Citat:
Ursprungligen postat av
2718281828459045
Som halvfinsk blir jag mycket glad över att du försvarar svenskarnas broderfolk, min mor kom till Sverige som ung - utbildade sig och jobbade i sjukvården ända in till (fattig)pension. Det är skillnad på invandrare och invandrare, glöm aldrig att svenskar och finnar har blött sitt blod tillsammans i historien. Och jo, det är sant att vi finnar super mycket, men det vägs upp av vår Sisu!
Vill bara tillägga att så har även jag gjort i mängder av inlägg här inne, jag vill nog till och med gå så långt att jag generellt tycker finnarna är ett bättre och mer rakryggat folk än svenskarna. Självklart då dom riktiga pur-finnarna och inte fjantarna i vasa-trakten.
Men att påstå att finnarna som kom hit på 60/70 talet var rena skolboksexemplet på exemplarisk integration och hänvisa till hur föredömligt dom formligen sög i sig allt det svenska, lärde sig språket och anammade vår kultur och transformerades till svenskar precis som vilken svensk som helst är ju så verklighetsfrånvänt och stolligt att det bara är galningar som suni.mod som kan plita ner något så korkat.
Hade vår tillverknings-industri med alla dess enkla jobb skrikit efter folk i dag på samma sätt som den gjorde på den tiden är jag övertygad om att man lika väl hade kunnat fylla den med araber och somalier som precis som finnarna klumpat ihop sig och suttit i egna fikarum med sina landsmän och pratat sitt egna språk. Exakt som finnarna gjorde.
Hur jävla svårt är det att stå och dra i handtaget till en pelarborrmaskin och bli motiverad att göra det om man får bil, hus, båt och en allmänt avsevärt högre levnadsstandard mot vad man kunnat förvänta sig i sitt hemland i gengäld..?