2018-09-10, 21:14
Medlem
Honan6s avatar
Vem var det som tidigare i tråden berättade att SD sagt att det kunde finnas blod från LW i hans hem och att han gett polisen en rimlig förklaring på hur det kommit dit?
Om SD är skyldig, så förklarar det ju verkligen varför han tycks ha "falskloggat" och konstruerat gemensamma geoturer med LW.
Kanske SD sagt: "Softis och jag var ute på hemliga turer tillsammans. Hon hade så ont i kroppen att hon trillade hela tiden och slog sig. Det kan vara då jag fått blodfläckar från henne på mina kläder. Hon var även med hem och tvättade av sina sargade ben och då kan hennes blod hamnat på någon handduk".

Tidsbestämning av blodfläckar lär ta tid och kanske måste skickas utomlands, men svar kommer nog inom sinom tid och då kanske inte SD:s berättelse kommer att stämma med forensiska fakta.

Frågor till geocachare:

- Visst är det väl säkrast att ha täckande kläder och handskar när man geocachar?

Den 30 mars var det någon minusgrad och fortfarande lite snötäcke. Inget väder för bara ben, eller hur? Vilken klädsel är då att rekommendera?
(Har sett att LW hade rejäla vinterbyxor på geocaching den 1 april)
Citera
2018-09-10, 21:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tycker inte att detta låter helt orimligt.

Är det någon som vet hur pass 'svårforcerad' motorvägen är för den som försöker korsa till fots?

Har kollat på flygfoto men kan ej se om det i mittpartiet/ingenbilslandet sitter stängsel el nåt annat som gör det svårt att springa över.

Ser inte så svårt ut
(bild från juli 2017):
https://www.google.com/maps/@59.2889652,15.1868429,3a,28.1y,181.41h,80.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0vR4474XOkjK1d7rI8ZiMQ!2e0!7i1 3312!8i6656

Till höger (utom bild) ligger fyndplatsen. På andra sidan mittspåret ligger Dammgatan.

Visst skulle en gm kunna snedda på detta sättet. Men instinktivt känner jag att man efter efter mord som förmodligen skett oplanerat och med mycket skrik (möjligen blodigt?) vill man inte riskera att bli sedd.

Så osynligt som möjligt vill man avlägsna sig.
Kanske man inte kan sitta i timmar och gömma sig heller (någon som väntar därhemma?).
Tycker att smyga längs buskagen vid motorvägen (kan inte ta mer än 1 minut om man skyndar sig) låter som en väldigt bra flyktväg.
Citera
2018-09-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ser inte så svårt ut
(bild från juli 2017):
https://www.google.com/maps/@59.2889652,15.1868429,3a,28.1y,181.41h,80.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0vR4474XOkjK1d7rI8ZiMQ!2e0!7i1 3312!8i6656

Till höger (utom bild) ligger fyndplatsen. På andra sidan mittspåret ligger Dammgatan.

Visst skulle en gm kunna snedda på detta sättet. Men instinktivt känner jag att man efter efter mord som förmodligen skett oplanerat och med mycket skrik (möjligen blodigt?) vill man inte riskera att bli sedd.

Kanske man inte kan sitta i timmar och gömma sig heller (någon som väntar därhemma?).
Tycker att smyga längs buskagen vid motorvägen (kan inte ta mer än 1 minut om man skyndar sig) låter som en väldigt bra flyktväg.

Ok, tack f svar.
Ja nog ville GM bort så fort som möjligt från BP, och så 'osynligt' som möjligt.
Men å andra sidan så kan ju alla möjliga tankar ha surrat i GM:s huvud ang vad som var rationellt att göra i den uppkomna situationen.
Säg att GM bor nedanför motorvägen: då kanske man bara vill springa hem genast möjligt. Och bor GM mot Vivallahållet så kanske man väljer att ta en lång omväg för att inte råka synas i kvarter där man kan bli igenkänd. Osv.

Kan tyvärr inte öppna din bild🙁
"400. That’s an error.

Your client has issued a malformed or illegal request. That’s all we know."
Citera
2018-09-10, 21:42
Medlem
notknapparens avatar
Från dagens Expressen:

"Okänt vittne tros ha sett Lenas mördare"

"– Det är uppgifter som kan leda fram till en misstänkt gärningsman – de kan vara helt avgörande i utredningen, säger Tommy Lindh vid polisen i Bergslagen. "

"Nu hoppas polisen att allmänheten ska kunna hjälpa till i jakten på Lena Wesströms mördare.

