2018-09-08, 06:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Är det synd om Åkesson igen

Nu tog du väl ändå i så det blev lite brunt i pojktrosan.

Många finn-gubbar och framför allt deras fruar höll sig för sig själva och växlade inte många svenska ord.

Det första dom gjorde var att dra igång suomi-seura, eller hur fan det stavs, finska-föreningen.

Så fort det blev semester pep dom hem till finland.

Till och med deras ungar som föddes här var helt lyriska över allt i från äckligt bröd och lakrits som smakar kära som kom från finland och oerhört skeptiska till allt svenskt.

Än i dag lever myten kvar om finnarnas supande och knivande.

Jobba kunde dom ju annars var det ett oerhört dåligt exempel där snudd på vilken genomsnitts arab som helst känner sig och är mer svensk.

Jag tror det är svårt som fan att göra om vuxet folk om jag var tvungen att flytta till japan så skulle jag nog hålla mig bland mina egna.

Tycker Åkesson är lite tölig med det där sist han var igång skulle man ha som krav att kunna nationalsången utan till. Vad är det att komma med?

Som vanligt har S bästa lösningen som slår igen alla muslimska friskolor och ser till att det blir folk av den uppväxande generationen i stället.

Uppför dig som folk dit svin.
Jag är troligen äldre än dig och har arbetat ihop med både finnar och jugoslaver på 70-talet på större industri och vår svenska familj hade en annan finsk familj som goda vänner. Visst krökar finnar en del men de är mycket flitiga och jobbar bra. Visst hade de problem med språket i början och många lärde sig det sämre.

Jimmie säger det alla redan vet men ingen politiker vågar ta tag i. Jag hävdar samma att om nuvarande invandrare från Afghanistan och Somalia kunde anpassa sig så skulle de fungera på våra arbetsplatser men få gör det och blir därför utanför svenskt arbetsliv.
Jag arbetar som chef inom industrin och anställer folk men ALDRIG jag skulle anställa någon som inte kan anpassa sig. Var samma för svenskar som utvandrade till USA. De som inte kunde anpassa sig fick åka hem för annars hade de svultit ihjäl.
Citera
2018-09-08, 07:01
Medlem
SVTs avståndstagande från Åkessons inlägg sprider sig utomlands. I alla fall i Norden.

Här Jyllands posten.

https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE10857027/efter-svensk-debat-tvvaert-tager-afstand-fra-jimmie-aakesson/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Och här i Finland.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/09/08/sverigedemokraten-jimmie-akesson-fick-svt-att-ta-avstand-och-centerns-annie-loof
Citera
2018-09-08, 07:02
Medlem
Jag som jobbar som konsult kände mig kränkt över uttalandena och främst föraktet om konsultfakturor från NKS. Det skulle inte byggas ett skit utan konsulter. Ingen skulle kunna berätta hur man omvandlar en påse pengar till en byggnad eller en väg. Funderar på att anmäla det till granskningsnämnden...

Men det här kan ha varit precis det Jimmie behövde, jag står och velar mellan KD, SD och M och nu blev jag lite mer motiverad att välja SD imorgon faktiskt. Han får otroligt mycket publicitet för det enkla uttalandet som så många ställer sig bakom och kanske plockar han tillbaka lite från AFS också. Säkerligen planerat i detalj.
Citera
2018-09-08, 07:07
Medlem
Äntligen en rakt på saken analys, Jimmie har helt rätt. Men innebörden av det är att de andra har helt fel, och är skapare av det Jimmie vänder sig mot.
Det är inte lätt att reda ut ett problem innan man har en klar analys av grunden till problemet, förmodligen bäst att SD tar hand om invandringsfrågan.

Lycka till i valet SD.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Uppför dig som folk dit svin.
Jag är troligen äldre än dig och har arbetat ihop med både finnar och jugoslaver på 70-talet på större industri och vår svenska familj hade en annan finsk familj som goda vänner. Visst krökar finnar en del men de är mycket flitiga och jobbar bra. Visst hade de problem med språket i början och många lärde sig det sämre.

Jimmie säger det alla redan vet men ingen politiker vågar ta tag i. Jag hävdar samma att om nuvarande invandrare från Afghanistan och Somalia kunde anpassa sig så skulle de fungera på våra arbetsplatser men få gör det och blir därför utanför svenskt arbetsliv.
Jag arbetar som chef inom industrin och anställer folk men ALDRIG jag skulle anställa någon som inte kan anpassa sig. Var samma för svenskar som utvandrade till USA. De som inte kunde anpassa sig fick åka hem för annars hade de svultit ihjäl.

Som halvfinsk blir jag mycket glad över att du försvarar svenskarnas broderfolk, min mor kom till Sverige som ung - utbildade sig och jobbade i sjukvården ända in till (fattig)pension. Det är skillnad på invandrare och invandrare, glöm aldrig att svenskar och finnar har blött sitt blod tillsammans i historien. Och jo, det är sant att vi finnar super mycket, men det vägs upp av vår Sisu!
Citera
Avslutad
Otroligt klumpig formulering av Åkesson och kass krishantering av SD efteråt. Åkesson borde ha sagt efteråt att han i hastigheten under debatten formulerade sig illa och bett om ursäkt för om nån tagit illa upp. Det hade avväpnat kritikerna. Genom att gå på offensiven istället förvärrar man situationen.

