2018-09-08, 19:40
Medlem
Eutopia95s avatar
Har tittat på både TV4:s & SVT:s nyhetssändning nu, och det som står klart är att båda kanalerna klipper i Jimmie Åkessons uttalande och tar saken ur sitt sammanhang, det bevisar om något att SVT tycker själva att dom gjorde fel.
Citera
2018-09-08, 19:41
Medlem
Tittade just på ett inslag i Rapport om SVT:s avståndstagande från Jimmie Åkesson. De enda som försvarade SVT:s agerande var SVT i form av Eva Landahl.

Det artar sig, faktiskt. Jag har länge retat mig fruktansvärt på svensk MSM, som rapporterar så partiskt och skevt om flyktingar och invandrare och Sverigedemokraterna. Deras tendentiösa rapportering blir inte mindre irriterande av att SVT och Sveriges Radio ihärdigt har försäkrat att de är opartiska.

Det kommer att bli svårt för SVT att köra den taktiken i fortsättningen.
Citera
2018-09-08, 19:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Så du försvarar alltså att man inte får uttrycka sina åsikter i den förment opartiska slutdebatten? Nu är ju JÅs uttalande helt förvrängt, vilket visas i att SVT tvingas klippa och klistra, men även om han uttryckt vad hon felaktigt påstår han sade skulle han i en demokrati naturligtvis få säga detta.

Han fick säga sina åsikter, så den biten är avklarad. Däremot tog man avstånd från generaliseringar.
Det är stor skillnad på att inte få uttrycka sina åsikter kontra SVT avstånd. Det är inte SVT som sätter praxis, så det blir fel. Det är förvridet och liknas mer som från den ryska trollfabriken där man konspirerar istället för fakta. Åkesson fick tala och han fick säga sin åsikt men SVT har ansvar och vill således inte fällas. Vill man ändra på det bör man börja med granskningsnämnden och lagstiftningen.
Vi är paragrafryttare och följer det till punkt och pricka oavsett vad som sägs. Det känns som att många inte begriper det här utan får det till något om att Åkesson inte fick säga vad han tycker.

Däremot så anser jag personligen att många av hans åsikter är på gränsen till lagbrott och att det aldrig någonsin ska normaliseras. Det är en livsfarlig väg att gå. Som tur är spelar det mindre roll eftersom dom inte lär få något inflytande.
Citera
2018-09-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
JImmie blev avbruten mitt i en mening.

Typ: du får ingen pizza AVBROTT GAP SKRIK förens du städat ditt rum.

Det enda som utläses sen är : du får ingen pizza.

Precis, betydelsen ändras markant. Därför är det fake news att publicera klipp som inte är fullständiga och tagna ur sitt sammanhang så som både SVT och TV4 gör. Fake news..
Citera
2018-09-08, 19:43
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Det roligaste var ändå när Annie Lööf skulle leka upprörd med perfekt nyans av tomatröd i ansiktet och slå näven sådär lagom hårt i bordet.
När JÅ sedan fortsatte så blev galenpannan knäpptyst.

DÅRHUS!!!!!

Nä, det bästa var när hon muttrade lite tyst för sig själv "det gör jag väl inte..."
Citera
2018-09-08, 19:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eutopia95
Har tittat på både TV4:s & SVT:s nyhetssändning nu, och det som står klart är att båda kanalerna klipper i Jimmie Åkessons uttalande och tar saken ur sitt sammanhang, det bevisar om något att SVT tycker själva att dom gjorde fel.
Exakt, och jag undrar fortfarande hur det står till i huvudet på folket på de olika redaktionerna. Trodde de att i dagens sociala mediaklimat att de skulle komma undan med det? När Twitter är i uppror kring detta.
Citera
2018-09-08, 19:44
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eutopia95

http://www.friatider.se/norska-tv2-tar-avst-nd-fr-n-svt-helt-ot-nkbart-f-r-oss-att-g-ra-s

Norska TV2 visar i alla fall att dom har ryggrad och tillåter att alla åsikter ska få komma till tals. Men Svenska stasi TV vill inte det.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Genom att Lööf avbröt så togs Åkessons uttalande ur sitt sammanhang. När han fortsatte förklarade han vad han menar och varför SVT väljer att ta avstånd från ett uttalande som misstolkats pga att han blev avbruten är helt orimligt. Lööf borde istället fått en avhyvling av moderatorn.

Korrekt. Det var Lööfs skrik som gjorde att Åkesson avbröts mitt i det han höll på att säga, vilket gjorde att kontexten försvann.
Citera
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han fick säga sina åsikter, så den biten är avklarad. Däremot tog man avstånd från generaliseringar.
Det är stor skillnad på att inte få uttrycka sina åsikter kontra SVT avstånd. Det är inte SVT som sätter praxis, så det blir fel. Det är förvridet och liknas mer som från den ryska trollfabriken där man konspirerar istället för fakta. Åkesson fick tala och han fick säga sin åsikt men SVT har ansvar och vill således inte fällas. Vill man ändra på det bör man börja med granskningsnämnden och lagstiftningen.
Vi är paragrafryttare och följer det till punkt och pricka oavsett vad som sägs. Det känns som att många inte begriper det här utan får det till något om att Åkesson inte fick säga vad han tycker.

Däremot så anser jag personligen att många av hans åsikter är på gränsen till lagbrott och att det aldrig någonsin ska normaliseras. Det är en livsfarlig väg att gå. Som tur är spelar det mindre roll eftersom dom inte lär få något inflytande.

Vilket man inte gör när Annie eller Stefan kommer med. Varför gör man inte det?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Att kalla SD;are för rasister generellt har väl varit populärt i vänsterkretsar i minst 15 år?

Yep. Och det är viktigt för dem att förmedla en bild av att alla SD:are är rasister medan andra måste vara extremt försiktiga i sina uttalanden om muslimer och absolut inte generalisera, för då hoppar Väjdegjunden upp och biter dig i röven, ditt onda, generaliserande helvete.

Hur kan man inte se det förljugna i PS:s retorik och utspel. Tyranner hela bunten.
Citera
2018-09-08, 19:45
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeloveOG
kan satsa allt jag har på att du kommer att rösta på SD och tycker att alla invandrare är likadana som åkesson gör?
Jag kan satsa allt jag har på att Åkesson inte tycker att alla invandrare är ''likadana''.
Citat:
Ursprungligen postat av WeloveOG
Finns många invandrare som har gjort det bra i Sverige.
Jaha? Finns många invandrare som gjort det mindre bra i Sverige också. Vad är din poäng?
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det är helt irrelevant i sammanhanget. En politiker måste kunna lägga fram sina argument och resonemang utan att statlig television ’markerar’ och sen dessutom ljuger och förvrider vad som sades.
Så det är Åkessons fel att SVT tar avstånd, och inte SVT själva? Om SVT ska ta avstånd från varje uttalande som görs på deras plattformar som kan ses som generaliserande så måste dom ta avstånd efter varje program.
Citera
2018-09-08, 19:45
Medlem
I senaste SVT-nyheterna berättar de att Jimmie inte kommer att närvara på SVT på söndag.
En synnerligen stark markering och lika befriande. SVT/SR har styrt o ställt o lekt med alla politiker som trasdockor i decennier utan att någon vågat protestera. I synnerhet de från "högern" medan de gullat med de från vänsterkanten. Public Service måste rivas upp med rötterna och göras om. Första kriteriet borde vara att det ska bantas med minst 50%.
Senast redigerad av MrStreamer 2018-09-08 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in