2018-09-08, 00:51
Medlem
MrMarios avatar
Lika bra.
Ju mer anledning man har att distansiera sig från massmedia, desto bättre. Dessutom vatten på kvarnen för SD att dra in på budgeten för SVT om de kommer i maktposition.
Citera
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5596
Mycket konstigt. Varför måste de ta ställning för eller mot något i en partiledardebatt? Snacka om att göra en höna av en fjäder. Men det blir bara mer uppenbart att de inte är neutrala. När andra partiledare generaliserar så tar de ju ej avstånd.

Vem är förvånad? Det är helt i linje med vad man kan förvänta sig av SVT.. De som har inbillat sig att SVT kan förhålla sig någorlunda neutrala får helt enkelt tänka om.
Citera
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja det är ju det som är kruxet. Alla generalisering drabbar någon. Men SVT har blivit fällda tidigare...

Det jag själv tycker är lustigt är att det troligen går bra att säga att alla män är potentiella våldtäktsmän, men inte att asylsökare är potentiella våldtäktsmän...

Jag har känslan av att det finns en dold agenda bakom vad som får sägas och inte sägas.

SVT är ett propagandaorgan för vissa åsikter och värderingar. Det är på svart och vitt nu och gjort är gjort och kommer aldrig mer tillbaks. Dödsstöten för SVT.
Citera
2018-09-08, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, det krävs att SVT reagerar direkt eftersom man i efterskott tog avstånd gällande Mattias Karlsson och det räckte inte enligt den fällande granskningsnämnden. Är man ansvarig så är man och då tar man direkt beslut eftersom man både kan och har befogenhet till det. Några jurister är inte nödvändigt.

Klart hon kan. Men har du sett hela repliken, inte bara det lösryckta? Inte med bästa vilja kan man säga att detta var något som borde kommenteras.

Min gissning är att Eva Landahl bara såg de två lösryckta meningarna innan hon fattade sitt panikartade beslut.
Citera
2018-09-08, 00:53
Medlem
RickRozays avatar
Det var inget fel med det där uttalandet, han syftade på förutsättningar.

Fuck you, Flashback.
Citera
2018-09-08, 00:55
Medlem
Vintergrisens avatar
Jaha ja, åter igen visar alltså SVT, precis som SR, att de helt enkelt inte klarar av sitt uppdrag. Jag har tidigare menat att det kanske skulle gå att reformera public service och få dem att följa sina riktlinjer, men i ärlighetens namn är det nog bara ren nedläggning som hjälper, sen kanske man kan starta något nytt som fungerar.
Citera
2018-09-08, 00:56
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Svt tar avstånd från ett uttalande av Jimmie Åkesson under debatten.

Jag själv missade det men vill ha en diskussion.

Är SVTpolitiskt obundet i praktiken?
Håller SVT med om övrigt som sagts i debatten?
FulklipperSVT?

Enligt SVT säger Jimmie"...invandrare passar ej in i Sverige..."

Era åsikter?
SVT tar avstånd från Åkessons uttalande med stöd i radio- och tv-lagen, demokratibestämmelsen. Självklart måste SVT följa lagen. Uppenbarligen ansåg SVT att uttalandet stred mot grundläggande demokratiska principer, så som allas lika värde. Jag tycker att det låter rimligt med tanke på att han kategoriskt utesluter att invandrare skulle kunna passa in i Sverige.

https://www.mprt.se/att-sanda/krav-och-regler/#Demokratibest%C3%A4mmelsen
Senast redigerad av Osthus 2018-09-08 kl. 01:02.
Citera
2018-09-08, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Typiskt agerande från styrande PK kvinnor! 😡 De handlar irrationellt beroende på period i månanden eller vilket fas av klimakteriet dom befinner sig i. Bara titta på Annie Lööf, hon framstår som ett psykfall när hon rabblar samma saker hela tiden.

SVT har precis satt SD i en ny fin Rymdraket med mycket bränsle, bränsle som kommer ge dom en rejäl skjuts upp på söndag. Underbart SVT, ni lyckades 😂

Hade SVT inte gjort något åt detta så hade det inte blivit något. Men idag är det dagens snackis. Tro mig.
Citera
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Men va faan har alla i universums lika värde att göra med Sveriges finansiering av integrationen? Ge fan upp nu med era idiotiska utopiska ideér. DET GÅR INTE ATT FÖRSÖRJA 10 MILJARDER MÄNNISKOR med 10 miljoner Svenskars skattepengar.

Fatta det ! FATTA DET FÖR FAAN!

Alla är inte alls lika värda. De har samma värde som människor men inte som individer. En främling är inte lika mycket värd för dig som din egen dotter. Ge fan i att försöka mindfucka oss.

Andas

Jag tycker jag har varit oerhört tydlig, jag anser att SVT bara har följt public service reglerna. Vilket är bra, regler är till att följas.

I detta fall är det främst kulturdepartementet som har formulerat reglerna, det är Alice och Stefan som ska kritiseras. Inte SVT
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Klart hon kan. Men har du sett hela repliken, inte bara det lösryckta? Inte med bästa vilja kan man säga att detta var något som borde kommenteras.

Min gissning är att Eva Landahl bara såg de två lösryckta meningarna innan hon fattade sitt panikartade beslut.

Nja, och nej kan man säga det är rätt uppenbart vad han säger oavsett textmassans storlek.
Däremot förvånar det mig att han är så klumpig och att han gråter stort. Frågan är om det var medvetet i stället för att plocka lite gråtarröster. Det är ju en variant, men oavsett så anser jag att han gick över vad som är brukligt i just den här meningen om inte svenskar och passar inte in. Det hade varit betydligt bättre att han förklarat att det är så arbetsgivare ser det som att dom passar inte in därför får dom inga jobb. Om det nu var så han menade. Men tittare ska inte behöva gissa sig fram. Tyvärr han brukar inte uttrycka sig så här men nu gjorde han det.
Citera
Medlem
Tradens avatar
Självklart måste SVT och hela public service läggas ner och göras om, förslagsvis i en slimmad variant som representerar vad väljarkåren tycker. Hur det bäst sker kan diskuteras men ATT det måste ske är uppenbart.
Citera
2018-09-08, 00:58
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Enligt den så kallade demokratibestämmelsen i radio och tv-lagen ska programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer samt principen om allas lika värde.

Så uttalandet kan bryta mot "allas lika värde".
Nu minns jag inte Karlssons uttalande som fick SVT fällda, antagligen låg det på samma nivå

På något sätt är det bra att inte alla statliga institutioner gör avsteg från reglerna när helst det passar

Jag personligen tycker det var en lysande formulering av Jimmie, och jag anser också att det överlag är för mycket daltande med alla lättkränkta snöflingor i samhällets olika klasser.

En parentes i det hela, men SVT blev inte fällda för Karlssons formulering ”Ni släppte in tiotusentals potentiella sexförbrytare och terrorister som inte hade giltiga ID-handlingar”
De tog avstånd från det dagen efter.
Citat:
Detta uttalande utgör en generalisering av – i detta fall gruppen nyanlända flyktingar och asylsökande . Det här och strider mot principen om alla människors lika värde.

Mot bakgrund av det här vill Aktuellt understryka att redaktionen till fullo tar avstånd från detta uttalande.
https://www.svt.se/kultur/medier/debatt-i-aktuellt-liknas-vid-personalmote
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in