2018-09-04, 12:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Ingen här i tråden tycks ha full insyn i polisens arbete, och därmed kan ingen här veta av vilken anledning polismyndigheten anser att ett brott har begåtts. Personligen har jag svårt att tro att det skulle handla om sommarstugan, då de har laglig rätt att gå in där
Helt klart är i alla fall att polismyndigheten har gjort en anmälan till särskilda åklagarkammaren med anledning av att brott misstänks ha begåtts i samband med utredningen av mordet på LW.

Tidningsartiklarna är publicerade samma dag (19/6), vilket antyder att det misstänkta brottet har begåtts just i samband med "husrannsakan" i en sommarstuga.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Vill du spekulera om vilket brott polisen annars skulle vara misstänkt för?
Citera
2018-09-04, 12:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag har svårt att släppa ett antal punkter som utredningen stampar på.
7. Uppgiften att GM stod utanför LW. Det betyder en visuell kontakt och den verkade inte ge SD på ett fat. Då skulle han sitta inne.
Tog mig friheten att endast kommentera N:O 7
Tror vi med rent samvete kan avskriva MVs uppgift om att SD väntat utanför LWs bostad.

"2018-08-12, 00:56 Moralensväktare|64914450]Man misstänker att det var SD som stod utanför bostaden. Det finns mer som talar för att det var han än emot så långt som utredningen kommit hittills. Det var på framsidan som MGM väntade på LW."

"Draifos|65120337]Ja, fan vet alltså. Själv har jag hela tiden utgått från att MV har talat sanning när han säger att han har en källa med insyn i polisutredningen, men nu börjar ju många tvivla på det här. Har du någon egen uppfattning om MV:s trovärdighet som uppgiftslämnare?"

"Avaldamon 2018-09-02, 20:15 |65129882]Jag tror nog att MV är trovärdig, inget troll alltså.
Sedan är det en annan fråga huruvida MV har fått rätt uppgifter i sin tur.

"Om polisen vill avslöja en läcka kan man plantera olika uppgifter inom organisationen och se vilka som läcker ut."
Börjar ana att det var det som hände innan helgen v.32. Det är då vi tilldelas uppgiften att gärningsmannen har väntat utanför LW, "därefter knäpptyst från MV."

I så fall är MV i sig trovärdig men" icke uppgiften som levererats."

Ovanstående ska läsas som spekulation och inget annat." Slut citat.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-04 kl. 12:24.
Citera
2018-09-04, 12:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Den vägen kan även stämma in på SD om det är som det skrivits i tråden, att han hade barnen i sitt hem. Självklart vill han inte då dra med sig LW hem om de grälade..

Att dra sig ner mot planket kanske berodde mer på att det där fanns ett område som var lite mer avskiljt från hus och ändå väldigt nära LWs hem? Om man nu var något oense om något och rösterna höjts?

https://www.google.com/maps/@59.2890776,15.1858651,3a,75y,141.38h,83.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4FlxweLE6lmY3Vik_-U_WQ!2e0!7i13312!8i6656

Det, mer än att de skulle vara på väg hem till någon?
Citera
2018-09-04, 12:20
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Hur vet du att SD hade känslor för LW?
Du har tidigare sagt att SD berättat för dig personligen att han varit otrogen med LW för att få sex.

Kanske SD lyckades tjata till sig sex vid något enstaka tillfälle, men att LW ångrade sig och ville inte mer?

Kanske SD blev besatt och trakasserade LW med meddelanden?

Kanske LW hellre ville prata ut över en kopp kaffe inomhus istället för att få sitt huvud knogat och kanske nedtvingat mot hans skrev i bilen?

Kanske LW tyckte om SD när han inte betedde sig galet och kontrollerande?

Kanske SD kände att han förlorade kontrollen över de viktigaste kvinnorna i hans liv när HD ville skiljas och LW umgicks nära med andra män?

Kanske LW hade det väldigt jobbigt med att värja sig från SD, men kämpade med att hålla skenet uppe?

Kanske SD blev galen av svartsjuka när han inser att JH har övertagit hans plats som LW:s bästa geocachekompis och han utgår ifrån att de även har en intim relation?

Kanske SD ville finna bevis för en relation, får kortslutning i huvudet, tar sig till LW och snor en av hennes mobiler?

