2018-09-05, 14:36
Medlem
Håller med om kritik
Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hemDå försvinnandet sköttes av en annan organisation så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald” När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.f

Läste Honan 6-samanfattning igen-Tack Vilken organisation menar Han?-Var det säpo eller hundpartullen han menade?
Det har ju diskuterats andra hot iom Uw,s säkerhetsklassning?
Som många andra börjar jag dagen med att se om det hänt något nytt.
Inväntar med spänning något anhållande.
Citera
2018-09-05, 14:48
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, visst är det märkligt. Plötsligt minns ingen längre vad misstankarna mot SD egentligen grundade sig på, och de som tidigare hade källor inom rättsväsendet tycks alltså ha dragit sig tillbaka.
Mmm.. Samt att en rad inlägg från i morse har raderats. Troligen på goda grunder.
Man får helt enkelt gå tillbaka till ruta 1, dvs sida 1 och läsa. Den här chattformen är oerhört förvirrande för mig. Många skribenter, svar som går om varandra och div fördröjningar. Men det är så upplägget är, och det får man köpa, så jag för helt enkelt egna anteckningar bredvid, av ren lathet och efter ett par decennier av efterklokhet inom science. Ett öppet word-dokument och lite copy paste då och då ordnar biffen.
Citera
2018-09-05, 14:56
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja man glömmer väsentligheterna och kommer ihåg dumheterna. Det är lite lustigt. Utkastare?

Apropå dumheter, och här kopplar jag friskt tillbaka till ett resonemang jag hade häromdagen: månggifte kan låta mysigt, men inte minst som karl vill man nog inte ge sig på något sånt över tid om man inte är den som nogsamt utformar kontrakten. Och utan kontrakt verkar det direkt vettlöst. För rollerna kan lätt kastas om över tid, och då går man hjon inte bara åt en utan åt ett helt litet band, och deras ungar med mer eller mindre principiellt okända fäder. Så ska man inte ha det. Då får man emigrera.

Vad SD här ev. tyckt sig råka ut för vet vi inte men arg blev någon.

Nä, skörlevnad är överskattat. Det blir kallt och blött sen när man behöver ha det varmt och torrt.

Äsch inte då. Det gäller bara att inte kära ner sig, för då återstår endast gråt och tandagnisslan. Vid minsta antydan till romantik, svartsjuka eller dagdrömmeri gäller det att klippa direkt.
Citera
2018-09-05, 15:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hittade ett av de inlägg av EGT som jag mindes om att hen sagt att det finns saker som pekar mot SD som hen inte vill/kan delge oss i tråden.

Detta inlägg från 3/8 är ett svar på Concinellas fråga varför EGT väljer bort JG från sin misstanke lista. Som jag minns det (kan ha fel dock) tror jag att det finns ett tidigare inlägg där hen säger något liknande, då möjligen i samband med diskussioner om häktningen eller häktningsförhandlingen. Något åt det hållet. Om jag minns rätt sa EGT då atthen inte ville spä på hatet (eller något liknande) mot SD.

"Tar bort honom som mördare. Tycker vi börjar att få fast mördaren....

På det första, om motivbilden, så håller jag med om den. Det är ju jag som initierade vissa uppgifter. Finns dessutom mer som pekar mot SD (fråga inte, kan inte delge detta).

Jag har, tror jag, mest på SD, att han skulle vara GM. Lika fullt känner jag att det inte är han. Logiken ger 90-10, magkänslan ger 10-90. (Ta inte siffrorna bokstavligt, det är metaforiskt)

JG har jag träffat och pratat med ett antal gånger, otroligt trevlig, men har ingen känsla hur han är som person."

https://www.flashback.org/p64823584#p64823584

Det där minns jag. Letade efter det men fann det ej. Bra letat! Det är oerhört allvarligt om det är så att EGT även undanhåller sådana saker för polisen.
Citera
2018-09-05, 15:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Äsch inte då. Det gäller bara att inte kära ner sig, för då återstår endast gråt och tandagnisslan. Vid minsta antydan till romantik, svartsjuka eller dagdrömmeri gäller det att klippa direkt.

Du klarar dig fint, förstår jag. Men det knepiga börjar kanske när ”klippa direkt” inte framstår som en framkomlig väg (det är kanske det du anspelar på...?). Då är det för sent.

Kontraktet, Helge. Kontraktet.

