2018-09-10, 02:15
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Opinionen för SD borde vara 10-20 % högre!

Topic: SD:s resultat blev en oerhört stor besvikelse. Man trodde svenskar hade förstått vad bränder och skjutningar berodde på. Icke. Folket har beseglat sitt eget öde. Har aldrig känt någon större samhörighet med svenska folket, då jag är 50 % från andra europeiska länder ursprungsmässigt. Vad är fel på svensken? I vilket fall kommer svenskarna att få betala det ultimata priset: förlusten av värdighet och frihet.

Mest synd blir det om Sverige och svenskarna i slutändan. Nu finns ingen tvekan. De förtjänar det!

Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
Jag vet inte om jag lovat att dyka upp eller om jag spytt någon galla.

Svensken har sagt sitt och det känns bedrövligt att 4 års cirkus inte ger mer utslag.

Det är dags att sluta bry sig och odla sin trädgård.

Nä, minns inte att ni var vidriga, det var det andra som skötte om.
All respekt för att man kan ta fel, har haft fel 100+ggr själv.
Utan det är dom som tror sig ha facit veckor innan valet och idiotföklarar alla som inte tycker som en själv som jag syftar på. Har bara 1-2 månaders erfarenhet av trådar som dessa och trodde i min enfaldighet att det var mogna motparter man diskuterade med men jag lär mig jag också...
2018-09-10, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Mest synd blir det om Sverige och svenskarna i slutändan. Nu finns ingen tvekan. De förtjänar det!

Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
Det är dags att sluta bry sig och odla sin trädgård.

Så är det. Man kan ju tycka att svenska folket borde ha öppnat ögonen mer. En historiskt genomusel Regering. Ett land som bokstavligt talat står i brand. En sjukvård i kollaps. En skola som ligger i botten av OECD-länderna.

SD växer. Största parti i en mängd kommuner. 5% är väldigt mycket. Men med tanke på tillståndet i landet, ett fullständigt haveri och kollaps, så borde ju svensken ha öppnat ögonen vid det här laget.

Finanskrisen och lågkonjunkturen är här inom 1-2 år, det är samtliga nationalekonomer eniga om. Den finansiella härdsmälta vi kommer se då kommer få 90-talskrisen att blekna. SD och AfS kommer tälja guld i och med detta. Men jag är rädd för att det är för sent då, Sverige kommer aldrig gå att reparera.
2018-09-10, 02:35
Medlem
Nihennas avatar
Vaknade precis, och satte morgonkaffet i halsen. Vad hände? Vsrför fick Sentio och Yougov så fel?

Nåväl, mandatsmässigt ser det ut som att SD kommer att få mer påverkan än innan, framför allt kommer inte C kunna få igenom grejer som flyktingamnestin längre om hela alliansen+SD är emot den, men fortfarande. Detta känner oerhört ljummet.
2018-09-10, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Många hårda ord sista månaden från alla som trodde benhårt på YouGov/Sentio och som spydde galla på traditionella OI. Fan så mycket skit man fick.
Trodde man SIFO och SKOP hade lärt nåt av 2014 fick man veta att man inte var vatten värd.

Många lovade att dyka upp i tråden igen och ta en torsk som en man.
Återstår att se vem.
Nu har inte jag personligen varit aktiv i några diskussioner med varken dig eller andra SD-negativa/kritiska röster i denna tråden men erkänner gärna att jag var helt fel på det och hade inte en siffra rätt i år.
Jag är uppriktigt förvånad över hur rätt "gammelinstituten" hade denna gången, såg det inte komma alls. Att folk tog Sentio/YG som en sanning är däremot inte så märkligt sett till valfacit 2014, men någonstans på vägen har uppenbarligen viktningspendeln svängt.

Hade varit intressant att veta på vilket sätt och i vilken grad de olika institituten kompenserade och viktade om efter förra valet.
Är också nyfiken på vad SD haft för siffror sen dess, dels efter decemberöverenskommelsen och även under flyktingkrisen året efter. Var det bara fantasisiffror när man nosade på 27-30% eller fanns det ett så stort stöd som SD sen lyckades tappa? Var det bara tillfälligt uppgivna proteströster från Alliansväljare och hur kunde SD behållt dessa?
Citat:
Att tråden var en bubbla utan verklighetsföraning visades dock bäst av att ett relativt stort antal trodde på AfS över 4, var hamnade dom?
Här är vi däremot helt eniga, att ett 20-tal användare på FB pumpat ut uppmaningar om att överge SD för det tuffare, svenskare och inte minst icke-judiska alternativet, som bara låg "preciiis under spärren" gjorde nog inte många promille skillnad.
2018-09-10, 03:53
Medlem
lakritcs avatar
Jag undrar hur många marginalare som JÅ skrämde bort med "De är inte svenskar - de passar inte in" som såklart togs direkt utan kontext för att tapetseras i allehanda medier. Trots allt många som bestämmer sig sent.

När JÅ följer upp det med deras förutsättningar att känna delaktighet och samhörighet blir det begripligt, men så komplicerade sammanhang och diskussioner trodde jag bara virrpannor som Söder sysslade med. Tänker då på yrandet om något för valrörelsen så betydelselöst som samernas ursprung.

Tror faktiskt att SD måste göra en rensning i partitoppen, se till att gamla band klipps och att personer byts ut.

Åkesson var sliten och MK skulle avlastat. Oklokt upplägg.
2018-09-10, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Många hårda ord sista månaden från alla som trodde benhårt på YouGov/Sentio och som spydde galla på traditionella OI. Fan så mycket skit man fick.
Trodde man SIFO och SKOP hade lärt nåt av 2014 fick man veta att man inte var vatten värd.

