2018-09-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Klipper och klistrar innan artikeln i NA låses:

"JUST NU: Här är polisens nya efterlysning i Lena Wesström-fallet: "Kan ha viktiga upplysningar"

På fredagsmorgonen gick Örebropolisen ut med en efterlysning efter vittnen i fallet. Polisen söker efter flera personer som skulle kunna ha viktiga upplysningar i ärendet.

Polisen skriver så här på sin Facebooksida:

"Polisen söker efter två kvinnor i 18-årsåldern som natten mellan den 14-15 maj 2018 kom gående på Apelvägen i Örebro, någon gång runt 23:45 – 00:15. De ledde varsin cykel och gick in på Videvägen. Polisen är angelägen om att få prata med kvinnorna. Är du någon av kvinnorna eller tror du att du vet vilka de är? Kontakta polisinspektör Lisa Rehn kontorstid på telefon 0705-19 38 29.

Den 20 maj 2018 pågick en marknad/trädsgårdsdag i Karlslund. Marknaden besöktes av ett par som började småprata med en kvinna. Hon berättade att hon sökte efter någon som hette Peter. Kvinnan berättade också att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt natten mellan 14-15 maj då Lena försvann, och iakttog då en person som pratade utanför bostaden. Kvinnan beskrivs vara i 70-årsåldern eller vart fall övre medelåldern. Hon är ca 158-160 cm lång och har grått, kortklippt hår",

Dessa personer, eller den som har upplysningar om vilka personerna är, ombeds kontakta polisinspektör Lisa Rehn kontorstid på telefon 0705-19 38 29.
"

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/just-nu-har-ar-polisens-nya-efterlysning-i-lena-wesstrom-fallet-kan-ha-viktiga-upplysningar
Det finns alltså åtminstone tre personer som kan ha viktig information gällande fallet, då undrar man ju: Varför har de inte trätt fram?! Åtminstone den äldre kvinnan som ev. har observerat GM..Troligtvis en sådan som inte vill bli inblandad och tror att det ska lösa sig ändå, detta gör mig riktigt frustrerad
Citera
2018-09-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Det finns alltså åtminstone tre personer som kan ha viktig information gällande fallet, då undrar man ju: Varför har de inte trätt fram?! Åtminstone den äldre kvinnan som ev. har observerat GM..Troligtvis en sådan som inte vill bli inblandad och tror att det ska lösa sig ändå, detta gör mig riktigt frustrerad
Tjejerna har nog ingen aning att de kan ha sett något viktigt.
Vad gäller damen förstår jag henne trots allt. Om man inte är tvärsäker, så kan folk bli arga för att man sade nåt alls. Fast man ville väl. Sedan vill man väl inte störa.
Konstigt att polisen inte har letat upp henne. Det kan inte vara så svårt.
Citera
2018-09-07, 10:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den 20 maj 2018 pågick en marknad/trädsgårdsdag i Karlslund. Marknaden besöktes av ett par som började småprata med en kvinna. Hon berättade att hon sökte efter någon som hette Peter. Kvinnan berättade också att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt natten mellan 14-15 maj då Lena försvann, och iakttog då en person som pratade utanför bostaden. Kvinnan beskrivs vara i 70-årsåldern eller vart fall övre medelåldern. Hon är ca 158-160 cm lång och har grått, kortklippt hår",

Dessa personer, eller den som har upplysningar om vilka personerna är, ombeds kontakta polisinspektör Lisa Rehn kontorstid på telefon 0705-19 38 29.[/i]"

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/just-nu-har-ar-polisens-nya-efterlysning-i-lena-wesstrom-fallet-kan-ha-viktiga-upplysningar
Det här kan ju vara det sk. synvittnet som diskuterades tidigare i tråden. I så fall kanske det här med åklagarens sannolika skäl faller lite bättre på plats. Paret har kanske berättat för polisen om en tant som skulle ha sagt sig ha sett SD utanför LW:s hus. Åklagaren kan sedan ha lagt fram det här vid häktningsförhandlingarna som en vittnesuppgift, medan tingsrätten i så fall rimligen har avfärdat det som hörsägen. Skulle det här kunna vara förklaringen till åklagarens och tingsrättens olika bedömning?
Senast redigerad av Draifos 2018-09-07 kl. 10:38.
Citera
2018-09-07, 10:39
Medlem
Citat:
Klipper och klistrar innan artikeln i NA låses:

"JUST NU: Här är polisens nya efterlysning i Lena Wesström-fallet: "Kan ha viktiga upplysningar"

På fredagsmorgonen gick Örebropolisen ut med en efterlysning efter vittnen i fallet. Polisen söker efter flera personer som skulle kunna ha viktiga upplysningar i ärendet.

