2018-09-08, 11:23
Medlem
everythingiss avatar
Jag är inte för SD och tänker inte rösta på dem, men jag känner nästan för att ge dem min röst enbart av den anledningen att alla hindrar den demokratiska processen när de motarbetar dem genom att bedriva mobbing mot partiet.

Åkesson gick inte över någon gräns med sitt uttalande, men SVT gjorde det genom att uttala sig om hans uttalande. De övriga partierna måste kunna lyssna på hans argument, annars sänks nivån till den min fru är på i ALLA diskussioner.

JÅ påvisar gång på gång hur kostnaderna för en sned migration och integrationspolitik drabbar välfärden, men ingen lyssnar bara för att det är från en person de inte delar värderingar med (inte jag heller) ... vilken demokrati. Jag vill inte heller ha SD vid makten, men det skall hindras med demokrati och inte mobbing.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Svar på tal från Jimmie
https://www.facebook.com/jimmieakesson/posts/10156802367631108
Precis vad alla sunda människor hörde och förstod av det han sade, vilket var väldigt tydligt. Den som missförstod det fick jobba hårt och avslöjar bara sina egna tillkortakommanden.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Jag vill hävda att Svt handlade formellt fel. De skriver själva om demokratiparagrafen:
Citat:
Dessa principer ska alltså vara utgångspunkten i alla våra program. Det innebär också att medarbetare i sändning har en skyldighet att ta avstånd från eller bemöta uttalanden som strider mot dessa principer om det inte tydligt görs av någon annan medverkande. Den som uttalar sig mot demokratin ska bli emotsagd.
https://www.google.se/search?q=demokratiparagrafen+public+service&oq=dem okratipara&aqs=chrome.1.69i57j0l2.4185j0j7&sourcei d=chrome&ie=UTF-8

Även OM Jimmie Åkesson uttalade sig i strid med demokratiparagrafen gjorde han det i samband med en debatt där han blev emotsagd.

Det fanns därför inget formellt krav på Svt att ta avstånd - det här var ett mer eller mindre politiskt betingat beslut av Eva Landahl på Svt.

Ska i sammanhanget betonas att hon har haft olika chefspositioner inom Svt:s nyhetsförmedling under nästan 20 år - hon borde vara insatt och fullt medveten om gränserna.
Senast redigerad av Tinuviel 2018-09-08 kl. 11:26.
Citera
2018-09-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Svar på tal från Jimmie
https://www.facebook.com/jimmieakesson/posts/10156802367631108

Jag tycker att detta citat från ovanstående Facebookinlägg är mycket problematiskt för SD

Citat:
– Är det verkligen kontroversiellt att hävda att nyanlända invandrare inte passar in i Sverige?

Det är inte orimligt att många drar den direkta slutsatsen att SD vill att Sverige inte ska ha fler invandrare överhuvudtaget eftersom alla invandrare per definition är nya i början.

Att man drar alla från ett (etniskt) ursprung över en kam är faktiskt definitionen av rasism.

Nu simmar JÅ längre ut i den bruna gyttjan och förstör för sig själv och sitt parti. Bättre att vara tyst och låta inofficiella källor föra talan än att gegga ned sig. Dubbelt upp dessutom. Först igår och sen nu när han försöker förklara sig
Citera
2018-09-08, 11:26
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Nej, det stämmer att han inte sa det ordagrant, men det var underförstått för de flesta.

För de flesta rödingar, rödgröna, C som saknar kapacitet att tänka och saknar hederlighet.

Om vi har tur har svt nu lyckats ge SD den skjuts partiet behöver och säkrar 31% som Oscarsson tror kan bli resultatet Vi vet redan att public service inte är oberoende. Bra att det nåt fler och nu kom det att p3 lägger ner sitt program.

https://www.sydsvenskan.se/2018-09-07/radioprogram-laggs-ned-efter-sd-uttalande
Senast redigerad av jay.simpson 2018-09-08 kl. 11:58.
Citera
2018-09-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag är inte för SD och tänker inte rösta på dem, men jag känner nästan för att ge dem min röst enbart av den anledningen att alla hindrar den demokratiska processen när de motarbetar dem genom att bedriva mobbing mot partiet.

