2018-09-08, 07:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
SVTs avståndstagande från Åkessons inlägg sprider sig utomlands. I alla fall i Norden.

Här Jyllands posten.

https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE10857027/efter-svensk-debat-tvvaert-tager-afstand-fra-jimmie-aakesson/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Och här i Finland.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/09/08/sverigedemokraten-jimmie-akesson-fick-svt-att-ta-avstand-och-centerns-annie-loof
Søren Espersen vice ordförande i Dansk folkeparti:

Søren Espersen‏
@espersendf

Citat:
Sveriges TV “tager afstand fra Sverigedemokraterna” i den afsluttende partilederrunde...! Vildt dramatisk krystalklart bevis på at denne public servicekanal ikke længere kan betragtes som et anstændigt journalistisk mediehus. Flovt for Sverige. Flovt for Norden. #dkpol

https://twitter.com/espersendf/status/1038172629239308292
Citera
2018-09-08, 07:32
Medlem
SVT borde även ta avstånd från regelvidrigheter som händer på fotbollsmatcher de sänder, på det viset får vi en renare och ärligare fotboll.
Citera
2018-09-08, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Uppför dig som folk dit svin.
Jag är troligen äldre än dig och har arbetat ihop med både finnar och jugoslaver på 70-talet på större industri och vår svenska familj hade en annan finsk familj som goda vänner. Visst krökar finnar en del men de är mycket flitiga och jobbar bra. Visst hade de problem med språket i början och många lärde sig det sämre.

Jimmie säger det alla redan vet men ingen politiker vågar ta tag i. Jag hävdar samma att om nuvarande invandrare från Afghanistan och Somalia kunde anpassa sig så skulle de fungera på våra arbetsplatser men få gör det och blir därför utanför svenskt arbetsliv.
Jag arbetar som chef inom industrin och anställer folk men ALDRIG jag skulle anställa någon som inte kan anpassa sig. Var samma för svenskar som utvandrade till USA. De som inte kunde anpassa sig fick åka hem för annars hade de svultit ihjäl.

Jag tvivlar inte en sekund på att du är äldre än mig, du har den där jag-vet-bäst-farbror-auran runt dig och nu-ska-jag-förklara-hur-det-ligger-till-menatliteten-baserad-enbart-på-det-jag-själv-sett-i-min-lill a-omgivning som brukar kicka in hos 70+ gubbar som anser sig vara bättre vetande på, som även i detta fall, inga som helst grunder mer än att din familj hängde lite med en finsk familj.

Och du tror inte det finns Araber som hänger med svenskar?

Att du är en dålig chef behöver du inte förklara det förstår man direkt när man ser att du kallar folk för "svin" helt utan grund.
Citera
2018-09-08, 07:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Otroligt klumpig formulering av Åkesson och kass krishantering av SD efteråt. Åkesson borde ha sagt efteråt att han i hastigheten under debatten formulerade sig illa och bett om ursäkt för om nån tagit illa upp. Det hade avväpnat kritikerna. Genom att gå på offensiven istället förvärrar man situationen.

Jag kan lova att detta skrämmer bort väljare. Nu lyssnar folk på klippet, även de som inte såg debatten, och studsar på Jimmies uttalande - som han tydligen står för och tycker är riktigt. Det hade varit mycket bättre om de som lyssnar hade tänkt "Jaja, det låter illa men det var bara en felsägning under en hetsig debatt".

Min första tanke direkt under debatten var att nu kommer folk undra om det inte hänger en nazistuniform i Jimmies garderob ändå, så detta är väldigt allvarligt. Det enda som skiljer SD från 20-25% i ett val och NMRs nivåer är om SD lyckas hålla minsta misstanke om verklig rasism ifrån sig. Missnöje med den förda politiken javisst, kritik mot hedersvåld och sedvänjor som inte hör hemms i ett jämlikt samhälle absolut, men rasism och hat mot invandrare är en no-go-zon.

SDs gapiga reaktion på SVTs överreaktion förstärker intrycket av att SD består av arga unga män. Man borde tagit chansen att tvätta bort den bilden och reagerat annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av getz
H0ller med om att det var dåligt formulerat och de säkert tappar röster när media inte visar hela inlägget.