Polisen skriver så här på sin Facebooksida:

"Polisen söker efter två kvinnor i 18-årsåldern som natten mellan den 14-15 maj 2018 kom gående på Apelvägen i Örebro, någon gång runt 23:45 – 00:15. De ledde varsin cykel och gick in på Videvägen. Polisen är angelägen om att få prata med kvinnorna. Är du någon av kvinnorna eller tror du att du vet vilka de är? Kontakta polisinspektör Lisa Rehn kontorstid på telefon 0705-19 38 29.

Dessa personer, eller den som har upplysningar om vilka personerna är, ombeds kontakta polisinspektör Lisa Rehn kontorstid på telefon 0705-19 38 29.
"

Då fanns det ett vittne som iakttagit dessa kvinnor, men inte kunnat specificera tiden bättre.

Intressant är att det är på andra sidan motorvägen. Fortsätter man spåna så är det inte vägen mot övergången, riktningen ja, men man fortsätter till Dammvögen, tar den övergången eller fortsätter till nästa.
Troligen skulle dom till en fastighet på/kring Videvägen.
Varför är polisen intresserad på denna sida?
Om dom snirklade sig till andra övergången, så borde skrikvittnena stött på dom, dom sökte aktivt.

Är det så att dom tittar på en GM som rört sig bort från området och inte runt?
Citera
2018-09-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Tjejerna har nog ingen aning att de kan ha sett något viktigt.
Vad gäller damen förstår jag henne trots allt. Om man inte är tvärsäker, så kan folk bli arga för att man sade nåt alls. Fast man ville väl. Sedan vill man väl inte störa.
Konstigt att polisen inte har letat upp henne. Det kan inte vara så svårt.
Tjejerna har måhända ingen aning om att de kan ha sett något av värde men den äldre kvinnan kan inte vara omedveten om att hennes observation är mycket viktig, hon tog ju trots allt upp saken med två okända personer. Polisen borde inte ha några större problem med att spåra upp denna kvinna med de uppgifter som framkommer
Citera
2018-09-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Från HDs geocachlogg:

"18 Aug 18

Idag är detg internationella geocachingdagen och jag vill ut och logga något innan det vankas jobb på eftermiddagen."

Så hon jobbar tydligen inte natt.

Arbetstider på en vårdavdelning skulle i runda slängar kunna vara 7-16, 14-22 och 21-07+. Många sjukhus har krav på att den anställde jobbar treskift och man behöver ofta läkarintyg för att slippa nätter: tex pga diabetiker som inte mår bra av nattjobb, sömnproblem pga dygnssvängningar odl.
Citera
2018-09-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här kan ju vara det sk. synvittnet som diskuterades tidigare i tråden. I så fall kanske det här med åklagarens sannolika skäl faller lite bättre på plats. Paret har kanske berättat för polisen om en tant som skulle ha sagt sig ha sett SD utanför LW:s hus. Åklagaren kan sedan ha lagt fram det här vid häktningsförhandlingarna som en vittnesuppgift, medan tingsrätten i så fall rimligen har avfärdat det som hörsägen. Skulle det här kunna vara förklaringen till åklagarens och tingsrättens olika bedömning?

Om personen vaknat till och sett någon prata med LW (eller någon annan), så är det mycket begränsade fastigheter det kan röra sig om. Dessa måste ju besökts av polisen både en och två gånger med dessa omständigheter och det potentiella vittnet borde då ringats in med det signalementet.

Nått känns fel.

Men ja, det stämmer in på ett synvittnet som polisen inte kunnat höra då och fått en bättre beskrivning av den potentiella GM.
Citera
2018-09-07, 10:51
Medlem
Citat:
Tjejerna har måhända ingen aning om att de kan ha sett något av värde men den äldre kvinnan kan inte vara omedveten om att hennes observation är mycket viktig, hon tog ju trots allt upp saken med två okända personer. Polisen borde inte ha några större problem med att spåra upp denna kvinna med de uppgifter som framkommer
Problemet är att minnesbilder förändras över tid. Fråga mig vad jag gjorde förra torsdagen.....fragment kan jag väl nämna, men det förutsätter något som verkligen är upprörande för att minnesbilden ska vara intakt. Dagen då Palme mördades kan jag rekapitulera exakt vad jag gjorde hela påföljande dag. Hör man en mansröst i mörkret i maj 2018 så är nog det vittnesmålet ganska urvattnat idag.
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-09-07 kl. 11:05.
Citera
2018-09-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Då fanns det ett vittne som iakttagit dessa kvinnor, men inte kunnat specificera tiden bättre.

