2018-09-09, 10:33
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Med 90 % sannolikhet ligger resultatet för SD i intervallet 18 - 22 procent.

Det innebär att SD ökar mest av alla partier.
Vad mer kan man begära?
2018-09-09, 10:36
Medlem
maxatdunders avatar
När får vi första prognoserna idag?
2018-09-09, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det ska bli fruktansvärt spännande. Personligen lutar jag dock åt att instituten vässat sina analyser och viktningar när det gäller SD och ligger rätt nära nu. Kanske med ett par procentenheter upp, i bästa fall. Jag tror SD ska vara mycket nöjda med ett resultat över 20%.

Nej nej nej. De har förmodligen aldrig varit längre ifrån. Vad de andra institutet utom Sentio och Yougov sysslar med vet jag inte, men de är anställda av Aftonbladet osv.

Sentios rådata på 29% säger en del. Sen har de korrigerat för diverse faktorer och hamnat på ca 25. Men problemet här är bradleyeffekten, som jag tror är betydligt större detta val, pga att det är mycket större andel "vanligt" folk som tänker rösta på SD nu. Kommunkärringar, invandrare, penssionärer, vanliga ungdomsrådet etc. Många av dem skulle aldrig erkänna att de tänker välja SD. Varken via webb eller telefon.

Mörkertalet är således helt enormt. 30% är inte allsidig orimligt. Du kommer få en chock.
2018-09-09, 10:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
VALU kommer underskatta SD inte minst för att personer som har gått och väntat sedan flyktingkrisen 2015 på att rösta, redan har förtidsröstat, de är oproportionerligt många, och fångas därmed inte korrekt av VALU.
TV-kanalerna hävdar att de justerat undersökningsmetoderna mht SD:
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/sa-ska-svt-och-tv4-undvika-nytt-sd-fiasko/
2018-09-09, 10:38
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
När får vi första prognoserna idag?

Tv4 ska släppa en vallokalsundersökning 19.45 och SVT 20.00 om jag inte är helt fel ute.
2018-09-09, 10:39
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Jag tror också på din analys. 20-22% är taket, allt över vore sensationellt. Men jag gissar på mellan 19-22%.

Propagandaapparaten förefaller att arbeta ända in i kaklet - helt förgäves!
2018-09-09, 10:40
Medlem
Besticks avatar
Får vi följa resultatet i realtid? Alltså uppdateras siffrorna med jämna mellanrum under hela kvällen? Minns inte hur det var för fyra år sedan.

Är riktigt spänd nu. Satsat en liten summa pengar på SD som största parti vilket gör det hela än mer spännande.
2018-09-09, 10:41
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tveksam till om man kan resonera så. Det känns förenklat eftersom det är större siffror, så handlar det om nya väljargrupper, långt från SD:s kärnväljare, vilkas tänk och beteende måste analyseras. Att bara extrapolera så friskt leder troligen fel.

Han Oscarsson, ser det som ett högsta möjliga scenario, han har skrivit om alla partier vad de kan tänkas uppnå i valet.
2018-09-09, 10:42
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Haha, tänkte på det också. Janne var så usel så usel i det ögonblicket
Han försökte liksom vara lite rolig, det blev fel.

Detta med SVT bör vara positivt för SD. Det är en vacker och sprakande uppvisning i MSMs åsiktskontroll preciiiis lagom till röstningen.

Straffspark SD

Min gissning i tävlingen 23,7%

🇸🇪 Sverigefesten 2018 🇸🇪

I ett friskt land hade det citat dominerat efterdebatten och inte JÅ fulciterade, fast ett friskt land hade å andra sidan aldrig satt sig i Sveriges situation.
2018-09-09, 10:42
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Synnerligen intressant text; både damage control och brasklapp. Nu passar det att erkänna att de varit usla på att mäta och hänvisar till Yougov och de högre siffrorna där. De tar också upp jättemissen på VALU där de mätte SD till 8% och sedan viktade upp lite för att sedan bli kungligt bortgjorda med 12,9%. De erkänner att SD är lättast att mäta med webbaserat. Rent allmänt; de vet att facit är på ingång och nu brinner det rejält under skojarinstitutens lortiga agendafötter. Och VALU kl 1945-2000 är inte vatten värd; MP kommer vara uppblåsta och SD nerviktade, trots att åsnorna får resultatet under kvällen.

Visst är de patetiska? Nu, fem i tolv, då duger det att börja prata om Yougov, Sentio och att de var närmast den korrekta siffran för SD. Annars vill man inte ta dessa två instituts namn i sin mun. Fy helsike vad pisk Sifo, Novus, Skop, Demoskop, Ipsos och de andra kommer att få i natt när det gäller SD.

Visst brinner det under fötterna på dem. De är mer skärrad än vad vi tror. Med rätta. Det ska de vara.
2018-09-09, 10:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Nej nej nej. De har förmodligen aldrig varit längre ifrån. Vad de andra institutet utom Sentio och Yougov sysslar med vet jag inte, men de är anställda av Aftonbladet osv.

Sentios rådata på 29% säger en del. Sen har de korrigerat för diverse faktorer och hamnat på ca 25. Men problemet här är bradleyeffekten, som jag tror är betydligt större detta val, pga att det är mycket större andel "vanligt" folk som tänker rösta på SD nu. Kommunkärringar, invandrare, penssionärer, vanliga ungdomsrådet etc. Många av dem skulle aldrig erkänna att de tänker välja SD. Varken via webb eller telefon.

Mörkertalet är således helt enormt. 30% är inte allsidig orimligt. Du kommer få en chock.
Det hoppas jag! Det är ju sjukt spännande idag. Nästan mer än när SD kom in 2010! Känns som ett väldigt avgörande val idag, jag kan knappt koncentrera mig på annat, men tyvärr har jag jobb att göra idag, som måste göras... har f-n inte tid att hänga här på FB...

Men du kan inte bara gå på en enda undersökning och kolla på rådata. Rådata är väl siffrorna rätt upp och ned, utan några som helst viktningar etc. Varför ska de vara mer rättvisande? I och för sig så är ju teorin i vanliga fall att SD får för lågt i us, pga bradleyeffekten. Men i det här fallet blir de nedjusterade, vilket ju är lite intressant. Men det är väl pga att det är en webbundersökning med självrekryterad panel och man är rädd för en SD-bias uppåt i undersökningsmaterialet.
2018-09-09, 10:47
Medlem
Anna Dahlberg i Expressen försöker lura m till att bilda en regering med s. Det skulle ju då bli en regering m s och v, vilket skulle bli helt förödande för m. Ja även s skulle krympa, men m skulle mer eller mindre utplånas och Expressens tanke är uppenbarligen att detta skulle göra l till ett större parti.

Tänk vilken cynism!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in