Citat:
Ursprungligen postat av
CarlJanne75
Problemet med NFC är att dom gör bara vad beställaren säger åt dom att göra.
I allra som värsta fall har polis/åklagare begärt att dom bara ska söka efter
SDs DNA/fingrar, bland dom här jättemånga proverna.
Då kan det stå ungefär "DNA påträffades men gick inte att matcha mot person".
Du har nog rätt. Jag menade kanske till hälften bildligt. Jag vet inte hur de arbetar exakt, men då vägen till bindande bevis kan vara både lång och vindlande, som ett flugpapper, så är det uppenbart att det åtminstone delvis sker genom mycket nära återkoppling med utredande polis/åklagare. Man skickar inte längre ett sändebud med bevisportföljen till häradsgränsen där man blir uppmött av tvenne ryttare från forensiskt centrum som ridit sporrsträck natten igenom — för att sedan icke höra av deras kurir på 6-8 månvarv.
Med hjälp av uppfinningar som telefon, bildskärm, penna, tavelpekare, och andra hjälpmedel kan man arbeta ungefär som om NFC satt i rummet bredvid. Har det sagts mig. Utan att förlora sin integritet. Till och med linköingspolisen lyckades i fallet Mantorp på så sätt till slut finna elefanten i rummet. Om man säger så.
Jag övferlåter härmed detta stycke uppgifter till er nu, att för evig tid bära i edert hjärta med det ansvar som dessa dry..., öh, bulletiner ffordra, och kräfva.
Högvördligen,
J. L.
Sandön,
6 Februari, i nådens år
Ne, ursäkta att jag drog iväg. Men det där lär i dessa tider inte vara problemet. Utan att verkligen hitta indiciekedjan.