Intressant är att det är på andra sidan motorvägen. Fortsätter man spåna så är det inte vägen mot övergången, riktningen ja, men man fortsätter till Dammvögen, tar den övergången eller fortsätter till nästa.
Troligen skulle dom till en fastighet på/kring Videvägen.
Varför är polisen intresserad på denna sida?
Om dom snirklade sig till andra övergången, så borde skrikvittnena stött på dom, dom sökte aktivt.

Är det så att dom tittar på en GM som rört sig bort från området och inte runt?
Citerar mig själv med mer funderingar.
Vittnet som sett kvinnorna med cykel har antingen kontaktat polisen själv eller så har dörrknackning skett i det området sv någon anledning.
Då kan det finnas fler vittnen till kvinnorna som förklarar tidsspannet 23:45-00:15.
Citera
2018-09-07, 10:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat Linxieloo:
Citat:
Mycket intressant! Men varför kommer inte efterlysningen förrän nu? Är det för att de kommit igenom genomgången av vittnesuppgifterna?

Citat:

I den här nyhetstorkan kan man analysera sönder dessa få rader.

Men den första tankarna om de två tjejerna:

- Kan det ha något samband med dalaans vittnesmål?
- Vem kan ha observerat dom? dalaan eller annan person. Kan denne eventuella "annan person" också ha hört något?
- Om polisens intresse för tjejerna inte har med skrikvittnet alls att göra, kan någon ha sett något misstänkt? T ex någon person som har med mordet att göra??

Karta för att belysa avstånd mellan Apelvägen/Videvägen- Brottsplats- bullerplankets avslut
(klicka på siffermarkörerna så kommer text fram):

https://kartor.eniro.se/?c=59.288143,15.187558&z=17&l=aerial&d={%22m%22:[[59.288906,15.186456,%22fyndplats%22,0],[59.285965,15.187204,%22Apelv%C3%A4gen%2C%0Akorsnin g%20till%20Videv%C3%A4gen%20d%C3%A4r%20tjejerna%20 setts%20g%C3%A5%20in%20%2014-15%2F5%20kl%2023%3A45%20%E2%80%93%2000%3A15.%20%22 ,0],[59.288895,15.186005,%22Bullerplankets%20avslut%3F% 22,0],[59.288876,15.186112,%22Bullerplankets%20avslut%3F% 22,0]]}

Om kvinnan som observerats och som bodde nära LW:

- Här tänker jag att den person som kvinnan pratat med på marknaden är den som kontaktat polisen om dessa uppgifter.
- Om kvinnan inte tidigare hört av sig till polisen kan man misstänka att antingen har kvinnan inte förstått vikten av dessa uppgifter (??), personen på marknaden missuppfattat uppgiften eller att uppgiften inte stämmer på något sätt?
- Kvinnan borde väl i så fall ganska lätt kunna identifieras av polisen? Kan inte förstå att det ska vara så svårt att fråga de personer som bor i närheten av LWs bostad. Kan endast gälla ett fåtal bostäder som har den vyn?
- Kan kvinnan varit ute på promenad (rastat hund?) och på så sätt blivit vittne till något?
- Hörde kvinnan något? Kan SD ha ropat på LW och på så sätt dragit till sig uppmärksamhet. Kan kvinnan ha hört skrik (kanske inte, då borde detta kommit fram?)
- Känns som ett väldigt viktigt vittne. Hur kan denna person ha missats?

Se kartan nedan här:

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.2885204,15.1843334,89a,35y,45.03t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105

Möjligen kan någon person i de 4-5villor som ligger mittemot LWs bostad ha sett något.
Även grannar i LWs radhus kan ha sett något från sina fönster.
Däremot undrar jag om de som bor i radhusen mittemot LWs på andra sidan lekparken har tillräcklig sikt?

Edit:
Lyckades citera fel person i första citeringen. Ändrat nu till Linxieloo.
Senast redigerad av notknapparen 2018-09-07 kl. 11:44.
Citera
2018-09-07, 10:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Angående den lilla tanten är väl det första man får göra nu att försöka reda ut om hon överhuvudtaget existerar.
Citera
2018-09-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Problemet är att minnesbilder förändras över tid. Fråga mig vad jag gjorde förra torsdagen.....fragment kan jag väl nämna, men det förutsätter något som verkligen är upprörande för att minnesbilden ska vara intakt. Dagen då Palme mördades kan jag rekaptikulera Minns exakt vad jag gjorde hela påföljande dag. Hör man en mansröst i mörkret i maj 2018 så är nog det vittnesmålet ganska urvattnat.
Precis som du skriver, minnesbilder i samband med upprörande händelser (ex.mord) torde vara starkare. Har dock ingen aning om mordstatistiken i Hjärsta, men skulle gissa på att den inte är ovanligt hög..Med det sagt, den äldre kvinnan är medveten om mordet på LW
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in