Ångrar bara att jag inte satte dubbla beloppet på S störst till 2.5 och SD under 23.5 till över 2ggr.
Många lovade att dyka upp i tråden igen och ta en torsk som en man.
Återstår att se vem.

Att tråden var en bubbla utan verklighetsföraning visades dock bäst av att ett relativt stort antal trodde på AfS över 4, var hamnade dom?

Här har du en.

Det är bara att inse att jag grovt överskattade SDs opinionssiffror. Det kommer att ta lång tid för mig att analysera varför. Även fast jag redan nämnt en faktor i tråden. Det är sozzarna som är svåra att mäta. Vilket då drar med sig SD nedåt.

Min egen prestigeförlust skiter jag fullständigt i. Det som skrämmer mig däremot är att Sverige nått point of no return. En överväldigande majoritet av Sveriges befolkning vill ha mer av våldtäkter, brottslighet och bilbränder. Och många fler muslimer och negrer. Vilket de kommer att få. Känns fel att gratulera till det. Men det är välförtjänt.

Nu får vi se vad som händer med tråden. Inte lätt att i framtiden ha Sifo som riktmärke och med Sentio och Yougov som skämskuddar.

Det är bara att gratulera powergirl som gjorde samma resa som Sentio. Fast omvänt.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-09-10 kl. 04:40.
2018-09-10, 04:37
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Ja, blir mitt sista inlägg i tråden det här. Total besvikelse naturligtvis.
Sverige har röstat för islamisering och nästa val lär det inte gå att vända på skutan, Det var i år eller aldrig och svenska folket valde aldrig. Känner sorg och besvikelse ikväll.

Om en timma drar jag till jobbet och jag kommer aldrig mer jobba politiskt eller följa debatten igen, För mig var det här slutet på hoppet faktiskt.

Mycket svårt att säga vad som gick fel, Antar att S lyckades mobilisera invandrarna bättre än väntat. De arabiska texterna kanske spelade en stor roll i det? Arbetarna som av allt att döma gått över i mycket stor skala till S fegade ur och lade S i kuverten trots sveken, Eller blev de mutade av den extra semesterveckan om de hade barn tro?

SD ökade men inte i närheten så mycket som väntat. Kan inte se det som något annat än förlust faktiskt trots de befäste sin vågmästarroll, Det här resultatet gör att näsknäppen övriga partier behövde inte sker och eländet lär fortsätta oavsett vad för regering som nu tar vid efter valet.

Godnatt sverige, Godnatt SD och farväl.
2018-09-10, 05:05
Medlem
WordWarriors avatar
Ni ser hur illa resultatet är jämfört med förhoppningarna i opinionen? Svenska folket kommer aldrig att begripa, trots vad som hänt i landet de senaste åren. Fy fan! Låt fanskapen gå under!

Kommer inte att lyfta ett finger för Sverige igen.
2018-09-10, 05:08
Medlem
Sammanställt sista mätningarna för respektive institut.
Publiceringsdatum inom parentes, mätperioder och antal tillfrågade orkar jag inte kolla upp denna baksmällemåndag.

Preliminärt valresultat: 17,6

SCB: (Maj -18) 18,5%

Demoskop: (4/9) 18,2%
Demoskop: (7/9) 17,2%

Sifo: (4/9) 17,2%
Sifo: (5/9) 17,1%
Sifo: (6/9) 16,9%
Sifo: (7/9) 17,0%

Ipsos (3/9) 16,3%
Ipsos (6/9) 16,8%

Novus: (6/9) 19,1%

Skop: (4/9) 20,0%
Skop: (5/9) 19,2%
Skop: (6/9) 17,7%
Skop: (7/9) 17,4%

Inizio: (4/9): 17,3%
Inizio: (8/9): 16,8%

Yougov: (4/9) 24,8%

Sentio: (29/8) 24,0%

Valu TV4: (9/9) 16,3%
Valu SVT: (9/9) 19,2%

Finns väl inte så mycket att tillägga. Visst, en rejäl ökning för SD absolut, men skit också att Sentio och Yougov inte var det säkra facit man trodde och hoppades på.
2018-09-10, 05:50
Medlem
Powergirls avatar
Nu har jag vaknat upp dagen efter valet. Känns så där men kan konstatera att jag hade rätt angående Sentio och YouGove. Kan också konstatera att många här som hånade mig innan valet var totalt fel ute.Har inget behov att närmare specifera er utan står till förfogande för en ursäkt.
2018-09-10, 06:07
Medlem
freshboys avatar
Jag kan fortfarande inte fatta hur valet kunde gå så här. Jag förstår inte var S hittade sina röster, och hur SD:s uteblev.

SD verkar missa 20-30 åringar, se ex studentstäder
https://data.val.se/val/val2018/valnatt/R/kommun/12/81/index.html
https://data.val.se/val/val2018/valnatt/R/valdistrikt/12/81/2601/index.html
2018-09-10, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Vaknade precis, och satte morgonkaffet i halsen. Vad hände? Vsrför fick Sentio och Yougov så fel?

Den mest naturliga förklaringen är väl att 12.9% i valet 2014 räckte för att folk skulle sluta vara oroliga för att erkänna (SD) sympatier i opinionsundersökningar. De institut som viktade upp och träffade rätt då har fortsatt vikta upp och missar därför nu.

En annan förklaring kan ju vara att folk uppgett (SD) i undersökningar för att pressa deras ordinarie parti. Det har ju blivit ändringar och kanske blev folk nöjda?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in