2018-09-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Bra att du tar upp och påtalar detta!
Jag har ända sen chatten publicerades upplevt att vissa användare återkommande har hänvisat till uttalanden i chatten som inte har gått att styrka.

Luddiga påståenden som t.ex. att Mats och Pernilla skulle ha ändrat svar ang. om "pilot" bodde kvar i Mariestad eller inte har medvetet använts som slagträ i diskussionerna här i tråden för att på ett mycket effektivt sätt tysta meningsmotståndare. Den som hänvisar till dessa felaktigheter blir dessutom uppbackad av andra nick i diskussionen.
Den enda rimliga förklaringen till att man håller på så här är (som jag ser det) för att förhindra att "pilots" rätta identitet kommer fram.

Här nedanför följer ett tydligt exempel, i det här utdraget från chatten har man i tråden istället förvrängt Mats svar tlll att vara: "Han bor kvar i Mariestad och verkar leva ett till synes vanligt liv".
Man har i tråden alltså med en frenetisk envishet drivit och påstått att "pilot" bor kvar i Mariestad, TROTS att MÖs svar i själva verket löd: "Vi har valt att inte säga mer om honom än vad vi gör i reportagen. Han verkar leva ett till synes vanligt liv".

Här följer frågan från chatten med svaret i sin helhet:

Citat: "Vad vet man om pilotmannens bakgrund? Haft svårt med kontakten till kvinnor innan? våldsam? Finns det några förhör/intervjuer om honom och hans person?
Mats, Sveriges Radio: Vi har valt att inte säga mer om honom än vad vi gör i reportagen. Han verkar leva ett till synes vanligt liv".

Vad bubblar du om - den misstänkte som varit på förhör - har ju Mariestadstidningen senast den 3 sept - att mannen är en Mariesdadsbo.

Ur tidningen ...
Den misstänkte Mariestadsbon var ett tag anhållen och förhördes av polisen, men släpptes efter en natt i arresten. Han har inte gjort några medgivanden och förnekar alla misstankar kategoriskt, men har svårt att redogöra för var han varit vid vissa tidpunkter natten då Helena försvann.

– Personen är fortfarande misstänkt och utredningen mot honom fortsätter, men mycket mer har inte hänt den senaste tiden. Vi har haft ett stort inflöde med andra ärenden som prioriterats före, säger Lars Johansson.
--------
Fattar inte hur du kan styra iväg emellanåt.
Citera
2018-09-07, 19:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Vad bubblar du om - den misstänkte som varit på förhör - har ju Mariestadstidningen senast den 3 sept - att mannen är en Mariesdadsbo.

Det hela förefaller vara en tolkningsfråga.

Mannen som varit inne på förhör är ursprungligen en Mariestadsbo och han bodde fortfarande i Mariestad vid tidpunkten för försvinnandet.
Frågan är om man refererar till den här misstänkte mannen som "en Mariestadsbo" när man i allmänhet talar om försvinnandet, och utifrån att det hände -92.

Om det nu inte är det minsta hemligt eller sekretessbelagt vart "pilot" bor idagsläget, varför kunde då inte PW eller MÖ svara på om mannen bodde kvar i Mariestad eller inte? Dom fick dessutom flera frågor som berörde detta så allmänintresset förefaller vara stort.

P4 Skarborgs hårda förhållningssätt om att inte avslöja mannens nuvarande bostadsort bör därmed vara ett beslut som kom från högre ort.
Och därmed blir det ju bara tramsigt om en lokaltidning sedan skulle tillåtas att basunera ut att: 'Den man som nyligen togs in på förhör och som är misstänkt för mordet på Helena Andersson han bor i dagsläget i Mariestad!"
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-07 kl. 20:00.
Citera
2018-09-07, 19:19
Medlem
Citat:
Det hela är en tolkningsfråga.

Säkert! Tänker inte argumentera detta med dig. Börja ha en klar bild hur det ser ut nu. Orkar inte låta dig "grumla" till denna bild nu. Ps. Men den bilden har väl polisen oxå eftersom de har koll....
Citera
2018-09-07, 19:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Säkert! Tänker inte argumentera detta med dig. Börja ha en klar bild hur det ser ut nu. Orkar inte låta dig "grumla" till denna bild nu. Ps. Men den bilden har väl polisen oxå eftersom de har koll....

Vi får se, det lär snart visa sig hur det ligger till med den här saken.

Jag tar det hela med ro.
Citera
2018-09-07, 23:11
Medlem
Citat:
Vi får se, det lär snart visa sig hur det ligger till med den här saken.

Jag tar det hela med ro.

Ja, ta det piano. Ändå går det inte att förbise faktum: Den man som är misstänkt är Mariestadsbo.

Mao ”Mannen med pilotglasögon”
är Mariestadsbo.

(Det är han - jag tror dock inte han var ensam. VEM mer? Jag söker mansperson!).
Citera
2018-09-08, 00:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Ja, ta det piano. Ändå går det inte att förbise faktum: Den man som är misstänkt är Mariestadsbo.

Mao ”Mannen med pilotglasögon”
är Mariestadsbo.

(Det är han - jag tror dock inte han var ensam. VEM mer? Jag söker mansperson!).

