Det är inget lurt alls, AfS fick verkligen så här lite röster. Jag förklarar mer detaljerat senare varför AfS är på riktigt ett promilleparti. Ärligt talat dock förstår jag inte hur typ ingen av er AfS-väljare kunde se det? Jag vill inte komma här och säga "I told you so", men det var så otroligt uppenbart, och jag sa hela tiden att de skulle få max 50,000 röster. Nu syftar jag inte på specifikt dig Tumidanda, men ni har varit helt oresonliga i den här tråden kring AfS:s chanser, och varje gång jag -- nyktert -- har försökt förklara att de inte kommer in har jag blivit utskrattad, hånad, kallats "sojababbe" och liknande trams. Jag är inte korkad och jag förstår betydligt mer än vad de flesta AfS-fanboys (och för den delen, mer än både Kasselstrand och Hahne tillsammans) i den här tråden förstår. Och allvarligt talat nu, det talar ju inte direkt för AfS:s chanser, när en iDiot som SmokeyNegroni är deras största hejarklacksledare i den här tråden
Även om nu AfS faktiskt hade 250 tusen väljare i det här valet (extremt osannolikt), så hade sjuklövern, och sannolikt SD också, fifflat och valfuskat på något sätt, så att AfS (och för den delen NMR också) bara fick några tusen väljare. Eller helt enkelt ogiltigförklarat AfS:s röster och förbjudit dem som parti. Jag är dock helt övertygad om att sjuklövern + SD inte ens behövde valfuska i år för att hålla AfS ute.
Spelar ingen roll om AfS hade haft det bästa partiprogrammet i världen och författad av självaste Gud och Kasselstrand, Hahne och resten av gänget vore mer utbildade än Dawkins och Neil deGrasse Tyson; de hade ändå -- helt utan valfusk -- inte kommit in i riksdagen i alla fall. Nu har ju AfS som politiskt parti rätt många brister, och deras politiker behöver lära sig läxan från det här valet och skärpa till sig på flera olika sätt om de ska ha en chans i EU-valet nästa år, eller för den delen fortfarande existera som parti till 2022-valet. Det är alltså inte så enkelt som att de inte fick tillräckligt med uppmärksamhet i MSM, utan det är också så att AfS har genuina brister som parti.
En otroligt viktig egenskap som alla framgångrika politiker behöver (alltså utöver de obligatoriska standardkraven som pengar, karisma, humor, osv, du vet, sådant som Trump har och som AfS totalt saknar), är
människokännare. Du måste verkligen kunna läsa av folk om du ska lyckas övertyga dem att du är värd deras röst (autister har svårt med den här biten, sägs det

). Kasselstrand och Hahne verkar inte känna några svenskar, eller ens förstå hur svenskar faktiskt tänker och fungerar. Det kanske beror på att de bara umgås med likasinnade eller något åt det hållet. Då är det ju lätt att tro att man kommer komma in i riksdagen om man kör med aggressiv tribalistisk/etnocentrisk retorik. Det är inte så enkelt. Det funkar i USA eftersom vita amerikaner är vita blattar, som sagt. Det funkar inte på svenskar eftersom trots all ateism, så har svenskar till skillnad från amerikaner, en genuin kristen mentalitet, och svenskar följer verkligen gyllene regeln i hög utsträckning, detta medan amerikaner har "in God we trust" på dollarn och följer penningens makt mer än vad de tror på Jesus.
Hur som helst var det här valet katastrof på riktigt för AfS, och resultaten beror som sagt inte på något valfusk, utan helt enkelt på att AfS -- helt på egen hand -- gjorde bort sig många gånger under valet, och då inkluderar jag inte ens näsgate i den ekvationen (det hade gått precis lika dåligt utan näsgate). SD:s resultat är också helt korrekta för övrigt. Jag hoppades på bättre resultat för SD men jag tog åtminstone mitt ansvar och röstade på SD istället för att dras med i AfS-hypen. Vi får hoppas på att SD får lite inflytande nu och faktiskt får lite gjort.
Med det sagt, säger jag inte allt detta för att håna AfS i någon skadeglädje eller så, utan snarare för att Kasslern och hans gäng ska förstå att om de har tänkt vara något annat än ett promilleparti, ja då får de helt enkelt skärpa till sig, vara lite ödmjuka och anpassa sig lite efter konstruktiv kritik, istället för att gå runt med stort ego och blåsa upp sig själva över Facebookliles; högmod går före fall sägs det, men högmod är verkligen inte populärt bland svenskar, och AfS var mycket högmodiga i år. Och detta har Jimmie Åkesson faktiskt förstått, och han kör utmärkt på den ödmjuka svärmorsdröm karaktären. Kolla bara på när Åkesson höll tal och svarade på frågor hos evangeliska kristna väljare, perfekt vad gäller ödmjukhet osv. Detta medan AfS gick runt och hotade med att skicka hem varenda invandrare som vågade fisa vid ett olämpligt tillfälle liksom. Hade Åkesson hållt på så, ja då hade SD också varit ett promilleparti.
Men AfS's felberäkningar är hur många som helst. Jag skulle kunna göra en hel lista på var, hur och när AfS gjorde, tänkte eller agerade fel. Det går inte heller att skylla på att AfS inte fick mycket uppmärksamhet. Visst, detta hjälpte inte AfS, men AfS var sin egen värsta fiende under det här valet.
AfS fiaskoval är rätt synd egentligen, eftersom det hade varit bra om de kom in och kunde utgöra ett block tillsammans med SD mot sjuklövern, och AfS har många vettiga åsikter och policies (i många frågor, bättre positioner än SD), men i det här valet gjorde de bort sig som sagt. Ett nationalistiskt block bestående av flera partier, hade varit bra för SD, men AfS borde försöka attrahera väljare från sjuklövern istället för att försöka åderlåta SD på väljare. Det är så det nationalistiska/konservativa blocket blir starkare. AfS måste lära sig vara lite mer strategiska och attrahera väljare från sjuklövern; de kommer inte komma någonstans genom att sitta och kasta skit på SD och framställa sig själv som ett bättre alternativ än SD.
För övrigt var platt skatt ännu en iDiotidé, och de borde lägga ner det tramset också om de har tänkt ha några framgångar i framtiden.