2018-09-08, 00:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Försvaret som SVT presenterar med hänvisning till den s.k. demokratiparagrafen håller inte. Uttalandet är knappast vad som avses i varken lagtext, proposition eller tidigare fällande domar. Jag tror de blir illa tvungna att pudla rejält imorgon, men skadan är ju redan skedd, SVT klarar inte av att hålla opartiskheten när det gäller.

Riktigt tråkigt att se, men jag har slutat förvånas.

Finns ingen chans att de kan rättfärdiga detta. Andra medier är på dom som den efter detta, som vanligt folk. Så pudel lär komma men det blir ju som sagt för sent för skadan är redan skedd. Detta var den sista stora debatten och SVT tog offentligt avstånd från SD = det kommer innebära en påverkan på hur folk kommer rösta.
Citera
2018-09-08, 00:44
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
"Senare förtydligade Eva Landahl för Expressen:

Det var mitt beslut. Vi sitter och ser sändningen och har tidigare blivit fällda i Granskningsnämnden när vi inte tillräckligt har tagit avstånd från generaliserande uttalanden. Jag hörde att det blev ett väldigt liv i debatten och att Annie Lööf reagerade.

– Här gjorde vi bedömningen att det är ett uttryck som pekar ut en hel grupp.

Eva Landahl uppgav att hon tog beslutet själv, men att flera SVT-chefer var på plats under kvällen, och inte rådfrågade några jurister. "

Total blackout och fiasko för henne som Ansvarig Utgivare...

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/jimmie-akessons-skamtsvar-och-jag-vill-infora-digerdoden/
Detta kan vara den mest godtyckliga förklaringen jag någonsin har läst.

Ja, Åkesson pekar ut en hel grupp och det är en väldigt specifik grupp, nämligen missanpassade invandrare som drabbats av den ansvarslösa och grovt misslyckade integrationspolitiken. Så på vilket sätt är det han säger mer generaliserande än det som sägs om vilken annan grupp som helst som t.ex. pensionärer eller låginkomsttagare? Eller agerar SVT olika gällande olika partier? Hm..
Citera
2018-09-08, 00:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
"Senare förtydligade Eva Landahl för Expressen:

Det var mitt beslut. Vi sitter och ser sändningen och har tidigare blivit fällda i Granskningsnämnden när vi inte tillräckligt har tagit avstånd från generaliserande uttalanden. Jag hörde att det blev ett väldigt liv i debatten och att Annie Lööf reagerade.

– Här gjorde vi bedömningen att det är ett uttryck som pekar ut en hel grupp.

Eva Landahl uppgav att hon tog beslutet själv, men att flera SVT-chefer var på plats under kvällen, och inte rådfrågade några jurister. "

Total blackout och fiasko för henne som Ansvarig Utgivare...

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/jimmie-akessons-skamtsvar-och-jag-vill-infora-digerdoden/

Nej, det krävs att SVT reagerar direkt eftersom man i efterskott tog avstånd gällande Mattias Karlsson och det räckte inte enligt den fällande granskningsnämnden. Är man ansvarig så är man och då tar man direkt beslut eftersom man både kan och har befogenhet till det. Några jurister är inte nödvändigt.
Citera
2018-09-08, 00:46
Avslutad
Som redan noterats ljuger SVT skamlöst när de försöker rättfärdiga detta skandalösa beslut.
– ”Bara invandrare får jobb så kommer allt att lösa sig” – det har de sagt hela tiden. Det händer inte, det blir inte så. Därför måste man ställa frågan varför det är så svårt för de här människorna att få jobb. Det är för att de inte är svenskar. De passar inte in i Sverige, sa Åkesson (SD).

SVT tog senare, i slutet av sändningen, avstånd från kommentaren eftersom den strider mot demokratiparagrafen i radio- och tevelagen. Det har fått Sverigedemokraterna att rikta kraftig kritik mot kanalen.
Detta citat är alltså fulklippt: i stycket som kommer direkt efteråt förklarar ju Åkesson mer utförligt vad som avses.

Men dessutom: det som citerades i klippet, och som man därför hörde SVT ta avstånd från var enbart "De passar inte in i Sverige". Här har man dock utökat klippet bakåt för att förstärka sitt egna case.

Finns ingen djävla lagstiftning som ålägger SVT att ta avstånd här. De som hävdar det talar helt uppenbart mot bättre vetande. Uttalandet var inte rasistiskt eller generaliserande, så SVTs uppgift var inte att ta avstånd. De har således brutit mot sitt eget uppdrag. Helt solklart.

Och som även framförts i tråden: varför tar inte SVT avstånd när Trump säger "they are rapists" om mexarna?

Så jävla vidrig, hela affären. Men som sagt, backlashen är massiv, så man får hoppas de kommer med en ursäkt för detta.

