2018-09-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Public service Demokratibestämmelse:

"Enligt den så kallade demokratibestämmelsen i radio och tv-lagen ska programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer samt principen om allas lika värde och den enskildes frihet och värdighet. Bestämmelsen gäller alla leverantörer av medietjänster som tillhandahåller tv-sändning, beställ-tv eller sökbar text-tv, samt Sveriges Radio.

Enskilda program prövas inte direkt mot demokratibestämmelsen. Det beror på att bestämmelsen gäller programverksamheten som helhet. Bestämmelsen innebär att programföretagen kan ta avstånd från eller bemöta diskriminerande eller rasistiska uttalanden utan att komma i konflikt med kravet på opartiskhet. Bestämmelsen innebär också en skyldighet att markera ett avståndstagande från, eller att bemöta, antidemokratiska uttalanden. Att programföretag inte har gjort detta har i några ärenden som granskningsnämnden har bedömt, inneburit att inslagen stridit mot bestämmelsen om radions särskilda genomslagskraft."

"Allas lika värde" är från grunden en felöversättning från FNs deklaration om att man skall behandla alla som sin broder typ. "allas lika värde" är ett mantra på Södermalm och ingen annastans i världen. Stockholm är så insnöat att det är helt otroligt. NOLL kontakt med verkligheten och med DN som dumstrut på huvudet.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2018-09-08 kl. 11:13.
Citera
2018-09-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
SVT var inte part i debatten. Anser du att SVT äger rätt att sätta sig över den grundlagsskyddade åsiktsfriheten?

Eh nej. Jag anser att de har gjort helt fel och att det dessutom strider mot SVTs egna styrdokument (som kronan på verket).
Citera
2018-09-08, 11:09
Medlem
Sqeptisks avatar
Och vi blir bara fler och fler som tar avstånd från SVT:s mer än lovligt korkade uttalanden. Finns i dagens mediasamhälle inte någon som helst relevans att driva ett vuxendagis för vänsterfjantar som kostar skattebetalarna 8 miljarder kr/år (ur minnet, rätta mig gärna på siffran 8 miljarder).
Citera
2018-09-08, 11:09
Medlem
lyktstolpes avatar
Demokratibestämmelsen inom PS gäller ett uttalande i helhet inte bara en liten bit av av uttalndet. Jimmie sa så mycket mer än detSVT fulklipper.....
Citera
2018-09-08, 11:12
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Åkesson är alltid på gränsen på vad som är okej och inte okej men igår så passera han den genom att säga att invandrare inte kan bli svenskar.

Tror inte han menade att säga det som han sa, blev felformulerat.

Jag kan inte tänka mig att det var felformulerat eller att han inte menade vad han sa. Det är den ursäkten internettrollen brukar komma med när dom konfronteras. Det är klart att han hade tänkt igenom varenda bokstav i en slutdebatt mellan partiledarna. Han hade förmodligen övat in sitt anförande framför spegeln i Sölvesborg.
Citera
2018-09-08, 11:12
Medlem
Mr_Sinisters avatar
En skandal att (S)(v)t tar avstånd från uttalandet.

Sedan skall det sägas att Jimmie trampade i klaveret men faktiskt lyckades återställa det plumpa uttalandet några sekunder senare. Någon i panelen borde kommenterat vad han faktiskt menade. Alltså att invandrare kommer att kunna få jobb när de väl anpassar sig till Sverige men fram tills dess blir det svårt.
Citera
2018-09-08, 11:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Och vi blir bara fler och fler som tar avstånd från SVT:s mer än lovligt korkade uttalanden. Finns i dagens mediasamhälle inte någon som helst relevans att driva ett vuxendagis för vänsterfjantar som kostar skattebetalarna 8 miljarder kr/år (ur minnet, rätta mig gärna på siffran 8 miljarder).
Lite festligt att denna fadäs inträffar nästan samtidigt som ett program i P3 läggs ner pga. att programledaren uttalat sig negativt om SD i ett helt annan program.

Ökar inte direkt anseendet för Public Service. I den mån dom överhuvudtaget har något anseende kvar.
Citera
2018-09-08, 11:14
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
"Allas lika värde" är från grunden en felöversättning från FNs deklaration om att man skall behandla alla som sin broder typ. "allas lika värde" är ett mantra på Södermalm och ingen annastans i världen. Stockholm är så insnöat att det är helt otroligt. NOLL kontakt med verkligheten och med DN som dumstrut på huvudet.

Demokratibestämmelsen inom PS gäller ett uttalande i helhet inte bara en liten bit av av uttalndet. Jimmie sa så mycket mer än detSVT fulklipper.....

Tolkar jag sista stycket rätt?
Citera
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Hur låter det om vi istället tar motsatsen till vad Jimmie sa?

"Långtidsarbetslösa invandrare är svenskar som passar bra in i samhället"

Njae....

Bra poäng. En idiot fattar det, men det krävs annat än logiskt tänkande för att ta sig uppåt i Televisionens sociala maskineri och bli chef där.

Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
"Senare förtydligade Eva Landahl för Expressen:

Det var mitt beslut. Vi sitter och ser sändningen och har tidigare blivit fällda i Granskningsnämnden när vi inte tillräckligt har tagit avstånd från generaliserande uttalanden. Jag hörde att det blev ett väldigt liv i debatten och att Annie Lööf reagerade.

– Här gjorde vi bedömningen att det är ett uttryck som pekar ut en hel grupp.

Eva Landahl uppgav att hon tog beslutet själv, men att flera SVT-chefer var på plats under kvällen, och inte rådfrågade några jurister. "

Total blackout och fiasko för henne som Ansvarig Utgivare...

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/jimmie-akessons-skamtsvar-och-jag-vill-infora-digerdoden/

De är... galna.

Annie Lööf har förstås rätt till sin indignation i TV. Eva Landahl (en byråkrat vars namn jag tyvärr aldrig hört tidigare) borde avgå. Obegåvat och illvilligt till max i en valrörelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister

Sedan skall det sägas att Jimmie trampade i klaveret men faktiskt lyckades återställa det plumpa uttalandet några sekunder senare. Någon i panelen borde kommenterat vad han faktiskt menade. Alltså att invandrare kommer att kunna få jobb när de väl anpassar sig till Sverige men fram tills dess blir det svårt.

Usch. Att ta avstånd från det kan underförstått tolkas som att de anser att det strider mot vad som bör få vara tillåtet att sägas. Det är det som är läskigt. Att de kanske bara helt enkelt inte håller med, är ju ingen nyhet och inget att hetsa upp sig över.
Citera
2018-09-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister

Skandal och skandal, finns värre skandaler.
Citera
2018-09-08, 11:16
Medlem
Svar på tal från Jimmie
https://www.facebook.com/jimmieakesson/posts/10156802367631108
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in