Jag tror en stor del av problemet är att Åkesson inte fick prata till punkt utan blev avbruten mitt i sitt utlägg. Hade han fått göra hela inlägget på en gång utan att bli avbruten hade man nog inte reagerat på vad han sa

Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Det lät inte bra alls, Jimmies uttalande, SD tappar 5% här.
Har ni missat det där med Facebook? SvT är irrelevanta och valrörelsen drivs på FB och Twitter och där har Åkesson stort stöd även från motståndare (Jo, Ganman är inte SD:are):
Jens Ganman
8 tim ·

IT'S OFFICIAL

SVT _vill_ att SD ska få över 30%.

Det är enda förklaringen till att man – med andan i halsen – "tog avstånd" från en av Jimmie Åkessons repliker i kvällens avslutande valdebatt.

Eller... är de HELT omedvetna om hur detta uppfattas av tittarna?

Är det verkligen möjligt?

Såvitt jag minns har svensk public service aldrig tagit avstånd från något som Saddam Hussein, Mohammar Khadaffi, Kim Jong Un, Abu Bakr al-Bagdhadi eller Percy Barnevik sagt.

Inte ens om de hotat med tredje världskrig och utplåning av staten Israel.

Oh, well.

Det blir ett parlamentariskt blodbad på söndag kväll.

Och bara så att alla fattar – Åkesson blir Kingmaker.

HAN bestämmer vem som får regera.

Oavsett hur högt Kristersson bjäbbar eller Löfven ser ut som en beslutsam bulldog.

Jag säger inte att jag GILLAR att det blir så.

Men eftersom ingen inom public service verkar våga säga det rakt ut så tar jag på mig skurkrollen.

Igen.
https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10155943172878251
Thomas Gür
8 tim ·

Statstelevisionen.
Frågan går vidare till de övriga partierna. Är ni fortfarande anhängare av att de statliga etermedierna skall finansieras över skattesedeln utan att det skett någon granskning av deras verksamhet, kostnader och inriktning?

Hur kan ni vara det?
https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/2078596575525191

Och Marcus Oscarsson verkar ha blockerat kommentarerna på sitt inlägg om händelsen. Det finns över 400 men de kommer inte upp hur jag än gör:
Marcus Oscarsson
8 tim ·

DRAMATISKT:
ANNIE (C) BLEV MYCKET UPPRÖRD PÅ JIMMIE (SD)
- MEN HUR UTTRYCKER DU DIG!

Det gick hett till vid SVT:s slutdebatt valet 2018.
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/1650914788348490
Senast redigerad av arbetet 2018-09-08 kl. 07:42.
Citera
2018-09-08, 07:40
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Svt tar avstånd från ett uttalande av Jimmie Åkesson under debatten.

Jag själv missade det men vill ha en diskussion.

Är SVTpolitiskt obundet i praktiken?
Håller SVT med om övrigt som sagts i debatten?
FulklipperSVT?

Enligt SVT säger Jimmie"...invandrare passar ej in i Sverige..."

Era åsikter?
Grunden till att SVT tar avstånd från Åkessons uttalande om att "De är inte svenskar, de passar inte in här" beror på demokratiparagrafen i sändningstillståndet. I programutbudet ska man värna principen om alla människors lika värde och om någon uttrycker sig missaktande ska SVT bemöta det eller ta avstånd från uttalandet. Det händer ibland. Jimmie Åkessons uttalande var väldigt generaliserande och det var därför SVT i efterhand tog avstånd från det. Ibland har det hänt att programledare direkt gått in och berättat om paragrafen i tillståndet och sagt att SVT inte delar uppfattningen. Det här är ändå ganska ovanligt, framförallt har det nog aldrig hänt i en partiledardebatt. Men jag vill minnas att Mattias Karlsson från SD råkat ut för samma sak efter någon direktsänd intervju.

Det är alltså paragrafen i sändningstillståndet som är orsaken till SVT:s agerande. Många här verkar tro att SVT gör detta på eget bevåg, men så är inte fallet. Sedan kan man förstås ha åsikter om det var rätt eller fel av SVT och åsikterna verkar rejält delade när man läser media idag.

Jan Scherman

"Det är ett mycket allvarligt avsteg från det som är Sveriges Televisions uppgift.
Jan Scherman menar att det blir ”extra bekymmersamt” att eftersom det är den sista stora partiledardebatten. Han menar att SVT:s uttalande inte är en kommentar – utan ett ”politiskt ställningstagande”.
– Det passerar med ljusår det som är Sveriges Televisions uppdrag. Det är ytterst allvarligt."

