) vill man inte riskera att bli sedd.

Så osynligt som möjligt vill man avlägsna sig.
Kanske man inte kan sitta i timmar och gömma sig heller (någon som väntar därhemma?).
Tycker att smyga längs buskagen vid motorvägen (kan inte ta mer än 1 minut om man skyndar sig) låter som en väldigt bra flyktväg.

Nja är nog benägen att hävda det motsatta att mördaren grips av panik av skriken som är den direkta orsaken till mordet.
Flykten måste varit galet panikartad och inte vägs risker när man på absolut snabbast möjliga sätt vill lägga så stort avstånd mellan sig och BP som möjligt, dvs, över motorvägen (eller mototrafikleden) Vid kl 23:30 tiden en vardagnatt behöver GM knappast leta luckor för att komma över. 1 minut är också en evighet i sammanhanget
Citera
2018-09-10, 22:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
I Brottscentralen Expressen (vid ca 00.45) säger Tommy Lindh, presstalesperson för polisen i region Bergsslagen att:

[...] Kvinnan berättade också att hon bor i närheten av platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat mitt i natten där mellan den 14:e och 15:e maj och iakttog då en person som pratade utanför hennes bostad"[...]

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/okant-vittne-tros-ha-sett-lenas-mordare/
Betoning på hennes...

Hur som helst låter det som att detta vittne kan vara ett nyckelvittne. Ett väldigt vittne.
Snälla tant...

Jag har nog hela tiden tolkat det som att det är tantens bostad (eftersom hon uppges ha vaknat, tittat ut, vilket innebär att hon bör ha iakttagit mannen utanför sin bostad, dvs ej LWs bostad). Samt att tantens bostad bör ligga nära FP.

Men att det nu står "hennes" bostad snurrar ju till det. Är både polisen och journalisten medvetet kryptiska, eller bara osedvanligt dåliga på grammatik?

Och hur i hela friden det kan vara så svårt för polisen att lokalisera den gamla kvinnans bostad, det övergår mitt förstånd
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-09-10 kl. 23:01.
Citera
2018-09-10, 22:55
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Betoning på hennes...

Hur som helst låter det som att detta vittne kan vara ett nyckelvittne. Ett väldigt viktigt vittne.
Snälla tant...

Ja, kära nån.
Utanför ”sin” bostad - då hade det varit solklart att det var utanför tantens.

”Hennes” bostad - skulle kunna syfta på LW:s.

Om tanten bor nära FP så kan hon ju även bo nära LW tänker jag.

Vore förnämligt om hon ger sej till känna - eftersom polisen uppenbarligen inte kan lokalisera henne.

(Om de inte gjort det nu vill säga.)
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-09-10 kl. 22:57.
Citera
2018-09-10, 22:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Från dagens Expressen:

"Okänt vittne tros ha sett Lenas mördare"

"– Det är uppgifter som kan leda fram till en misstänkt gärningsman – de kan vara helt avgörande i utredningen, säger Tommy Lindh vid polisen i Bergslagen. "

"Nu hoppas polisen att allmänheten ska kunna hjälpa till i jakten på Lena Wesströms mördare.

– Det handlar om uppgifter som ska leda fram till en misstänkt gärningsman, kort och gott. Det kan vara av den digniteten, säger Tommy Lindh som är presstalesperson på polisen i region Bergslagen."

"Totalt är det tre personer som polisen vill komma i kontakt med. En av dem kan eventuellt ha sett och hört mördaren på mordnatten.
"

"Borde det inte röra sig om ett litet geografiskt område och en liten grupp människor som ni söker i det här fallet?

– Tyvärr är det inte så begränsat som man kan tro. Det här bostadsområdet är tätt bebyggt och ganska stort dessvärre, säger Tommy Lindh.
"

Man tar också upp de två flickorna med cyklarna.

"– Det kan vara helt avgörande i utredningen. Vi är väldigt angelägna om att komma i kontakt med de här personerna som kan vara uppgiftslämnare eller till och med vittnen, säger Tommy Lindh på polisen i Bergslagen."

Tyvärr läser jag in en något mer negativ ton i den vädjan om hjälp av allmänheten att hjälpa till att få fast mördaren:

"Det handlar om uppgifter som ska leda fram till en misstänkt gärningsman, kort och gott. "

Man kanske inte ska läsa in för mycket i detta.
Det finns väl bara en misstänkt gärningsman Låter hoppfullt.
Citera
2018-09-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag har nog hela tiden tolkat det som att det är tantens bostad (eftersom hon uppges ha vaknat, tittat ut, vilket innebär att hon bör ha iakttagit mannen utanför sin bostad, dvs ej LWs bostad). Samt att tantens bostad bör ligga nära FP.