Hela det anständiga Sverige står nu upp för demokratin. Att statstelevisionen tar ställning i ett nationellt val är helt jävla otroligt.
Citera
2018-09-08, 00:47
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
https://www.mprt.se/att-sanda/krav-och-regler/#Demokratibestämmelsen

Vilken del av det Jimmie sa menar du var diskriminerande, rasistiskt eller antidemokratiskt?

Enligt den så kallade demokratibestämmelsen i radio och tv-lagen ska programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer samt principen om allas lika värde.

Så uttalandet kan bryta mot "allas lika värde".
Nu minns jag inte Karlssons uttalande som fick SVT fällda, antagligen låg det på samma nivå

På något sätt är det bra att inte alla statliga institutioner gör avsteg från reglerna när helst det passar

Jag personligen tycker det var en lysande formulering av Jimmie, och jag anser också att det överlag är för mycket daltande med alla lättkränkta snöflingor i samhällets olika klasser.
Citera
2018-09-08, 00:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Finns ingen chans att de kan rättfärdiga detta. Andra medier är på dom som den efter detta, som vanligt folk. Så pudel lär komma men det blir ju som sagt för sent för skadan är redan skedd. Detta var den sista stora debatten och SVT tog offentligt avstånd från SD = det kommer innebära en påverkan på hur folk kommer rösta.

Vattentätt eftersom man inte kräver 2 A4 sidor för en bedömning av vad han säger. Det kan bara tolkas på ett sätt och det är alltså inte förklaringarna runt vad han menade som i första hand gäller. Det är hur det uppfattas av gemene man och det går inte att gå runt det hur man än önskar. Beslutet kommer bestå och dom får fortsätta sin kränkthet och offerkofta.
Citera
2018-09-08, 00:48
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Att statstelevisionen tar ställning i ett nationellt val är helt jävla otroligt.

Men... men.. det är ju väl utländsk valpåverkan som är det stora hotet mot vårt demokratiska val?

Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Citera
2018-09-08, 00:49
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Enligt den så kallade demokratibestämmelsen i radio och tv-lagen ska programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer samt principen om allas lika värde.

Så uttalandet kan bryta mot "allas lika värde".
Nu minns jag inte Karlssons uttalande som fick SVT fällda, antagligen låg det på samma nivå

På något sätt är det bra att inte alla statliga institutioner gör avsteg från reglerna när helst det passar

Jag personligen tycker det var en lysande formulering av Jimmie, och jag anser också att det överlag är för mycket daltande med alla lättkränkta snöflingor i samhällets olika klasser.

Men va faan har alla i universums lika värde att göra med Sveriges finansiering av integrationen? Ge fan upp nu med era idiotiska utopiska ideér. DET GÅR INTE ATT FÖRSÖRJA 10 MILJARDER MÄNNISKOR med 10 miljoner Svenskars skattepengar.

Fatta det ! FATTA DET FÖR FAAN!

Alla är inte alls lika värda. De har samma värde som människor men inte som individer. En främling är inte lika mycket värd för dig som din egen dotter. Ge fan i att försöka mindfucka oss.
Citera
Medlem
happilappis avatar
Det här är början på slutet för SVT. Finns på svart och vitt. Varenda kotte som satt i soffan som inte bytte kanal fick höra det med egna öron.

Det är häpnadsväckande det som skedde idag och det kommer bli historiskt. Oberoende statstelevision tar alltså avstånd från en åsikt från ett parti.

Fyfan vad vidrigt säger jag bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermankarlsson
Borde inte SVT ta avstånd från all generaliserande av oss i gruppen låginkomstagare också?

Ja det är ju det som är kruxet. Alla generalisering drabbar någon. Men SVT har blivit fällda tidigare...

Det jag själv tycker är lustigt är att det troligen går bra att säga att alla män är potentiella våldtäktsmän, men inte att asylsökare är potentiella våldtäktsmän...

Jag har känslan av att det finns en dold agenda bakom vad som får sägas och inte sägas.

Egentligen tycker jag dock att SD brusar upp för mycket. SVT gjorde en liten kommentar om att de tar avstånd från uttalandet. So what? Det är allt.
Citera
Medlem
Då övriga partiledare tog avstånd i direkt anslutning till vad Åkesson sa - så finns det ingen anledning för SVT att ta avstånd ytterligare.

Detta skall och kommer anmälas till granskningsnämnden.
Senast redigerad av Endryt 2018-09-08 kl. 00:53.
Citera
2018-09-08, 00:51
Medlem
Sam.Boyds avatar
Svt tassar på svag is.
Snart ska Svt få sin skattefinnasierade budget godkänd.

Tror att en hel del TV chefer är mindre roade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in