2018-09-05, 13:02
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att de tittat enbart på SD vet vi inte.

Självklart måste man börja någonstans. Alla pusselbitar kan inte falla på plats på ruta ett.
Man går väl igenom de digitala enheterna, kollar efter andra spår på vad/vem/hur/varför, förhör de allra närmaste, de som hon hade kontakt med under kvällen och närmaste grannarna om de sett/hört något , slagningar på registren om tidigare brott osv.

Men till att försöka få någon häktad, behöver man ha en del på fötterna. Då behöver och vill man ha kollat på mer saker än bara utgå från en digital konversation.

Och som jag minns det var första förhöret även en häktning( fråga mig inte hur, vet inget om detta är möjligt, bara att det stått i pressen om det??). Men då höll det inte ens till en vecka, utan att han släpptes efter 3 h eller ngt ditåt.
Det första förhöret var ett anhållande. Ganska snabbt efter försvinnandet spärrades även SDs bostad av, vet dock inte vilken dag.
Senast redigerad av Linxieloo 2018-09-05 kl. 13:05.
Citera
2018-09-05, 13:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, SD och hans advokat hade kanske trovärdiga förklaringar till en del av omständigheterna åklagaren lade fram vid häktningsförhandlingen. Detta påverkar givetvis rådmannens värdering och beslut.

Behöver kanske inte vara trovärdiga, men tillräckligt bra förklaringar för att visa att det inte är helt uteslutet att han är oskyldig?

Tänker t ex på att om någon sett SD ute i området på ett visst ställe, kan han som jag tidigare spekulerat om sagt att han varit ute på promenad.Svårt att motbevisa detta innan alla analyser av mastuppkopplingar t ex.

Eller att SD skrivit i sin sena konversation att han vill komma ner till LW, eller t om skrivit att nu kommer jag. Hon kanske svarar nekande. Han hävdar att därför gick han inte dit, utan tog sin lugnande promenad och återvände hem.
Osv.

Kanske inte helt säkert övertygande, men tillräckligt för att visa att det kan finnas andra förklaringar?

Nu önskar man bara att det kommer lite analyssvar och att vi får veta att utredningen går framåt. Tänker på anhöriga, hur svårt det måste kännas att vänta.
Gäller alla inblandade...
Låt detta få ett slut.
Citera
2018-09-05, 13:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Det första förhöret var ett anhållande. Ganska snabbt efter försvinnandet spärrades även SDs bostad av, vet dock inte vilken dag.

Tack för klargörandet!
Citera
2018-09-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ja du ändrar åsikt kring mer än scenarion och GM.
Jag fick aldrig svar på frågan kring din relation med SD så jag lade ner det.
Känner du honom nära, ni umgås, har samma humor, klaffar på ett personligt plan, eller har du bara träffat på honom enstaka gånger och känner honom ytligt.
Jag regerar inte på dina inlägg där du resonerar kring olika scenarion, GM eller händelseförlopp.
Jag stör mig på att du uppger helt motstridiga uppgifter när det gäller SD.
Återigen skriver du att jag ändrar mig men skriver inga detaljer eller exempel. Utgår från att det saker som jag inte förtydligat i svar eller dyligt.

”Du svarar inte på frågor”... jo, men ställer 5st samma fråga svarar jag bara en, utgår från att ni läser tråden och att ni inte vill översvämma tråden med copy-paste svar.

SD: du skriver ju vad jag svarat. Vad mer begär du? Så dumt!

Du har själv inte svarat på min fråga:
Hur är din snabbköpskassör som person?
Din analys och svar kanske hjälper mig att förstå hur du tänker och hur man ska svara dig om SD och JG.
Citera
2018-09-05, 13:18
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Att de tittat enbart på SD vet vi inte.

Självklart måste man börja någonstans. Alla pusselbitar kan inte falla på plats på ruta ett.
Man går väl igenom de digitala enheterna, kollar efter andra spår på vad/vem/hur/varför, förhör de allra närmaste, de som hon hade kontakt med under kvällen och närmaste grannarna om de sett/hört något , slagningar på registren om tidigare brott osv.

Men till att försöka få någon häktad, behöver man ha en del på fötterna. Då behöver och vill man ha kollat på mer saker än bara utgå från en digital konversation.

Och som jag minns det var första förhöret även en häktning( fråga mig inte hur, vet inget om detta är möjligt, bara att det stått i pressen om det??). Men då höll det inte ens till en vecka, utan att han släpptes efter 3 h eller ngt ditåt.

Citat:
Ni slarvar med orden. Ett förhör är varken ett anhållande eller även en häkting. Ett förhör kan ev, leda till anhållande eller häkting eller utföras under domsamma. Vill tro ni menar att SDs förhör föranledde anhållandet och den senare häktningen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-05 kl. 13:22.
Citera
2018-09-05, 13:22
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Ni slarvar med orden. Ett förhör är varken ett anhållande eller även en häkting. Ett förhör kan ev, leda till anhållande eller häkting eller utföras under domsamma.
Vill tro ni menar att SDs förhör
föranledde
anhållandet och den senare häktningen.
Ok, preciserar då, det första förhöret var under ett anhållande som varade lika länge som förhöret.
Citera
2018-09-05, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ni slarvar med orden. Ett förhör är varken ett anhållande eller även en häkting. Ett förhör kan ev, leda till anhållande eller häkting eller utföras under domsamma. Vill tro ni menar att SDs förhör föranledde anhållandet och den senare häktningen.