Nils Funcke

"Nils Funcke, yttrandefrihetsexpert, säger i Expressen TV att SVT:s beslut är märkligt:

– Det är uppseendeväckande att det sker i den avslutande partiledarrundan. Det framstår dessutom inte som nödvändigt, så att säga. Han fick ju mothugg i studion av de övriga, så det blev ändå en upplysning till publiken om att det fanns andra uppfattningar."

Marita Ulvskog

"Marita Ulvskog (S), kulturminister i Sverige 1996 till 2004, försvarar SVT:s beslut att ta avstånd från Jimmie Åkessons uttalande.

– Public serviceföretag lämnar ju utrymme för alla att få plats i en partiledardebatt, men det behöver inte betyda att SVT bara förmedlar utan att också markerar sådant som handlar om grundläggande värderingar. Jag tycker det är bra att SVT gjorde det."

Sara Skyttedal

"Sara Skyttedal, kommunalråd för KD i Linköping, skriver på Twitter:

”Man får tycka precis hur illa man vill om Jimmie Åkessons uttalanden–- men det är tveklöst så att SVT kraftigt överskridit sitt uppdrag i kväll.”".

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/jan-scherman-det-ar-hapnadsvackande/
Citera
2018-09-08, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2718281828459045
Som halvfinsk blir jag mycket glad över att du försvarar svenskarnas broderfolk, min mor kom till Sverige som ung - utbildade sig och jobbade i sjukvården ända in till (fattig)pension. Det är skillnad på invandrare och invandrare, glöm aldrig att svenskar och finnar har blött sitt blod tillsammans i historien. Och jo, det är sant att vi finnar super mycket, men det vägs upp av vår Sisu!

Vill bara tillägga att så har även jag gjort i mängder av inlägg här inne, jag vill nog till och med gå så långt att jag generellt tycker finnarna är ett bättre och mer rakryggat folk än svenskarna. Självklart då dom riktiga pur-finnarna och inte fjantarna i vasa-trakten.

Men att påstå att finnarna som kom hit på 60/70 talet var rena skolboksexemplet på exemplarisk integration och hänvisa till hur föredömligt dom formligen sög i sig allt det svenska, lärde sig språket och anammade vår kultur och transformerades till svenskar precis som vilken svensk som helst är ju så verklighetsfrånvänt och stolligt att det bara är galningar som suni.mod som kan plita ner något så korkat.

Hade vår tillverknings-industri med alla dess enkla jobb skrikit efter folk i dag på samma sätt som den gjorde på den tiden är jag övertygad om att man lika väl hade kunnat fylla den med araber och somalier som precis som finnarna klumpat ihop sig och suttit i egna fikarum med sina landsmän och pratat sitt egna språk. Exakt som finnarna gjorde.

Hur jävla svårt är det att stå och dra i handtaget till en pelarborrmaskin och bli motiverad att göra det om man får bil, hus, båt och en allmänt avsevärt högre levnadsstandard mot vad man kunnat förvänta sig i sitt hemland i gengäld..?
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-09-08 kl. 07:51.
Citera
2018-09-08, 07:46
Medlem
Tycker att alla SD tar avstånd från SvT och "publicservice" om ni inte redan gjort det. Säg upp era tv licenser. Dom lever trots allt på oss,och då ska dom inte ha en politisk agenda.
Detta kan nog ses som en hämnd sedan Åkesson smulade till P3..

Lågt och tråkigt av SvT tycker jag!
Citera
2018-09-08, 07:47
Medlem
Konstigt. Varför skulle SVT behöva stå för alla åsikter som politikerna häver ur sig? Pinsamt dåligt.... Har inte kollat på en enda och ångrar mig inte
Citera
2018-09-08, 07:47
Medlem
Zickan_s avatar
Man är lågbegåvad om man inte förstår vad Jimmie menar. Det är ett stort problem att den svagsinnade majoriteten inte förstår vad som når deras öron. Vi överlägsna förutsätter att folk förstår vad vi säger, men i själva verket saknar de allra flesta någon vettig tankeförmåga.

De lågbegåvade styr alltid i en demokrati, för dom är flest!
Citera
2018-09-08, 07:48
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Otroligt klumpig formulering av Åkesson och kass krishantering av SD efteråt. Åkesson borde ha sagt efteråt att han i hastigheten under debatten formulerade sig illa och bett om ursäkt för om nån tagit illa upp. Det hade avväpnat kritikerna. Genom att gå på offensiven istället förvärrar man situationen.