Det återstår att se.

Först måste man veta vem som är "mmpg" därefter kan man börja spekulera om medgärningsman/ män.

Hela tråden skulle ju få besked snart enligt Freija 21, men svaret uteblev visst...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-08 kl. 00:57.
Citera
2018-09-08, 01:34
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Om inte den som avses vara pilot är gm, då blir resonemang kring pilots person överflödig och onödig.
Visar det sej att mannen på bron och killen på statt inte är samma person, då kan även den disskusionen läggas åt sidan.
Alltså grundar sej radioserien tyvärr på många oförklarliga lösa boliner.

Låt säga att jag väljer att bortse från pilotspåret pga detta. Då blir mitt fokus givet på den person som känt sist talat med Helena utanför statt. Samt få till en trolig bil som var tillgänglig för vederbörande.
Kort efter att Helena sneddade torget klev hon in i en bil eller att jag tror på bro vittnet och Helena och den person hon talat med gick till en parkerad bil efter bron.

Det visar sej vara två helt skilda teorier som går varsin väg och därmed förloras tid.
För min del är jag intresserad av en eller två potentiella gm allt annat är ointressant.
Om pilot inte skulle kunna vara gm, varför ödsla tid på det...Kanske för gms skull så han inte röjs.
Önskar att GW gör fler uttalanden ang fallet....

Håller helt med här.
Citera
2018-09-08, 02:12
Medlem
Citat:
Det hela förefaller vara en tolkningsfråga.

Mannen som varit inne på förhör är ursprungligen en Mariestadsbo och han bodde fortfarande i Mariestad vid tidpunkten för försvinnandet.
Frågan är om man refererar till den här misstänkte mannen som "en Mariestadsbo" när man i allmänhet talar om försvinnandet, och utifrån att det hände -92.

Om det nu inte är det minsta hemligt eller sekretessbelagt vart "pilot" bor idagsläget, varför kunde då inte PW eller MÖ svara på om mannen bodde kvar i Mariestad eller inte? Dom fick dessutom flera frågor som berörde detta så allmänintresset förefaller vara stort.

P4 Skarborgs hårda förhållningssätt om att inte avslöja mannens nuvarande bostadsort bör därmed vara ett beslut som kom från högre ort.
Och därmed blir det ju bara tramsigt om en lokaltidning sedan skulle tillåtas att basunera ut att: 'Den man som nyligen togs in på förhör och som är misstänkt för mordet på Helena Andersson han bor i dagsläget i Mariestad!"

Tisdagen den 4 september så skrev journalisten Per Warvlin ännu en artikel om Helena, rubriken lyder Nya tips till polisen om Helena - fallet
Per är samma journalist som för lite över ett år sedan frågade KM på hans twitter konto om han var redo att svara på några frågor.

Anledningen till att PW och MÖ inte kunde svara på vissa frågor var givetvis att KM hade vissa villkor.
Citera
2018-09-08, 03:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Tisdagen den 4 september så skrev journalisten Per Warvlin ännu en artikel om Helena, rubriken lyder Nya tips till polisen om Helena - fallet
Per är samma journalist som för lite över ett år sedan frågade KM på hans twitter konto om han var redo att svara på några frågor.

Anledningen till att PW och MÖ inte kunde svara på vissa frågor var givetvis att KM hade vissa villkor.

Jag förstår, vilket jäkla rikspucko!... först gör han upp en deal med PW och MÖ om att dom inte ska avslöja vart han bor för att sedan dagen efter bli uthängd i Mariestadstidnigen som "en Mariestadsbo"...
Och det här är alltså det s.k. "snillet" som var så bevandrad och påläst inom juridik att han busenkelt lyckades undkomma rättvisan och blåsa både polis och åklagare genom att totalvägra advokat! och detta med anledning av att hans namn annars skulle bli offentligt!? för att sedan i slutändan ÄNDÅ bli uthängd av lokaltidningen...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-08 kl. 03:58.
Citera
2018-09-08, 11:19
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Så är det nog.

OM det nu är KM det gäller (och som det verkar) så torde hans f d sambo tro stenhårt på hans oskuld, annars kanske hon inte skulle gifta sig med honom.

Jag minns inte nu, men kände den nuvarande frun Helena?

Kruxet är att tjejer kan vara så otroligt naiva och lättlurade att man i princip kan lura i dom vad för skit som helst, inte alla förstås men många.
Citera
2018-09-08, 12:09
Medlem
FedupFlorences avatar
Blir inte klok på hur rubriceringen kan vara mord. En åklagare som sätter en sådan brottsrubricering men inte låter polis kvarhålla den misstänkte mer än några timmar eller en natt, (vad som nu stämmer).
Citera
2018-09-08, 13:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Blir inte klok på hur rubriceringen kan vara mord. En åklagare som sätter en sådan brottsrubricering men inte låter polis kvarhålla den misstänkte mer än några timmar eller en natt, (vad som nu stämmer).

Man var tvungen att sätta rubriceringen mord eftersom allt annat var preskriberat, det fanns inget annat alternativ och därför blir det så här.
Man har egentligen inget på "pilot", han kan inte bli dömd för att han inte minns.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-08 kl. 13:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in