Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-04, 13:44
  #24769
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Enl artiklarna Du hänvisar till så står det "troligen svärföräldrarnas sommarstuga".
Som Du skrev för en stund sedan kan man uppfatta det som Du vet att det var just deras stuga... vet Du det eller?

Draifos länkar till sitt eget inlägg där det spekuleras om stugan.

I artikeln står det inget om att stugan skulle vara svärföräldrarnas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...innomord-petas

Detta sätt att länka till sina egna inlägg för att sedan få ihop det så att det framstår som att det är så det ligger till...
Citera
2018-09-04, 13:47
  #24770
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Kanske där åklagarens och TR:s åsikt skiljde sig åt?
TR tyckte inte det räckte med digital kontakt som bekräftar ett bestämt möte utanför Lena
Försök gärna skilja på vad som är bekräftat och vad som är spekulationer. Som jag har förstått det är det nu bekräftat från flera trovärdiga användare att det fanns en chattkontakt mellan SD och LW under mordkvällen, men ingen vet hur trådsanningen om "stämt träff" uppstod.
Citera
2018-09-04, 14:00
  #24771
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag vet inte om HD har någon känd historik av att vara våldsam mot kvinnor.
Vet du?
Nej, lika lite som jag vet om ML har det.
Citera
2018-09-04, 14:03
  #24772
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag spekulerar i andra GM, som gör honom oskyldig. Men om du litar på MV och uppgiften stämmer om att GM stått utanför. Betyder inte det sannolikt en visuellt vittne? Borde inte det leda till ett utpekande av SD om det var han?

Tror det blir missförstånd om MVs uppgift här. Hen skrev att man VET att gm stod utanför LW och väntade, men att man MISSTÄNKER att det var SD. Som jag tolkar det har man säkra uppgifter på att en man väntade utanför, men inte säkra uppgifter på vem. (Tex om grannar har kikat ut och kunnat urskilja en gestalt stå/vanka under trädet mitt emot strax efter kl 23)
Att man sen misstänker att detta var SD kan ju ha med deras kontakt på kvällen att göra.
Citera
2018-09-04, 14:03
  #24773
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Försök gärna skilja på vad som är bekräftat och vad som är spekulationer. Som jag har förstått det är det nu bekräftat från flera trovärdiga användare att det fanns en chattkontakt mellan SD och LW under mordkvällen, men ingen vet hur trådsanningen om "stämt träff" uppstod.

Skulle skrivit tydligare att det är spekulation från min sida ang meningsskiljaktigheter mellan åkl och TR.
Sorry!

Vi vet inte om de stämt träff, men MV lämnade ut uppgift om att utredarna tror stt det var SD som väntade utanför Lena.
Så det var inte en trådsanning som skapades från tomma intet.
Citera
2018-09-04, 14:04
  #24774
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, men hade han den psyksika förmågan?
Går det se på en människa om hen är kapabel att döda?
Citera
2018-09-04, 14:12
  #24775
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo, det var kolsvart. Jag vet att det har diskuterats i tråden mycket därav att att jag vet att det var kolsvart eftersom många kom fram till just det. Ovan är bara två av inläggen som jag vaskade fram nu i hast.

Det var säkert mörkt den tiden på kvällen:
Den första siffran i varje rad är datum för maj, den andra i varje rad är när solen går upp i Örebro, den andra när solen går ner:

"14 04:26 21:23
15 04:24 21:25
"

https://www.dinstartsida.se/solen-ort.asp?id=1418

Men det går också att se att längs gatan och även vid återvändsgatan vi gräsområdet finns belysning:

https://www.google.com/maps/@59.2891...7i13312!8i6656

https://www.google.com/maps/@59.2890...7i13312!8i6656

Även här:
https://www.google.com/maps/@59.2889...7i13312!8i6656

https://www.google.com/maps/@59.2942...7i13312!8i6656

som är exakt samma som här:

https://kartor.eniro.se/?c=59.293570...B6rebro%22;geo

Inte osannolikt att det finns belysning på hela denna sträcka (gång/cykelbana) som rundar skogen om det är här gm sprungit.
Citera
2018-09-04, 14:16
  #24776
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Solen gick ner 21:23 så två timmar efter det lär det ha varit bra mörkt ja

Nä, blir aldrig så mörkt i ett bostadsområde som ligger så pass nära en så stor stad som Örebro.

I min sommarstuga däremot, mitt i storskogen, där blir det minsann riktigt mörkt. 😉
Citera
2018-09-04, 14:18
  #24777
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Sett han klättra, gå raskt och verkar i övrigt vara i väldigt god vigör. Sett bilder före och efter mordet och loggtexter den dagen som beskrev en man i farten. Tror inte han satt i rullstol eller liknande. M.a.o. han hade den fysiska förmågan att utföra mordet.

Det är möjligt, men den fysiska förmågan som du redogör för här besitter de flesta människor. Förmågan att begå mord är inte lika vanlig. Vad vet du om den hos ML?
Citera
2018-09-04, 14:22
  #24778
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att utredningen skulle ha lagts på is för att Springare tog semester är nog bara en skröna. Men som du säger, det kan mycket väl handla om att man gjorde något allvarligt fel inledningsvis i utredningen. Vad detta skulle vara har jag inte riktigt klart för mig. Visst var det en hel massa saker som gick snett i början, men det måste väl vara något alldeles speciellt då eftersom det rubriceras som tjänstefel. Tunnelseende rent generellt är nog inte straffbart.

Det behöver väl inte ens ha med detta fallet att göra?
Det skulle kunna ha att göra med USA inrese- problemen att göra.
Och vi vet inte heller om det är ett tjänstefel som har begåtts ännu. Det kommer väl att utredas först.
Citera
2018-09-04, 14:23
  #24779
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tror det blir missförstånd om MVs uppgift här. Hen skrev att man VET att gm stod utanför LW och väntade, men att man MISSTÄNKER att det var SD. Som jag tolkar det har man säkra uppgifter på att en man väntade utanför, men inte säkra uppgifter på vem. (Tex om grannar har kikat ut och kunnat urskilja en gestalt stå/vanka under trädet mitt emot strax efter kl 23)
Att man sen misstänker att detta var SD kan ju ha med deras kontakt på kvällen att göra.
Finns en intressant teori om MV och just den där uppgiften:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-09-04 kl. 14:28.
Citera
2018-09-04, 14:25
  #24780
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Nä, blir aldrig så mörkt i ett bostadsområde som ligger så pass nära en så stor stad som Örebro.

I min sommarstuga däremot, mitt i storskogen, där blir det minsann riktigt mörkt. 😉
Nä, inte becksvart men bra mörkt. Förmodligen mörkt nog att illdåd kan vara svåra att skåda och hindra utböles från nattvandringar i okänd mark. Jag bor sen många decennier i landets största stad så viss vana har jag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback