2018-09-04, 16:26
Medlem
Varför minskar SD ?
www.status.st
2018-09-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
Skitsnack
https://elections.huffingtonpost.com/pollster/2016-general-election-trump-vs-clinton

Snarare runt 5% och ett otal medier och representanter för OI gick ut och deklarerade att Trump var chanslös. Talade alla dessa sanning?

Jag skulle inte vara det minsta chockad över att medierna och OI i Sverige medvetet väljer att låta SD få en topp under sommaren för att sedan sänkas innan valet i syfte att demoralisera väljarna och få dem att stanna hemma.

Sluta jämföra amerikanska opinionsmätningar med Svenska. Trump supporters är hårda beväpnade jävlar som hade gått i krig för sin sak.

Svenskar knyter näven i fickan och darrar på rösten när Sifo ringer upp och frågar om ens partisympatier. Fast jag förstår iofs varför med tanke på det klimatet som har varit. Researchgruppen verkar ha infiltrerat överallt, och kom man ut som SD:are så kunde man förlora 93% av sin umgängeskrets, sitt jobb, osv.
2018-09-04, 16:40
Medlem
brutalares avatar
Tyvärr så har vi en nedåtgående trend nu... hoppas inte det betyder för mycket.
2018-09-04, 16:41
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Varför minskar SD ?
www.status.st

Det ska se ut som att SD väljare flyr till S och KD. Det skiljer en hel del från de olika instituten, men snittet ser ut så där. S har ökat en aning och KD har nästan dubblat sitt väljarstöd. Om fem dagar så får vi det definitiva svaret på frågan.
2018-09-04, 16:41
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
utveckla ditt resonemang angående möten med m?

Det är en hypotes jag har haft under flera år, och kortfattat så lyder den som följer. Efter DÖ så fanns det en mäktig och näringslivsanknuten falang i Moderaterna som var besvikna på sakers tillstånd och ville komma ur situationen med en opposition som inte ville opponera. Deras lösning var att tämja SD så mycket att ett samarbete kunde komma till stånd.

Detta fick till följd att SD påtagligt dämpade sin retorik, och ironiskt nog skedde det ungefär samtidigt som den så kallade flyktingkrisen inträffade.

En av dem som var den moderata näringslivsfalangens aktörer var med all säkerhet Markus Uvell. Han fick sedemera sparken från sitt arbete vid Kreab på grund av att hans umgänge med ledande sverigedemokrater hade blivit för stort och för familjärt.
2018-09-04, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Det ska se ut som att SD väljare flyr till S och KD. Det skiljer en hel del från de olika instituten, men snittet ser ut så där. S har ökat en aning och KD har nästan dubblat sitt väljarstöd. Om fem dagar så får vi det definitiva svaret på frågan.

...jag tror i o f s att en hel del potentiella SD-väljare har just svängt till KD:s favör sista tiden. M spelar ju bort sig självt med sin S-light version och KD förefaller vara det enda kvarvarande trad konservativa partiet. SD får nog betydligt fler röster på valdagen än vad som syns i dagarna men flera väljare kan ha gått från M till SD och sedan vidare till KD i brist på riktigt bra alternativ.
2018-09-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Nu har jag investerat stort i att S blir största parti samt att SD hamnar under 23,5 %.
Kan man stämma Sjöström, Ahlin, Sjören och de andra skojarna för vilseledande samhällsinformation mån tro, om det visar sig att deras mätmetoder återigen fallerat grovt.
Mina vad ligger långt över deras felmarginal.

Det tror jag knappast.

Man blir såklart fundersam när vissa mätningar ger SD typ 16% osv. Men jag tror det handlar om att folk är rädda att uppge sina partisympatier för tidningar som har samröre med diverse vänsterextremister osv. Har svårt att tänka mig att instituten medvetet fifflar med siffrorna, vet man vad de använder för metoder?
2018-09-04, 16:53
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nej inte märklig utan helt i linje med DNs agenda. Ipsos är århundradets bluffinstitut helt i händerna på den patologiskt SD-hatande Wolodarski och hans armé av vänsterliberaler (med betoning på vänster) på redaktionen -- Wiman, Orrenius, Per Svensson etc. Ingen normalbegåvad människa inbillar sig att Ipsos siffror är annat än riggade, agendasättande falsarier.

Glöm Ipsos, de ljuger. I stort sett allt som publiceras i DN måste betraktas med största möjliga skepsis.

Håller med dig. DN är en "hot mess" nu. Tidnings anti nationalism ställning saknar objektivet. Varje artikel i DN som kan knytas till politiken har en pedagogisk element.

Wolodarski varnar svenskar för deras inner Nazister. Tyvärr varnar man inte för mångakulturella chaos. Att manipulera opinionsundersökning är okay, efter den goda, kloka intellektuell kan styra den primatia nordiska White trash.
2018-09-04, 16:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Varför minskar SD ?
www.status.st
Nu har du ställt exakt samma fråga 6 gånger i tråden.
2018-09-04, 16:56
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är Inizio-mätningen du redovisar den som kom idag? Hörde de pratade om den på Aftonbladets radionyheter med ett öra, när jag sitter och jobbar... men de sa bara att S hade ökat med 1,5 procentenheter.

Nej, jag tog senaste månadssnitten på status.st.

Den var inte inlagd där ännu då. Men det har marginell betydelse i sammanhanget.
2018-09-04, 16:57
Medlem
S.Kandals avatar
Medias trolleri senaste veckan och nu fram till valdagen kommer öka på stigmatiseringen, märkligt vore väl annat. Således tror jag att msm återigen skjuter sig i foten eftersom historien visar att då ökar sds siffror.
2018-09-04, 16:58
Medlem
8711s avatar
Citat:
Varför minskar SD ?
www.status.st

Om du syftar på den här månaden så är det ju för att Sentio och Yougov inte kommit ännu som kommer höja snittet kraftigt till förra månadens nivåer ungefär. Därför man inte bör lägga in det för tidigt, för folk som inte förstår det drar felaktiga slutsatser.

I övrigt har SD ökat kraftigt sedan våren om du bortser från juni och juli. Se augustisnittet och jämför med mars, april, maj. Så ser du en stor ökning där.
Senast redigerad av 8711 2018-09-04 kl. 17:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in