Därtill framstår väl ingen i den här soppan som lidande av reella romantiska drömmerier eller bekymmer. De ser inte ens på tv och geocaching är väl (till stilen i alla fall) så långt från sentimentalitet man kan komma. Upp i trädet på någons axlar. Näsan i gumpen. Fika (rejäl, nybryggd). Flexa inköpt och medhavd specialutrustning. Bocka av och gå vidare.
Kvantitet / kvalitet... etc.

Somliga kan ibland få för sig att å andra sidan ”naturen” kommer först — före allt annat, och inte minst lagen. Men det är en ganska billig illusion, en villfarelse. Den har sina appeals, men... det är en annan historia.

Oddsen talar väl kanske för att någon försökte inskränka någons ohämmade frihet. Men kanske inte med romantik utan med sin fria vilja.
Citera
2018-09-05, 15:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Försöker igen då. SD var anhållen i 3 timmar under eftermiddagen den 15/5. Under de timmarna satt han i förhör, okänt om de gjorde några pauser eller om han förhördes oavbrutet och om det var ett eller flera förhör. Efter de tre timmarna släpptes han varpå han tog bilen och åkte till Arlanda.
Det gick mig förbi att det var så kort tid. Då förklarar det min oförstående invänding. Ber dig Linxieloo ödmjukt om ursäkt.

Förutsatt scenario är att SD isf vägrat förhöras varpå anhållan behövts för att han inte helt sonika kunnat lämna lokalen och gått ut. Knappast troligt ty jag förutsätter SD var behjälplig förhöret och med det min undran om anhållande verkligen behövts endast för ett förhör.

Föralldel så kan inte förhörsledaren förutspå vad förhöret utmynnat i och av den anledingen anhöll honom och inte som det ofta är efter vad som framkommit efter första förhöret.

SD bör följaktligen haft mycket rimliga svar på dom frågor han underställdes för att bli släppt från misstanken människorov som har ett straffvärde på minst 4 år. Fan trot förresten så klantigt skött som utredningen var när den var i sin linda.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-05 kl. 15:57.
Citera
2018-09-05, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det där minns jag. Letade efter det men fann det ej. Bra letat! Det är oerhört allvarligt om det är så att EGT även undanhåller sådana saker för polisen.
Varken sakfrågan eller mina personliga reflektioner är undanhållna för polisen.
Här på tråden är vissa delar inte publicerade.
Nått ”oerhört” är det inte frågan om, varken till polisen eller till pödeln, jag menar tråden.
Citera
2018-09-05, 15:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Minns diskussionerna om "sakframställan" som EGT kallade häktningsframställan.
Hen kan en del begrepp som gemene man inte känner till. Kanske fått information via den vägen på ett eller annat sätt (behöver dock inte vara förstahandsinformation).

Så om man letar vidare från "sakframställan, EGT, kanske något dyker upp. Har inte hunnit/orkat leta mer idag.

Jag brukar försöka läsa EGTs inlägg ganska noga (när jag orkar och hinner). Även om hen skriver ibland lite rörigt och motsägelsefullt, kan man kanske finna ett och annat av vikt ( misstänker jag, det får stå för mig. Alla får bilda sig en egen uppfattning).

Hen kanske inte enbart vill spekulera om andra gm än SD, utan också försöker samtidigt att inte outa sig genom att "förvirra oss". En tanke jag har. Kan ha fel.

Känns som att det är viktigt att vi värnar om de få eventuella "källor" vi har i tråden. Med det menar jag inte att man inte ska ifrågasätta motsägelsefulla inlägg. Det måste man också göra för att det ska bli något av värde i det som skrivs.
Senast redigerad av notknapparen 2018-09-05 kl. 15:49.
Citera
2018-09-05, 15:45
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det är det här som blir så obegripligt med hens inlägg!
Om man beskriver någon som otroligt trevlig så vet man ju ganska ingående hur den människan är som person.
Varför klaga på oss andra och ta på sig offerkoftan när EGT otaliga gånger motsäger sig själv i samma mening!

Min analys av EGT:s uppträdande i tråden är att hen har ett stort bekräftelsebehov och samtidigt är väldigt känslig för kritik. Därför vänder hen kappan mot vinden ibland för att det gör så ont när det blåser i ansiktet.

Med det sagt: EGT:s prat om att hen ser SD som högst trolig GM nu helt plötsligt, tror jag är pga det nyss nämnda, ELLER de besvärande uppgifter som EGT har på SD, men ej vill delge tråden. För EGT blir ju detta ännu värre, för när hen sitter på just sådan info om SD och inte delger den, så förstörs ju trovärdigheten och tilliten till vad hen skriver i tråden totalt. Den grupp från utredningen som följer internettrafik har nog en klar bild om vem EGT är och på vilket sätt hen är "insyltad". Kanske EGT:s "vapen" är dåligt underhållet. Kanske en "backfire" är att vänta.
Citera
2018-09-05, 15:54
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så kan det förstås vara.
Och det behöver förstås inte innebära att man kan bevisa att SD skulle kommit till LWs radhus, även om bråket så nära i tid för försvinnandet/döden är mycket graverande i sig.