Jag kan lova att detta skrämmer bort väljare. Nu lyssnar folk på klippet, även de som inte såg debatten, och studsar på Jimmies uttalande - som han tydligen står för och tycker är riktigt. Det hade varit mycket bättre om de som lyssnar hade tänkt "Jaja, det låter illa men det var bara en felsägning under en hetsig debatt".

Min första tanke direkt under debatten var att nu kommer folk undra om det inte hänger en nazistuniform i Jimmies garderob ändå, så detta är väldigt allvarligt. Det enda som skiljer SD från 20-25% i ett val och NMRs nivåer är om SD lyckas hålla minsta misstanke om verklig rasism ifrån sig. Missnöje med den förda politiken javisst, kritik mot hedersvåld och sedvänjor som inte hör hemms i ett jämlikt samhälle absolut, men rasism och hat mot invandrare är en no-go-zon.

SDs gapiga reaktion på SVTs överreaktion förstärker intrycket av att SD består av arga unga män. Man borde tagit chansen att tvätta bort den bilden och reagerat annorlunda.

De vann hela debatten och allt mediautrymme efteråt.

Att pudla ett icke-kontroversiellt uttalande hade bara visat på svaghet. Att debatten dessutom har skiftat fokus till svt:s avståndstagande gör att sd vinner än mer på detta. Den högsta lotten drar dem om de idag lyckas få mer mediatid tillsammans med någon svt-chef där de ska be om ursäkt till partiet.

SD är inte dumma, de har sett att opinionen har pekat neråt i två månaders tid. De har bleknat och låter precis som alla andra partier nu för tiden. Igår vågade de sticka ut som många av de som lämnat partiet har saknat.
Citera
2018-09-08, 07:48
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Du inser att vi om några veckor kan ha en regering bestående av M+KD som har en majoritet i riksdagen med hjälp av SD?

Då är det de som skriver reglerna.

Är de nya reglerna också till för att följas?

Självklart
Vad får dig att tro något annat?
Citera
2018-09-08, 07:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har ni missat det där med Facebook? SvT är irrelevanta och valrörelsen drivs på FB och Twitter och där har Åkesson stort stöd även från motståndare (Jo, Ganman är inte SD:are):
Jens Ganman
8 tim ·

IT'S OFFICIAL

SVT _vill_ att SD ska få över 30%.

Det är enda förklaringen till att man – med andan i halsen – "tog avstånd" från en av Jimmie Åkessons repliker i kvällens avslutande valdebatt.

Eller... är de HELT omedvetna om hur detta uppfattas av tittarna?

Är det verkligen möjligt?

Såvitt jag minns har svensk public service aldrig tagit avstånd från något som Saddam Hussein, Mohammar Khadaffi, Kim Jong Un, Abu Bakr al-Bagdhadi eller Percy Barnevik sagt.

Inte ens om de hotat med tredje världskrig och utplåning av staten Israel.

Oh, well.

Det blir ett parlamentariskt blodbad på söndag kväll.

Och bara så att alla fattar – Åkesson blir Kingmaker.

HAN bestämmer vem som får regera.

Oavsett hur högt Kristersson bjäbbar eller Löfven ser ut som en beslutsam bulldog.

Jag säger inte att jag GILLAR att det blir så.

Men eftersom ingen inom public service verkar våga säga det rakt ut så tar jag på mig skurkrollen.

Igen.
https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10155943172878251
Thomas Gür
8 tim ·

Statstelevisionen.
Frågan går vidare till de övriga partierna. Är ni fortfarande anhängare av att de statliga etermedierna skall finansieras över skattesedeln utan att det skett någon granskning av deras verksamhet, kostnader och inriktning?

Hur kan ni vara det?
https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/2078596575525191

Och Marcus Oscarsson verkar ha blockerat kommentarerna på sitt inlägg om händelsen. Det finns över 400 men de kommer inte upp hur jag än gör:
Marcus Oscarsson
8 tim ·

DRAMATISKT:
ANNIE (C) BLEV MYCKET UPPRÖRD PÅ JIMMIE (SD)
- MEN HUR UTTRYCKER DU DIG!

Det gick hett till vid SVT:s slutdebatt valet 2018.
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/1650914788348490
Det som diskuteras är om SVT, som ska vara opartiska, gjorde rätt som tog avstånd från Åkessons uttalande. Många klandrar SVTs agerande, visst. Men ingen stödjer Åkessons uttalande. Det är uttalandet i sig som är problemet. Genom att vara så aktiva i frågan ser SD till att uttalandet repriseras igen, och igen och igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in