2018-09-04, 21:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Uteslut inte att ett utrensat s bildar regering med sd efter ett extraval.
2018-09-04, 22:03
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ja, samma sak kan hända med Moderaterna.
De ligger på 17-19% trots partiledarbyte och att de svängt i många frågor så jag undrar om inte det blir droppen för den konservativa och SD vänliga falangen i M.?
2018-09-04, 22:03
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Har inte Ebba Busch Thor varit närmast övertydlig om detta?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/inget-sd-samarbete-ens-p%C3%A5-sikt-1.7966933

Helt sjukt att folk fortfarande går på vad som sägs under en valrörelse. Förväntar du dig att hon ska säga "ja men absolut! Alliansen är inte prioritet längre" bara en vecka innan valet?

Dessutom som finns det flera artiklar då EBT ger kryptiska svar på frågan.

Idioter. Det lär inte hända på valnatten, det lär inte hända 2 veckor efter valet, men du kan omöjligt veta hur man resonerar 2019, tonen kan vara helt annan när röken har lagt sig.
2018-09-04, 22:04
Medlem
trailblasers avatar
Om jag jag får vara den som faktiskt tar upp en sak som ingen annan har nämnt.
Yougov mätte fram till den 1:a Sept. Jimmie utfrågades den 2:a. Lägger inga störra värderingar än så, men tycker det är värt att påpeka.
2018-09-04, 22:05
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
MP, FI, Övrigt: 9%, återstår alltså 91%

Röd allians, Alliansen, SD:
S+V = 33.2% mandat: (33.2/91)*349 = 127.3mandat (127 mandat)
Alliansen: 33% (33/91)*349 = 126.6 mandat (127 mandat)
SD: 24.8% (24.8/91)*349 = 95.1 mandat ( 95 mandat)

SD+M+KD mot rubbet
SD+M+KD = 46.1% mandat: (46.1/91)*349 = 176.8mandat(177 mandat)
S+C+L+V = 44.9% (44.9/91)*349 = 172.2mandat(172 mandat)

Stämmer att SD+M+KD har egen majoritet enligt yougov. Vilken rysare! Om MP klarar spärren så tippas det till S+C+L+V:s fördel. Om AfS klarar spärren så tippas det till SD+M+KD:s fördel.

I bästa fall får vi en SD+M+KD regering. SD har extremt starkt förhandlingsläge om det här scenariot slår in. Jag uppmanar verkligen alla AfS-väljare att rösta på SD i det här valet! För detta betyder att M/KD eller bägge måste sätta sig i knät på vänsterkoallitionen för att hålla SD ute.

Övertala alla era AfS polare att använda hjärnan och tänka långsiktigt.

Det kan uppenbarligen inte ha slösats mycket utbildning på dig.

AfS ligger uppenbarligen en bra bit över 2%. Ditt gapande kan i värsta fall innebära att AfS precis kommer under 4% spärren och SD vinner 0,1-0,3%, dvs att det Sverige-vänliga blocket TAPPAR 3,7%.

Du är själva sinnebilden av en nyttig idiot!
2018-09-04, 22:05
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Om jag jag får vara den som faktiskt tar upp en sak som ingen annan har nämnt.
Yougov mätte fram till den 1:a Sept. Jimmie utfrågades den 2:a. Lägger inga störra värderingar än så, men tycker det är värt att påpeka.
Å andra sidan briljerar han just nu i TV4.
2018-09-04, 22:06
Medlem
Svarade för tio minuter sen på en Yougov-undersökning. Så den sista innan valet kan det inte ha varit.
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Helt sjukt att folk fortfarande går på vad som sägs under en valrörelse. Förväntar du dig att hon ska säga "ja men absolut! Alliansen är inte prioritet längre" bara en vecka innan valet?

Dessutom som finns det flera artiklar då EBT ger kryptiska svar på frågan.

Idioter. Det lär inte hända på valnatten, det lär inte hända 2 veckor efter valet, men du kan omöjligt veta hur man resonerar 2019, tonen kan vara helt annan när röken har lagt sig.
EBT har gång på gång upprepat detta mantra.
Just vad får dig att tro hon blåljuger?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Tror inte på extraval, men däremot extra partikongress för S och/eller M för att besluta om hur man skall hantera den uppkomna situationen.
Detta inkluderar nog dessutom ny partiledare?
Borde ta ca 2 månader efter valet, då givetvis ombuden måste förankra sina ställningstaganden i sina distrikt.
2018-09-04, 22:07
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Å andra sidan briljerar han just nu i TV4.

Han är bra än så länge! Jag har en gnagande oro angående hans insats i Söndags dock.
2018-09-04, 22:08
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Oerhört spännande med denna differens 24,8 hos Yougov 16,3 hos Ipsos är helt sjukt stor skillnad. Låt oss komma ihåg dessa mätningar på valnatten.

Bookmakers ger Yougov rätt, för dem handlar det om rena cash. Jag har lyssnat en del på "politiska spelet" Thomas Ramberg och Fredrik Furtenbach är de största ipsos/sifo-kramarna jag hört, skulle njuta oerhört om de får äta upp det på söndag.
Jag satt och lekte lite med ett estimat idag, som jag baserade på SCB som "sanningssägare" korrigerat för deras procentuella underestimat av SD 2014. Skattningen från SCB i maj 2014 justerades till att bli en valskattning genom att ta genomsnittlig förändring av samtliga instituts siffror för SD från maj till september. Jag landade då på väldigt höga 24,9, dvs nästan exakt på yougovs siffror.

Nu tror jag inte på ett bevarat skattningsfel rent procentuellt, men det var ett intressant fynd då det var så nära yougov.

Har vi förresten någon ordentlig gissningstävling för resultatet ännu?
2018-09-04, 22:08
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Svarade för tio minuter sen på en Yougov-undersökning. Så den sista innan valet kan det inte ha varit.

Samma här, så data samlar de in åtminstone.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in