Hm, jag slarvade. Kollade inte innan.
Förmodar att det ligger till så som du säger.

Det är nu som man önskar att OzziTheOwl tex hade varit kvar i tråden och hjälpt oss men källorna.

Edit:
Lägger till en källa, inlägg av sommarljum:
"Ur artikeln i NA:
[...]
"Den 44-årige mannen satt en tid anhållen misstänkt för brottet men släpptes fri. När Lena Wesström hittades död bakom ett bullerplank ett hundratal meter från sin bostad startade polisen en mordutredning.

Den 19 maj anhölls mannen på nytt – denna gång misstänkt för att ha mördat Lena Wesström.
[...]"

https://www.flashback.org/sp64268566

Känns som att diskussionerna går runt samma saker som tidigare, bara med den skillnaden att man tappat minnet om vad som hänt
Senast redigerad av notknapparen 2018-09-05 kl. 13:38.
Citera
2018-09-05, 13:44
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ok, preciserar då, det första förhöret var under ett anhållande som varade lika länge som förhöret.
Vad?
Ett förhör är inte ett anhållande eller vise versa. Man kan tas in på förhör utan att bli anhållen. Såtillvida du inte tror SD var oavbrutet förhörd när han satt anhållen.
Skitsamma.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-05 kl. 13:47.
Citera
2018-09-05, 14:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Känns som att diskussionerna går runt samma saker som tidigare, bara med den skillnaden att man tappat minnet om vad som hänt
Ja, visst är det märkligt. Plötsligt minns ingen längre vad misstankarna mot SD egentligen grundade sig på, och de som tidigare hade källor inom rättsväsendet tycks alltså ha dragit sig tillbaka.
Citera
2018-09-05, 14:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hm, jag slarvade. Kollade inte innan.
Förmodar att det ligger till så som du säger.

Det är nu som man önskar att OzziTheOwl tex hade varit kvar i tråden och hjälpt oss men källorna.

Edit:
Lägger till en källa, inlägg av sommarljum:
"Ur artikeln i NA:
[...]
"Den 44-årige mannen satt en tid anhållen misstänkt för brottet men släpptes fri. När Lena Wesström hittades död bakom ett bullerplank ett hundratal meter från sin bostad startade polisen en mordutredning.

Den 19 maj anhölls mannen på nytt – denna gång misstänkt för att ha mördat Lena Wesström.
[...]"

https://www.flashback.org/sp64268566

Ja man glömmer väsentligheterna och kommer ihåg dumheterna. Det är lite lustigt. Utkastare?

Apropå dumheter, och här kopplar jag friskt tillbaka till ett resonemang jag hade häromdagen: månggifte kan låta mysigt, men inte minst som karl vill man nog inte ge sig på något sånt över tid om man inte är den som nogsamt utformar kontrakten. Och utan kontrakt verkar det direkt vettlöst. För rollerna kan lätt kastas om över tid, och då går man hjon inte bara åt en utan åt ett helt litet band, och deras ungar med mer eller mindre principiellt okända fäder. Så ska man inte ha det. Då får man emigrera.

Vad SD här ev. tyckt sig råka ut för vet vi inte men arg blev någon.

Nä, skörlevnad är överskattat. Det blir kallt och blött sen när man behöver ha det varmt och torrt.
Citera
2018-09-05, 14:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, visst är det märkligt. Plötsligt minns ingen längre vad misstankarna mot SD egentligen grundade sig på, och de som tidigare hade källor inom rättsväsendet tycks alltså ha dragit sig tillbaka.

Nej, nu ska du inte vända detta på detta sätt.
Vi har aldrig VETAT vad misstankarna grundade sig på. Vi har bara gissat.

Nu är det snart val.
Efter det kommer pressen ha fullt upp att följa regeringsbildningen mm.
Inget intresse för dom att följa mordet om det inte kommer fram något väldigt speciellt.

Denna väntan...
Citera
2018-09-05, 14:19
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Vad?
Ett förhör är inte ett anhållande eller vise versa. Man kan tas in på förhör utan att bli anhållen. Såtillvida du inte tror SD var oavbrutet förhörd när han satt anhållen.
Skitsamma.
Försöker igen då. SD var anhållen i 3 timmar under eftermiddagen den 15/5. Under de timmarna satt han i förhör, okänt om de gjorde några pauser eller om han förhördes oavbrutet och om det var ett eller flera förhör. Efter de tre timmarna släpptes han varpå han tog bilen och åkte till Arlanda.
Senast redigerad av Linxieloo 2018-09-05 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in