2018-09-04, 17:17
Medlem
johqnnis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robotgura
Nej, nej och åter nej. Vill du skämma ut dig själv med ditt LARPande, varsågod.
Tror du gemene man tänker på Gustav IIIs revolution när de ser en armbindel? Ni kommer bara avskräcka potentiella röstare, inget annat.

Om man blir avskräckt för att några har en vit armbindel dör man nog av en hjärtattack när man hör talarna.
Citera
2018-09-04, 17:18
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadgorvinukorvi
Afs på 4 % PP 0,2 Med 0,2 och resten får dela på övriga delen, man kan hoppas det ser ut så.
Bra är också att MP låg på 3,6 och det statistiskt säkerställd nedgång, så MP ut och AfS in hade suttit fint.

AfS ligger nog fortfarande runt 3% i själva undersökningen. Men som jag beskrivit förut så blir detta en underskattning av den verkliga siffran, dels p.g.a. övriga-effekten, dels eftersom inte ens Yougov fixar att fånga upp viktiga grupper som förstagångsväljare och f.d. soffliggare.

Men vi hade behövt en särredovisning på 3% för att öppna floddammarna för stödröstandet, så riksdagsinträdet blivit säkrat. Nu blir det en nagelbitare.
Citera
2018-09-04, 17:19
Medlem
robotguras avatar
Någon som kan hjälpa mig? Är inte autistisk nog.

För ungefär 1 månad sedan länkade någon här i tråden en artikel till Metro där en skribent för Nyheter Idag (MEDs tidning), hade övertalat YouGov att inte särredovisa AfS, i syfte att kväsa hypen för partiet.
Citera
2018-09-04, 17:22
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det där har de fifflat till och sedan ska de inte redovisa AfS under valnatten heller utan vänta några dagar, och då fifflar de ner siffrorna ytterligare förstås.

Om övriga får 6% eller mer på valnatten så kommer jag att fira. Vi lär också få massvis av twitter-rapporter från medborgarobservatörer i mängder av olika vallokaler under rösträkningen.
Citera
2018-09-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
"När ett parti nått minst två procent under tre undersökningar i rad börjar Yougov särredovisa partiets siffror."

Inte ens chans att AfS inte haft över 2% tre gånger i rad nu. Jävla fifflande!

Det är väl så här de rationaliserar det i sina huvuden:

https://www.youtube.com/watch?v=i_Vjx6bgF2c

Man kan ju hävda att det är menat som att man börjar särredovisa i undersökningen efter de tre. Och tittar man på siffrorna är det ju tekniskt möjligt att de inte hade över 2% i juni (där Övrigt "bara" hade 3,4%). Men ja, det känns knappast som att det var så reglerna var menade ursprungligen.
Citera
2018-09-04, 17:23
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Om övriga får 6% eller mer på valnatten så kommer jag att fira. Vi lär också få massvis av twitter-rapporter från medborgarobservatörer i mängder av olika vallokaler under rösträkningen.

Du kan lugnt börja fira redan vid 5% på övrigt-stapeln eftersom Fi kommer att särredovisas med egen stapel.
Citera
2018-09-04, 17:24
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robotgura
Någon som kan hjälpa mig? Är inte autistisk nog.

För ungefär 1 månad sedan länkade någon här i tråden en artikel till Metro där en skribent för Nyheter Idag (MEDs tidning), hade övertalat YouGov att inte särredovisa AfS, i syfte att kväsa hypen för partiet.

Säker att du inte tänker på Sentio? För deras undersökningar köps av Nyheter Idag (som för övrigt har band till SD också).
Citera
2018-09-04, 17:26
Medlem
robotguras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Säker att du inte tänker på Sentio? För deras undersökningar köps av Nyheter Idag (som för övrigt har band till SD också).

Nej är helt hundra, det hände efter att AfS särredovisades i YouGov vid deras lansering.
Citera
2018-09-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johqnni
Om man blir avskräckt för att några har en vit armbindel dör man nog av en hjärtattack när man hör talarna.

En bild säger mer än tusen ord.
Citera
2018-09-04, 17:29
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det finns en viss logik från opinionsinstitutens sida att låta AFS lika kvar under övriga partier. Man vinner inga vänner på att vara först med att mäta dem.

Jo, rent marknadsföringsmässigt så har Yougov agerat optimalt.

1. När AfS får 3-5% i valet, så kan Yougov hävda att man minsann fångade upp dem.

2. Samtidigt håller man sig inom PK-korridoren genom att undvika att särredovisa dem nu.

Om någon pressar dem om reglerna, kommer de att köra med att 1-2-3-and-then-go! gäller. Något de kommer att komma undan med, eftersom media aldrig granska saker ordentligt.
Citera
2018-09-04, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloEnjoy
AfS är emot prostitution. Hur ser du på det?

Det står inget om det i programmet och jag har inte hört nån säga nåt om det heller. Det lutar väl dock mest åt att partiet är negativt till prostitution.
Citera
2018-09-04, 17:37
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Du kan lugnt börja fira redan vid 5% på övrigt-stapeln eftersom Fi kommer att särredovisas med egen stapel.

Vi får räkna med att PP + MED tillsammans nog tar 1,5% och övriga-övriga c:a 0,5%

Så allt över 6% kommer jag att fira som en seger. Mellan 5-6% blir det ett nervöst väntande, och under 5% ger jag upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in