Åkesson gick inte över någon gräns med sitt uttalande, men SVT gjorde det genom att uttala sig om hans uttalande. De övriga partierna måste kunna lyssna på hans argument, annars sänks nivån till den min fru är på i ALLA diskussioner.

JÅ påvisar gång på gång hur kostnaderna för en sned migration och integrationspolitik drabbar välfärden, men ingen lyssnar bara för att det är från en person de inte delar värderingar med (inte jag heller) ... vilken demokrati. Jag vill inte heller ha SD vid makten, men det skall hindras med demokrati och inte mobbing.

Anmärkningsvärt är också att Jonas S sa att om det blev alliansen så fick man visa respekt för folkets vilja men när sjutton visar regeringen respekt för alla SD väljare ?
Citera
2018-09-08, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Då vet du inte vad public service uppdrag innebär. Förhoppningsvis håller det inte juridiskt så svt åker fast.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/jimmie-akessons-skamtsvar-och-jag-vill-infora-digerdoden/

Tror inte du förstår min kommentar övh, som på intet sätt handlade om public service utan om att man kan tolka S och VPs (och MPs) uttalanden som att de anser att JÅ var bortom vad som bör vara tillåtet att sägas.
Citera
2018-09-08, 11:36
Moderator
Tinuviels avatar
Frågan diskuteras i SR medierna just nu.

I inledningen säger Camilla Kvarstoft att Åkesson fick mothugg i debatten och att Svt därmed uppfyllde demokratiparagrafen men att ledningen "gjorde en annan bedömning" och såg ett behov av att ta avstånd.

Stig-Björn Ljunggren sade att han brukar "lite sarkastisk" tala om Publik service som regimmedia och att man kanske för första gången fick ett "exempellöst konkret bevis på att det kanske finns en poäng med det".
Citera
2018-09-08, 11:37
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
När sa Oscarsson 31 procent?

https://m.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/1648591228580846

Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Tror inte du förstår min kommentar övh, som på intet sätt handlade om public service utan om att man kan tolka S och VPs (och MPs) uttalanden som att de anser att JÅ var bortom vad som bör vara tillåtet att sägas.

Då får jag backa och be om ursäkt. Jag tog det från den du citerade som skrev (S)(v)t. Självklart anser jag också att partierna med partiledare och politiker har rätt att ta avstånd och uppröras. Yttrandefriheten går åt båda håll.
Senast redigerad av jay.simpson 2018-09-08 kl. 11:42.
Citera
2018-09-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Hets mot folkgrupp är en gummiparagraf, och Isabella Lövin tyckte att det här var hets mot folkgrupp. Så jag är inte beredd på att svära på att det inte är hets mot folkgrupp. En lagstiftning som jag för övrigt tycker borde avskaffas. Men man skulle kunna kalla det här för "hets mot folkgrupp light".
Man får lov att vara mer än lovligt galen för att få detta till att vara hets mot folkgrupp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Frågan diskuteras i SR medierna just nu.

I inledningen säger Camilla Kvarstoft att Åkesson fick mothugg i debatten och att Svt därmed uppfyllde demokratiparagrafen men att ledningen "gjorde en annan bedömning" och såg ett behov av att ta avstånd.

Stig-Björn Ljunggren sade att han brukar "lite sarkastisk" tala om Publik service som regimmedia och att man kanske för första gången fick ett "exempellöst konkret bevis på att det kanske finns en poäng med det".

Japp. Det är en viktig diskussion som måste tas. SD kan vinna mkt på detta om man sköter sina kort rätt.
Citera
Bannlyst
Är det inte lite konstigt att SVT fortsätter att "ta avstånd från Sd", märker dom inte att det väcker misstro(särskilt nu när dom ska tvinga in tv licens via skatten)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in