Jag kan lova att detta skrämmer bort väljare. Nu lyssnar folk på klippet, även de som inte såg debatten, och studsar på Jimmies uttalande - som han tydligen står för och tycker är riktigt. Det hade varit mycket bättre om de som lyssnar hade tänkt "Jaja, det låter illa men det var bara en felsägning under en hetsig debatt".

Min första tanke direkt under debatten var att nu kommer folk undra om det inte hänger en nazistuniform i Jimmies garderob ändå, så detta är väldigt allvarligt. Det enda som skiljer SD från 20-25% i ett val och NMRs nivåer är om SD lyckas hålla minsta misstanke om verklig rasism ifrån sig. Missnöje med den förda politiken javisst, kritik mot hedersvåld och sedvänjor som inte hör hemms i ett jämlikt samhälle absolut, men rasism och hat mot invandrare är en no-go-zon.

SDs gapiga reaktion på SVTs överreaktion förstärker intrycket av att SD består av arga unga män. Man borde tagit chansen att tvätta bort den bilden och reagerat annorlunda.
Citera
2018-09-08, 07:20
Medlem
Man får inte glömma bort att SD:s framgångar är en direkt följd av den politik som de andra partierna fört. SD hade aldrig kunnat få 20% utan massinvandring och mångkultur. Att rösta på SD är en protest mot den politik som har lett fram till nuvarande situation och de politiker och andra som förfasar sig över SD har egentligen sig själv att skylla. Detta bör även SVT kunna inse. De har själva bidragit till att SD skulle kunna bli starkt.

Svenska politiker har valt mångkulturens väg och alla normala människor hade kunnat förstå att det skulle bli så här. Nu är vi där med en betydande del av svenskarna som har fått nog. Fram till början av 2000-talet kunde ett nationalistiskt parti inte växa sig stort i Sverige men ju mer svenskarna har lärt sig om mångkultur desto mer negativt inställda blir de.

Att SD nu har uppåt 20% i opinionsmätningar skall också ses mot bakgrund av att en betydande del av väljarkåren idag själva är invandrare och det är inte många invandrare som lägger sin röst på SD. Så om vi bara ser på gruppen etniska svenskar så är SD större än så, kanske Sveriges största parti.
Citera
2018-09-08, 07:23
Medlem
Europes avatar
Grattis till SVT att de hittade något i allt Åkesson har sagt som de kunde bita sig fast vid och ta avstånd från. Trots allt ser det jäkligt illa ut om sjuklöverregimens propagandakanal inte tar avstånd från något som oppositionspartiet framför, nästan lika illa ut som det skulle göra om SVT tog avstånd från något som Sjuklövern framför, istället för att till 100% hålla med.

Alla diskussioner om ifall uttalandet var vettigt, generaliserande eller korrekt är off topic, om man inte på fullt allvar menar att representanter för Sjuklövern aldrig någonsin har framfört något som är mindre vettigt, är för generaliserande eller t.o.m. felaktigt. De har uppenbarligen gjort det regelbundet och det har uppenbarligen aldrig föranlett SVT att behöva ta avstånd från det.
Senast redigerad av Europe 2018-09-08 kl. 07:28.
Citera
2018-09-08, 07:24
Medlem
Jag tycker att det är bättre att bli fällda i granskningsnämnden än att sticka ut hakan på detta sätt i valkampanjernas slutskede.

SVT kan ju rimligen inte ta ansvar för vad folk säger och det är väl i högsta grad tydligt för alla tittare att de politiska åsikterna som framförs är politikernas och inte SVT:s.

Dessutom är ju inte Granskningsnämnden utsedda av Gud. Deras regler kan justeras så att politiska debatter är undantagna vilket jag sannerligen hoppas ska ske.

Sen gör ju SD ett dubbeltramp ned i klaveret då de nu angriper public service. Att man uttrycker sig slarvigt är väl en sak, men nu osar det Trump, Polen och Ungern med fler... De satt ju redan med trumf på hand och med miniorerna redo för hatkampanj. Dumt att de smutsar ned sig själva och inte står över röran som SVT skapat.
Citera
2018-09-08, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Otroligt klumpig formulering av Åkesson ...

Jag kan lova att detta skrämmer bort väljare. ....

H0ller med om att det var dåligt formulerat och de säkert tappar röster när media inte visar hela inlägget.

Jag tror en stor del av problemet är att Åkesson inte fick prata till punkt utan blev avbruten mitt i sitt utlägg. Hade han fått göra hela inlägget på en gång utan att bli avbruten hade man nog inte reagerat på vad han sa
Citera
2018-09-08, 07:25
Medlem
Det lät inte bra alls, Jimmies uttalande, SD tappar 5% här.
Citera
2018-09-08, 07:27
Medlem
Ett kvitto på hur bajsignödigt hela etablissemanget blivit. Uttalandet är inte ens av allvarligt karaktär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in