Sedan har förstås innehållet i bråket en betydelse. Kanske mer om man kan bygga en indiciekedja till en ev kommande rättegång.

Men till häktningen räckte det inte?

Och rörande användare som berättat att SD sagt att LW och SD inte umgåtts sen bilincidenten; håller man på att bråka, ifall man inte umgås?
Citera
2018-09-05, 16:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det gick mig förbi att det var så kort tid. Då förklarar det min oförstående invänding. Ber dig Linxieloo ödmjukt om ursäkt.

Förutsatt scenario är att SD isf vägrat förhöras varpå anhållan behövts för att han inte helt sonika kunnat lämna lokalen och gått ut. Knappast troligt ty jag förutsätter SD var behjälplig förhöret och med det min undran om anhållande verkligen behövts endast för ett förhör.

Föralldel så kan inte förhörsledaren förutspå vad förhöret utmynnat i och av den anledingen anhöll honom och inte som det ofta är efter vad som framkommit efter första förhöret.

SD bör följaktligen haft mycket rimliga svar på dom frågor han underställdes för att bli släppt från misstanken människorov som har ett straffvärde på minst 4 år. Fan trot förresten så klantigt skött som utredningen var när den var i sin linda.

Behövs inte ett anhållande för t. ex. en kroppsbesiktning? Det skulle vara för den anledningen i så fall, tror jag.
Citera
2018-09-05, 16:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Och rörande användare som berättat att SD sagt att LW och SD inte umgåtts sen bilincidenten; håller man på att bråka, ifall man inte umgås?

Ja, om man är SD, tänker jag utan att riktigt ta hänseende till EGTs eventuella uppgifter om de har umgåtts eller inte efter bilincidenten.

I mina föreställningar så tänker jag utifrån det jag hört att en ville mer än den andra, att
LW ville inte, SD kunde inte acceptera.

Nu finns enbart en part i deras relation kvar levande som kan berätta. Och jag tror inte att SD har lämnat en version där han är den som ville mer.

Är ganska säker (gissar förstås) att den version SD har lämnat är att han velat avsluta relationen. Hon ville mer, enligt honom. Han kanske t om ville träffa henne på mordkvällen för att säga henne detta? Han ville lappa ihop sitt äktenskap med HD, men det kunde inte LW tolerera?

Och det är denna version han ger sina anhöriga, sina vänner.

Säkert är han väldigt övertygande.

Vis av lärdomen (LWs anmälan av trakasserierna) är han möjligen mer försiktig i sina digitala konversationer? Tänker på hur han uttrycker sig så att det inte lika lätt går att se vad som händer?

Är övertygad om att mobilen ändå innehåller saker som är MYCKET graverande för gm. Annars skulle den inte behöva slängas på annan plats (om det var den som hittades i skogen). Lika säker är jag på att gm bor i området (mycket väl bekant med området), annars kan man omöjligen (i princip) känna till platsen bakom planket.

OM LW dessutom skulle vara sönderslagen (vilket vi ju inte vet i nuläget) och blodig, kan inte en blodig gm lätt, efter dessa dödsskrik som pågått i flera minuter, försvinna utan att bli sedd i detta bostadsområde.

Så om ingen vittnat om en manlig person som setts springa/gå raskt från brottsplatsen efter skriken, så lämnar det en möjlig flyktväg längs motorvägen till en person som vet var man kan ta sig upp och in mot skogen igen såsom MV har delgivit oss om. Den kan man knappast heller gissa sig till.

Tror att om gm inte kände till området lika väl som sin egen ficka, då skulle scenariot sett annorlunda ut. Helt annorlunda. En annan fyndplats.

Och vem öppnar man för en sen kväll, utan att man har haft någon slags kontakt innan? Och man bokar väl inte en tid så sent om man gjort det i förväg? Hon kände sin baneman.

Det lämnar inte öppning för så många möjlig gm.

Men jag är lika övertygad om att de digitala spåren (inte bara den senaste konversationen på mordkvällen, utan längre tillbaka) kommer att visa en annan bild.
Även förhör med vänner och bekanta kommer att belysa en helt annan sida av SD.

Allt detta endast om SD visar sig skyldig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in