Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Du har åtminstone rätt på storleken på instituten till skillnad från 8711. Däremot är inte alla så säkra på Yougoves förträfflighet.
Ja, det kan naturligtvis diskuteras. Men eftersom jag har lite insyn i "telesvängen" sedan gammalt, har bland annat jobbat med detta när jag pluggade för länge sedan, så vet jag att det finns fler felkällor där. Bland annat de underbetalda personer som genomför intervjuerna. Det är heller inte alltid så lätt att göra sådana intervjuer på telefon, då folk är motsträviga, talar otydligt, säger "vad som helst" bara för att bli av med den som ringer. Dessutom blandar man ibland opinionsundersökningar med andra undersökningar, i sk. "bussar", tex marknadsundersökningar om "vad som helst", vilket gör att intervjuerna blir rätt långa och tröttande.
Allt detta slipper webbföretagen. Inte bara att de har lägre kostnader, respondenterna får själva fylla i sina svarsblanketter, utan att känna sig pressade eller stressande. Och inget filter i form av en (i många fall) ungdom som ska fråga och fylla i formulär på skärmen.
Och jag tror att SD är underskattade i tex Sifo, och det antyder ju dessutom Sören Holmberg i Metroartikeln. Men jag gissar (obs gissar) att SD inte får 24,8, utan mitt tips ligger på strax under 22%, som jag skrev i någon annan tråd där man skulle gissa SD:s resultat.
Ska bli spännande på söndag!
https://www.metro.se/artikel/yougov-sista-m%C3%A4tningen-inf%C3%B6r-valet-s%C3%A5-ligger-partierna-till