Citat:
Ursprungligen postat av
ZilverZodde
Många hårda ord sista månaden från alla som trodde benhårt på YouGov/Sentio och som spydde galla på traditionella OI. Fan så mycket skit man fick.
Trodde man SIFO och SKOP hade lärt nåt av 2014 fick man veta att man inte var vatten värd.
Många lovade att dyka upp i tråden igen och ta en torsk som en man.
Återstår att se vem.
Nu har inte jag personligen varit aktiv i några diskussioner med varken dig eller andra SD-negativa/kritiska röster i denna tråden men erkänner gärna att jag var helt fel på det och hade inte en siffra rätt i år.
Jag är uppriktigt förvånad över hur rätt "gammelinstituten" hade denna gången, såg det inte komma alls. Att folk tog Sentio/YG som en sanning är däremot inte så märkligt sett till valfacit 2014, men någonstans på vägen har uppenbarligen viktningspendeln svängt.
Hade varit intressant att veta på vilket sätt och i vilken grad de olika institituten kompenserade och viktade om efter förra valet.
Är också nyfiken på vad SD haft för siffror sen dess, dels efter decemberöverenskommelsen och även under flyktingkrisen året efter. Var det bara fantasisiffror när man nosade på 27-30% eller fanns det ett så stort stöd som SD sen lyckades tappa? Var det bara tillfälligt uppgivna proteströster från Alliansväljare och hur kunde SD behållt dessa?
Citat:
Att tråden var en bubbla utan verklighetsföraning visades dock bäst av att ett relativt stort antal trodde på AfS över 4, var hamnade dom?
Här är vi däremot helt eniga, att ett 20-tal användare på FB pumpat ut uppmaningar om att överge SD för det tuffare, svenskare och inte minst icke-judiska alternativet, som bara låg "preciiis under spärren" gjorde nog inte många promille skillnad.