– Det handlar om uppgifter som ska leda fram till en misstänkt gärningsman, kort och gott. Det kan vara av den digniteten, säger Tommy Lindh som är presstalesperson på polisen i region Bergslagen."

"Totalt är det tre personer som polisen vill komma i kontakt med. En av dem kan eventuellt ha sett och hört mördaren på mordnatten.
"

"Borde det inte röra sig om ett litet geografiskt område och en liten grupp människor som ni söker i det här fallet?

– Tyvärr är det inte så begränsat som man kan tro. Det här bostadsområdet är tätt bebyggt och ganska stort dessvärre, säger Tommy Lindh.
"

Man tar också upp de två flickorna med cyklarna.

"– Det kan vara helt avgörande i utredningen. Vi är väldigt angelägna om att komma i kontakt med de här personerna som kan vara uppgiftslämnare eller till och med vittnen, säger Tommy Lindh på polisen i Bergslagen."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/okant-vittne-tros-ha-sett-lenas-mordare/

Tyvärr läser jag in en något mer negativ ton i den vädjan om hjälp av allmänheten att hjälpa till att få fast mördaren:

"Det handlar om uppgifter som ska leda fram till en misstänkt gärningsman, kort och gott. "

Man kanske inte ska läsa in för mycket i detta.
Citera
2018-09-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ser inte så svårt ut
(bild från juli 2017):

Detta korsande över motorvägen i full belysning skulle då ske samtidigt som Dalaan sökte i samma område nära V-leden ...?
Citera
2018-09-10, 21:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ser inte så svårt ut
(bild från juli 2017):

Visibilitet lär ju vara en faktor. De som ev har utsikt över motorvägen ser ju honom, till skillnad från om han rör sig skyddat.
Citera
2018-09-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vem var det som tidigare i tråden berättade att SD sagt att det kunde finnas blod från LW i hans hem och att han gett polisen en rimlig förklaring på hur det kommit dit?
Om SD är skyldig, så förklarar det ju verkligen varför han tycks ha "falskloggat" och konstruerat gemensamma geoturer med LW.
Kanske SD sagt: "Softis och jag var ute på hemliga turer tillsammans. Hon hade så ont i kroppen att hon trillade hela tiden och slog sig. Det kan vara då jag fått blodfläckar från henne på mina kläder. Hon var även med hem och tvättade av sina sargade ben och då kan hennes blod hamnat på någon handduk".

Tidsbestämning av blodfläckar lär ta tid och kanske måste skickas utomlands, men svar kommer nog inom sinom tid och då kanske inte SD:s berättelse kommer att stämma med forensiska fakta.

Frågor till geocachare:

- Visst är det väl säkrast att ha täckande kläder och handskar när man geocachar?

Den 30 mars var det någon minusgrad och fortfarande lite snötäcke. Inget väder för bara ben, eller hur? Vilken klädsel är då att rekommendera?
(Har sett att LW hade rejäla vinterbyxor på geocaching den 1 april)
Svar ang. geocaching: Det är en oändlig skala på terrängsvårigheter på cacher, allt ifrån hoppa av cykeln och logga cachen under en trädrot 2 m från vägen till att med klätterutrustning forcera en lodrät bergvägg, 20 m hög eller simma ut till en cache på ett skär.
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-09-10 kl. 21:54.
Citera
2018-09-10, 21:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok, tack f svar.
Ja nog ville GM bort så fort som möjligt från BP, och så 'osynligt' som möjligt.
Men å andra sidan så kan ju alla möjliga tankar ha surrat i GM:s huvud ang vad som var rationellt att göra i den uppkomna situationen.
Säg att GM bor nedanför motorvägen: då kanske man bara vill springa hem genast möjligt. Och bor GM mot Vivallahållet så kanske man väljer att ta en lång omväg för att inte råka synas i kvarter där man kan bli igenkänd. Osv.

Kan tyvärr inte öppna din bild🙁
"400. That’s an error.

Your client has issued a malformed or illegal request. That’s all we know."

Inga problem för mig

Citera
2018-09-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja jag minns när hen pratade om att något borde hända SD på ett stort event han ska till. Att LW har många vänner m.m. Det var förtäckta hot att skada honom och bad andra göra likaså. Detta var för någon vecka sedan.

