2018-09-09, 22:55
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Men jag tror att tråden kommer att dö så att din hämnd inte blir så fullständig

Haha, tänkte ungefär detsamma. Om exakt allt man hängt upp trådens existens på dvs hat och nedvärdering av de stora OI, slås till spillror undrar jag om man orkar köra vidare. Dessutom kommer det att backa härifrån.

Det kanske blir tomt här ganska fort.
Medlem
SD är den stora vinnaren - återigen!

Ökar mest av alla partier!
Medlem
Så - teorin är alltså att SD triangulerade för lite?

Att dubblad kvotflyktingmottagning och ställningstagandet som moderat stödparti var en vinnande strategi? Verkligen?

Att telefoninstituten tog revansch är uppenbart, liksom att SD tappade sedan sommaren. Två separata frågor.

Varför sköt nätmätningarna över målet den här gången? Vilka indikationer fanns på detta förutom boomer-intuition?

Varför dök SD - när det uppenbarligen ytterst marginellt var till AfS?

Triangulerade man för lite - eller lyckades man i sitt uppsåt att slipa ned trösklarna så mycket att väljarna skvalpade tillbaka?
2018-09-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Alla ni som hävdat att opinionsundersökningar är riggade och SD:s siffror underskattade och att de egentligen kommer att få 25-30 procent. Kan ni förklara vad fan det var som hände? SD verkar hamna på cirka 18 procent vilket är i linje med vad de traditionella opinionsinstituten gett dem den senaste tiden och långtifrån vad de nya instituten med självrekryterande webbpaneler visar.

Felviktning, övertro på att historien skulle upprepa sig samt att Bradley minskat. Vi har trott att de ökade siffrorna på torg och i opinionen varit en generell ökning. Istället har fler SD väljare vågat sig fram ur skuggan utan att det tillkommit lika många i relation till de som vågat visa sig.
2018-09-09, 22:57
Medlem
Madagascars avatar
Det är intressant att Yougov och Sentio som var bäst på att skatta SD inför valet 2014 nu var sämst inför detta val. De har saltat siffrorna ordentligt, typ 7 %-enheter. Man kanske tjänar mest pengar på att ha höga siffror...
2018-09-09, 22:57
Medlem
sinewaves avatar
Hela tråden och bettingföretagen hade alltså helt fel till skillnad från de tidigare valen. Ganska uppseendeväckande faktiskt.
2018-09-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Kvällen är helt klart en besvikelse. Hade hoppats på strax över 20%. SD gjorde mycket fel under sommaren:

- Den idiotiska filmen om Socialdemokraternas historia.
- Att ta upp abortfrågan.
- Avfärdandet av klimatfrågan.
- Fjäskandet för Moderaterna.
- Dåliga insatser av Åkesson i debatter.

SD:s nedgång i OU var alltså helt korrekt. SD hade säkert runt 20% innan sommaren men sen så blev man för självgoda och lata i sin relation med media.
Det var kört efter att de sa Fy you till Eu brandsläckarna då genomskådande de flesta detta luffar parti.
De flesta la sina röster til oppositionen
De som var kvarvarande gav upp efter Jimmy sa alla som är arbetslösa är inte Svenskar..
2018-09-09, 22:59
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Kvällen är helt klart en besvikelse. Hade hoppats på strax över 20%. SD gjorde mycket fel under sommaren:

- Den idiotiska filmen om Socialdemokraternas historia.
- Att ta upp abortfrågan.
- Avfärdandet av klimatfrågan.
- Fjäskandet för Moderaterna.
- Dåliga insatser av Åkesson i debatter.

SD:s nedgång i OU var alltså helt korrekt. SD hade säkert runt 20% innan sommaren men sen så blev man för självgoda och lata i sin relation med media.

Abort- och klimatfrågorna tror jag inte påverkade så mycket. Men i övrigt så håller jag med.

Åkesson saknar energi. Dock vaknade han till i valrörelsens absoluta slutskede. Filmen om Socialdemokraterna var katastrof på alla tänkbara sätt. Framförallt så hade man kunnat använda de kampanjmedlen till något bättre och mer relevant.
2018-09-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Hela tråden och bettingföretagen hade alltså helt fel till skillnad från de tidigare valen. Ganska uppseendeväckande faktiskt.
Puh ja. Det kommer bli skitjobbigt. :/

Men till sist kommer det bara att bli S och SD kvar, det är min övertygelse. Där S är invandrarna parti.
2018-09-09, 23:01
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Extremt mörk kväll vare sig man röstar SD eller AFS.

SD långt under förväntningar och AFS magplask från 3000m höjd, man gör ett riktigt fiasko-val.

Sanna mina ord när jag säger att vi kommer får se Stefan styra landet och sossa vidare i 4 år till.
Sorligt. Allt hopp som bortblåst för tillfället. Tar väl ett tag innan man repar sig.

Men grattis till ökningen iallfall. Får väl anse att ni iallafall lyckades med något när AFS lyckades med nästan ingenting. Men man har ju fått partier att lyfta återvandringsfrågan iallafall. Men den lär tystna rätt omgående med tanke på det pinsamma valresultet.

Grattis Sverige...

Och, som sagt, ett blygsamt grattis till ökningen.
2018-09-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Inte hela tråden.
Även en blind idiot hittar ibland ett korn, men det indikerar varken god syn eller stort förstånd.

Det roligaste nu är att det är skit överallt. S och MP sitter kvar - såvida inte M gör något, och det kan inte UK göra, med tanke på vad han sagt.

Jag tror att ett omval skulle ge helt annorlunda siffror, många väljare trodde att SD skulle bli stora utan att de själva behövde anstränga sig (dvs rösta på SD) så de kunde glatt rösta på annat, "för det spelade ingen roll". Men Sd har förstås framtiden framför sig, demografin talar sitt tydliga språk, och Oyto kommer till slut att få rätt, inte på parti, men på röstströmmar, man kommer i allt högre utsträckning rösta på etnicitet och religion. Men inte i detta val, förutom S förstås.
Senast redigerad av Fnysington 2018-09-09 kl. 23:06.
2018-09-09, 23:02
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Alla ni som hävdat att opinionsundersökningar är riggade och SD:s siffror underskattade och att de egentligen kommer att få 25-30 procent. Kan ni förklara vad fan det var som hände? SD verkar hamna på cirka 18 procent vilket är i linje med vad de traditionella opinionsinstituten gett dem den senaste tiden och långtifrån vad de nya instituten med självrekryterande webbpaneler visar.
SD satsade på att fjäska för M och KD , SD har blivit stora på att driva det socialkonservativa folkhemmet,ur EU,nej till NATO och ett asylstopp.
Att sedan fjäska för ovanstående är för mig en gåta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in