2018-09-08, 08:53
Medlem
soapmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sorry. När uttalandet klipps ner framgår inte resonemanget och då blir de exakta orden som används viktiga.
Alla gånger media försöker smutskasta SD så ökar de. SD väljare har ungefär samma tro på media som Trumps väljare.

SD gick fan inte ens ner något när Ekeroth var ute på stan och slogs med järnrör för fan haha, och det var dagligen på nyheterna i veckor.
Citera
2018-09-08, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Vad är hans budskap?
De är inte svenskar och passar inte här var budskapet
Citera
2018-09-08, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orisons
Jag har alltid röstat till vänster om mitten och kommer antagligen inte att rösta på SD i år. Med det sagt förstår jag faktiskt inte vad som är problemet med Åkessons uttalande i sin helhet. Menar ni som är upprörda att de han talar om är svenskar och inte bör få nån extra hjälp?
Jag uppfattade det som att han beskrev en grupp som behöver mer insatser och krav på sig för att komma in i samhället.
Jag förstår inte problemet....

Exakt! Han beskrev ju i meningarna därefter att vi måste ’hjälpa dem att bli svenskar’, rörande de som inte ’passar in’ (i betydelsen ’inte anpassar sig’)
Citera
2018-09-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Så här sa Jimmie:

"Jobb är viktigt. Jobb är avgörande. Men vi måste ju också ställa oss frågan, för att hela integrationsdebatten har i alla dessa år handlat om just jobb. Bara invandrarna får jobb så kommer allt att lösa sig, har alla de här sagt alltid. Det händer ju inte. Det blir inte så. Och därför så måste man ställa sig frågan: varför är det så svårt för de här människorna att få jobb? Jo, det är för att de inte är svenskar. De är, de passar inte in i Sverige. Det är klart, att då är det svårt att få jobb. Det är klart, att då är det svårt att få jobb, då måste man ju få förutsättningar att bli just svensk. Man måste få förutsättning att passa in i Sverige. Men de här har i alla dessa år bemött nytillkomna på deras villkor, på deras språk, utifrån deras sedvänjor, utifrån deras kultur och då blir det detta splittrade samhälle och detta eviga utanförskap."

It’s funny because it’s true.

Detta är vad som skulle lyfts fram, andemeningen är glasklar. Men de som verkligen vill missförstå och hitta något klandervärt i detta kan ju klart lyfta ut en mening eller två så att hela poängen går förlorad.

Jag hoppas normalbegåvat folk ser igenom vansinnet..
Citera
Medlem
Enorms avatar
Följetongen Cirkus Sverige fortsätter parodin med SVT som producent...
Senast redigerad av Enorm 2018-09-08 kl. 09:07.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har alltid röstat till vänster om mitten och kommer antagligen inte att rösta på SD i år. Med det sagt förstår jag faktiskt inte vad som är problemet med Åkessons uttalande i sin helhet. Menar ni som är upprörda att de han talar om är svenskar och inte bör få nån extra hjälp?
Jag uppfattade det som att han beskrev en grupp som behöver mer insatser och krav på sig för att komma in i samhället.

Problemet är att SVT styrs av vänsterextremister som försöker bedriva opinionsbildning trots att de är skattefinansierade och ska vara opartiska
Citera
2018-09-08, 08:57
Medlem
soapmasters avatar
Citat:
Ja det var precis vad han menade. Det handlar om godhetssignalering då de ska låtsas som han sa något riktigt otäckt och genom att "stå upp" mot det så ska de ses som moraliskt bättre. Problemet för dem är att sånt här fungerar inte längre då folk har gett upp på politiskt korrekthet.
Citera
2018-09-08, 08:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2718281828459045
Som halvfinsk blir jag mycket glad över att du försvarar svenskarnas broderfolk, min mor kom till Sverige som ung - utbildade sig och jobbade i sjukvården ända in till (fattig)pension. Det är skillnad på invandrare och invandrare, glöm aldrig att svenskar och finnar har blött sitt blod tillsammans i historien. Och jo, det är sant att vi finnar super mycket, men det vägs upp av vår Sisu!

Och finnar är relativt lika svenskar vilket gör att de enkelt passar på svenska arbetsplatser och ännu bättre när de oftast har en arbetsmoral som är högre än infödda svenskar. Vilket oftast omtalas som sisu.

Passar man in blir allt enklare. Dock kan man precis som finnar och jugoslaver som kom på behålla ett stycke av sina traditioner mm om man så vill.

När man som svensk flyttar till exempelvis flyttar till japan och inte anpassar sig till det landets normer blir det jäkligt jobbigt.

Hur svårt kan det vara?
Även i ett äktenskap, om man inte anpassar sig efter varandra blir det problem och oftast skilsmässor.

Sjukt av SVT att reagera på det sättet för en självklarhet.
Citera
2018-09-08, 08:58
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restad0122
De är inte svenskar och passar inte här var budskapet

Ja, vet man t.ex. inte var Ödeshög ligger är man inte tillräckligt assimilerad och ska ut.
Citera
2018-09-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
På något sätt var detta nog ett definierande ögonblick i svensk politisk historia. Åkesson sade sanningen och etablissemanget rasade.

Har ni läst sagan om Kejsarens nya kläder? Alla hyllar de kläder skräddarna sytt åt kejsaren av ett magiskt tyg. Att det inte finns något tyg vågar ingen påpeka. Ett litet barn utbrister till slut att kejsaren faktiskt inte har några kläder på sig.

Wikipedia: Bokens sensmoral används ofta för att symbolisera hur människor anpassar sig till gruppen, även när det är uppenbart för dem själva att gruppen har fel. Att liksom det lilla oskuldsfulla barnet i sagan utbrista Kejsaren är naken! innebär att påpeka något som alla kan se men som ingen vågat säga.
Precis så är SDs politik
Citera
2018-09-08, 09:00
Medlem
Orobanches avatar
Jag såg hela debatten och om du inte vill skaka hand med chefen på grund av din religion, när du kräver att få be på arbetstid, klä dig i burka, klä dig i niqab eller hijab och går till moskén på fredagsbönen under arbetstid och lever efter sharialagar och visar noll respekt för demokrati, yttrandefrihet och jämlikhet då vore det mycket märkligt om ingen ställer frågan: Varför bor du i Sverige då?

Och svaret är enkelt: Vi får bidrag! Vi behöver inte jobba.

Och jag älskade när JÅ vände sig till Annie Lööf och sa: Sluta att gapa och skrik i varje debatt!
Underbart!
Jag har varit innerligt trött på hennes gapande och skriande vilket förstärks med hennes gälla stämma.

Och att Sveriges Vänster teve går ut i direktsändning och tar avstånd från vad en partiledare, i kanske snart Sveriges största parti, säger är makabert och skandalöst.

Även Jyllands-Posten häpnar och undrar över hur SVT tänkte.

SVT är INTE opolitisk och fungerar inte som Public service utan som en vänstermegafon.

https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE10857027/efter-svensk-debat-tvvaert-tog-afstand-fra-jimmie-aakesson/
Citera
2018-09-08, 09:00
Medlem
DaChiefs avatar
Varför ska man censurera något som rimmar väldigt bra med verkligheten. De invandrare som inte har jobb anser sig själv antagligen inte som svensk. De har antagligen inget större intresse eller iq att lära sig varken språket eller kulturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in