Vadan denna manipulation av människor till att få dem att hata SD så mycket? Alltså det handlar om de som är runt om honom i verkligheten, inte bara i tråden. Ingen oskyldig människa bär så mycket hat och ber andra människor skada SD på det sättet på det där årliga eventet ni ska till. Hemskt.
Förstår inte alls vad som får dig att tro att bara du har rätten att omtala och påtala MGM och andra skribenter vad du tycker och tänker... Det är ju även något du blivit påtalad om tidigare..
Citera
2018-09-10, 21:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta korsande över motorvägen i full belysning skulle då ske samtidigt som Dalaan sökte i samma område nära V-leden ...?

Alltså jag menar varken det ena eller andra egentligen.
Jag ville mest illustrera att tjejerna observeras ju i korsningen Apelvägen/Videvägen. Riktingen förstår man av att de setts vika in på Videvägen.

Varför de är där vet vi ju inte. Vart de är på väg vet ju inte heller. Menar alltså inte att de har korsat vägen. Visar bara att det är möjligt...

Min tanke från början är nog att de möjligen sågs av dalaan och nu vill man veta om de också hört något alternativt sett något. Men det kan ju vara någon helt annan som har sett tjejerna. Man har säkert knackat dörr i området.

Precis som med tantvittnet, blir man lite konfunderad varför de inte hittas. Därför tror jag att de kanske inte bor där.
Citera
2018-09-10, 22:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Från dagens Expressen:

"Okänt vittne tros ha sett Lenas mördare"

"– Det är uppgifter som kan leda fram till en misstänkt gärningsman – de kan vara helt avgörande i utredningen, säger Tommy Lindh vid polisen i Bergslagen. "

"Nu hoppas polisen att allmänheten ska kunna hjälpa till i jakten på Lena Wesströms mördare.

– Det handlar om uppgifter som ska leda fram till en misstänkt gärningsman, kort och gott. Det kan vara av den digniteten, säger Tommy Lindh som är presstalesperson på polisen i region Bergslagen."

"Totalt är det tre personer som polisen vill komma i kontakt med. En av dem kan eventuellt ha sett och hört mördaren på mordnatten.
"

"Borde det inte röra sig om ett litet geografiskt område och en liten grupp människor som ni söker i det här fallet?

– Tyvärr är det inte så begränsat som man kan tro. Det här bostadsområdet är tätt bebyggt och ganska stort dessvärre, säger Tommy Lindh.
"

Man tar också upp de två flickorna med cyklarna.

"– Det kan vara helt avgörande i utredningen. Vi är väldigt angelägna om att komma i kontakt med de här personerna som kan vara uppgiftslämnare eller till och med vittnen, säger Tommy Lindh på polisen i Bergslagen."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/okant-vittne-tros-ha-sett-lenas-mordare/

Tyvärr läser jag in en något mer negativ ton i den vädjan om hjälp av allmänheten att hjälpa till att få fast mördaren:

"Det handlar om uppgifter som ska leda fram till en misstänkt gärningsman, kort och gott. "

Man kanske inte ska läsa in för mycket i detta.

Nej det tror jag inte.

Två tjejer som leder cyklar vid midnatt en måndag den 14 maj i Örebro? Studenter som varit på ”måndagspub”? Har mycket att prata om och inga tider att passa på tisdag, och lite förfriskade (varför de inte cyklar för att komma hem och tidigare i säng)?

Biobesök? Nånting annat särskilt den kvällen?

Det borde gå att dra lite linjer på en karta som uppskattar var de varit och vart de var på väg. Viss diskretion kanske är på sin plats...
Citera
2018-09-10, 22:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Visibilitet lär ju vara en faktor. De som ev har utsikt över motorvägen ser ju honom, till skillnad från om han rör sig skyddat.

Försökte faktiskt kolla på Google Maps om det gick att de något från andra sidan, men det var lite knepigt. Mycket träd och buskar och Dammvägen ligger något lägre (slänt ner från motorvägen till Dammvägen). De bilderna är dock från juni 2011, och också svårt att komma upp i rätt nivå från markplan.

Om man bor i villa och kollar från fönster kanske? Men tvivlar.
Men möjligt att en bilist kunnat se en flyende man...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in