Citat:
Ursprungligen postat av
Flashshit
Gärna, trodde aldrig du skulle fråga!
Detta är vad jag "svamlar" om.
Edit:
Någon som vet hur man gör får gärna spara innehållet i länken så att det inte "försvinner" in i glömskan.
"
Enligt partisekreteraren Jessica Nordh handlar de 150 000 kronorna om pensionsersättning för Sjöstedts tid som EU-parlamentariker 1995–2006, vilket innebär att dessa pengar tjänades in innan V införde regeln om partiskatt."
Han tar ut lite pengar retroaktivt. 150 000 som då bör vara fördelade över 11 år som jag fattar det. Dvs mindre än 15 000 om året. Varför tog han ut pengarna då? Han hade säkert ett skäl. Mig veterligen är han dessutom den ende av partiledarna som tar ut ca 28 000 i lön och resterande går till partiet. Han har säkert behövt dom till något, eftersom detta även står i artikeln:
"
2004 tog Sjöstedt avstånd till EU:s pensionssystem då han redan fick pengar från riksdagen samt vanlig pension."
Avstånd är i sammanhanget lite luddigt. Kan varit någon form av överenskommelse att andelen ska vara liggande till vilande eller liknande. Artikeln i sig säger dessutom ganska lite. Hur som helst kan du komma tillbaka när någon av dom andra partiledarna ger bort en stor del av sin lön till sina respektive partier varje månad. Detta hymlades det inte alls om i avsnittet med Jenny och Steffo där Jonas medverkade, han verkade väldigt öppen och reko. Så att smälla upp en sån här artikel utan att fått tag på partiledaren (vilket inte är så jättekonstigt eftersom det är full rulle på allt inför valdagen) är allt lite konstigt.
Man kan spekulera i varför han tog ut pengarna. Det kan ju vara så enkelt som att taket på sommarstugan läckt in vatten. Då går det lätt iväg runt 100 000. Varför ta lån om man kan ta ut en gammal pension? Vi vet ju inte vad dom kom överens om. Kanske hade han helt enkelt bara dom liggande. Så "smita undan" är väl inte det bästa sättet att beskriva detta på. Det finns säkert en förklaring. Är du avundsjuk? Titta då upp hur mycket dom som satt som EU-parlamentariker mellan 1995 till 2006 och fick pensionsersättning, hur många av dessa tog inte emot? Och - igen - hur många av dom sittande partiledarna tog inte ut full lön förra månaden?
EDIT: Sen känns det som "extra intäkt" kan vara något som bara varit bokfört men aldrig blivit uttaget. Spekuleras mycket när man googlar. Bland annat här:
https://www.reddit.com/r/svenskpolitik/comments/9dvjbn/sj%C3%B6stedt_undkom_partiskatt_fick_150_000_extra / Jag tror verkligheten är mildare än vad man försöker få det här till.