Men hur i hela friden det kan vara så svårt för polisen att lokalisera den kvinnans bostad, det övergår mitt förstånd
Jag med. Man ska inte krångla till det. Tanten har sett SD runt aktuell tid.
Citera
2018-09-10, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Men hur i hela friden det kan vara så svårt att lokalisera den kvinnans bostad, det övergår mitt förstånd

Har det framgått hur polisen vet om denna konversation?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Jag har stirrat på dessa bilder i timmatal och det finns förstås massor med möjligheter. Men om vi utgår från att det är GM's flyktväg som är intressant. Om GM flyr från FP så brukar det enligt LWG vara mot det egna hemmet eller annan känd, säker plats. Det betyder att han på något sätt först tog sig till GP/FP.
Jag vet inte varför alla tror att han sprang tillbaka. Kanske för att gamla tankar om SD springandes sitter kvar. Troligtvis har han haft någon sorts fordon när han åkte till LW.
Han kan ha kört bil, alt haft en kompis som håller bilen igång eller väntar på lämplig plats.
Han kan också ha cyklat eller åkt moped/motorcykel. (Personligen tror jag inte på cykel i det här fallet).
Polisen kanske tror att tjejerna kan ha sett en bil köra snabbt eller svänga in någonstans. De kan också ha sett en man eller två män stå bredvid t ex en bil och prata höglljutt.
Något man kan tänka på är att LW faktiskt först var rapporterad saknad.
Fortsättningen är precis som början på detta inlägg, helt och hållet spekulation.
Om GM var den som LW hade varit rädd för en tid tillbaka, därför att hon visste något om honom. Så kan han ha tagit bilen, med eller utan chaufför och kört för att prata med LW. Någonting går fel, och LW slängs ner i bagaget. Vid liv eller inte.
Sedan kan de ha kört till Dammvägen/Apelgatan. Om man tittar på flygfotot finns det en garagelänga där. Om LW var död och låg i bagaget, så är det betydligt svalare i ett garage än på FP. Hon kan ha placerats efter några dagar. Det skulle förklara avsaknad av lukt, samt att ingen (inkl polishundar) hittat henne.
Som sagt var bara spekulationer. Vore tacksam att slippa ett eldregn av argsinta frågor, däremot gärna tankar och funderingar.
Citera
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jag med. Man ska inte krångla till det. Tanten har sett SD runt aktuell tid.
Eller åtminstone GM...
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-09-10 kl. 23:19.
Citera
2018-09-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilken konversation?
Citera
2018-09-10, 23:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nja är nog benägen att hävda det motsatta att mördaren grips av panik av skriken som är den direkta orsaken till mordet.
Flykten måste varit galet panikartad och inte vägs risker när man på absolut snabbast möjliga sätt vill lägga så stort avstånd mellan sig och BP som möjligt, dvs, över motorvägen (eller mototrafikleden) Vid kl 23:30 tiden en vardagnatt behöver GM knappast leta luckor för att komma över. 1 minut är också en evighet i sammanhanget

Ja, inte osannolikt att mordet utlösts i panik av skrik. Vad jag har förstått är det inte ovanligt att vissa mord sker för att gm vill tysta sitt offer.

Och eftersom jag ännu tänker att mordet inte var planerat (inte lång tid iaf) så blir detta en panikartade situation för gm som du säger.

Men nu tänker jag att trots att vi alla är olika, så kan det finns mer troliga scenarior hur människor reagerar. Men inget är uteslutet, nästan inget.

T ex tänker jag att många människor när man har gjort något liknade försöker att dölja det genast.

En del försöker dölja sitt offer med grenar, löv eller dra undan sitt offer så det inte ska synas så lätt. Många flyr snabbt från platsen, kanske springer. Jag tror nästan det är någon slags instinkt som tar över. Ett primitivt beteende att skydda sig själv, gömma sig så fort som möjligt. Bort.

Står man i buskarna redan, varför lämna det skyddet och springa ut mitt i motorvägen när man redan har ett bra skydd?

Men visst kan en gm säkert göra konstiga saker i panik, som t ex springa över en motorväg...
Citera
2018-09-10, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Ja.
Källan till uppgiften om tanten har postats vid en mängd tillfällen. Senast för c:a 20 min sedan.

Hur har du kunnat missa det?🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in