Kanske LW upprört följer efter SD mot planket och de tar vägen bakom planket för LW vill inte att grannar ska se/höra?

Kanske situationen eskalerar och SD blir så galen att han inte vet vad han gör när han slår undan benen på henne och fäller henne till marken? LW skriker och kämpar för sitt liv, men förlorar kampen och SD har ett mord på halsen?

SD är fortfarande den Skälige huvudmisstänkte och det är han inte utan anledningar. Är han den skyldige eller är det HD som blev galen?

Vägen till planket känns inte ologisk eftersom platsen bakom inte syns.

Det mesta låter okej som jag ser det. Eftersom jag nu fått svart på vitt att det var SD som var polisanmäld för att ha misshandlat henne. Men jag ändrar inte min hypotes förrän det finns vettiga förklaringar till polisens reaktion med namn och bild, barnens uteblivna reaktioner, alla LW's vänners uteblivna sorgereaktioner, hennes tomma sida på Fonus, samt de mystiska husköpen och SD's obefintliga bakgrund.
T ex gick polisen ut idag med vädjanden om hjälp från allmänheten eftersom en 80-årig dam inte kom hem från sin cykeltur för några dagar sedan. Inget namn, ingen bild, inget tal om människorov enda upplysnnig är att cykeln är blå.
Citera
2018-09-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Oj, var LW intim med JH bara 3 veckor innan mordet, och där ML blev irriterad över detta eftersom han och LW dejtade under denna tid?

Sedan reser alltså ML 5 dagar till USA och kommer hem dagen innan mordet och får kanske nyheten att LW vill göra slut och ska åka iväg till Norge med JH?

Där kan man också tala om ett svarsjukemotiv, ja. NU börjar jag förstå varför du håller ML som alternativ GM.

Var det ML som inte ens hade förhörts eller haft sitt alibi kollat fram till iaf 1-2 månader sedan? Fortfarande kanske inte kollad? Du eller Schazz sade detta någon gång nämligen.

I så fall har ju utredarna verkligen tunnelseende på SD och lär få det hett i en eventuell rättegång mot honom då försvaret kommer ta upp ML som alternativ GM och allt ovan som talar emot honom.

Det var nog SD som blev mest irriterad på Läcköeventet, HD hade gått vidare med skilsmässoansökan och LW ville inte längre veta av honom. Dessutom tänkte hon åka iväg, upprörande tanke, på geocach event med denna Beholder X.
Citera
2018-09-04, 12:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Det mesta låter okej som jag ser det. Eftersom jag nu fått svart på vitt att det var SD som var polisanmäld för att ha misshandlat henne. Men jag ändrar inte min hypotes förrän det finns vettiga förklaringar till polisens reaktion med namn och bild, barnens uteblivna reaktioner, alla LW's vänners uteblivna sorgereaktioner, hennes tomma sida på Fonus, samt de mystiska husköpen och SD's obefintliga bakgrund.
T ex gick polisen ut idag med vädjanden om hjälp från allmänheten eftersom en 80-årig dam inte kom hem från sin cykeltur för några dagar sedan. Inget namn, ingen bild, inget tal om människorov enda upplysnnig är att cykeln är blå.
Men skulle alltså alla vänner och bekanta vara införstådda med komplotten eftersom det inte skrivs så mycket från dom?
Citera
2018-09-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Flytta fokus till andra tänkbara GM, samt förvirra.

Tidigare angivit Beholder X som MGM
Citera
2018-09-04, 12:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Hade JH varit hemma hos LW på kvällen borde väl barnen veta det och han hade varit den som var misstänkt och först till förhör? Eller var han det?

Ja, hans mobil borde han ha haft med sig också? Så det borde finnas mastuppkopplingar.
Och borde de inte ha haft kontakt med varandra innan? Så digitala spår borde finnas. För man kommer väl inte på oväntat besök så där sent.
Barnen skulle kunna sett/hört något om det var tidigare.
Dessutom kan han omöjligen känna till området och ingången i slutet av planket.
Inget som skulle gå så helt omärkt förbi utredningen. Vad jag tror.
Citera
2018-09-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Helt klart är i alla fall att polismyndigheten har gjort en anmälan till särskilda åklagarkammaren med anledning av att brott misstänks ha begåtts i samband med utredningen av mordet på LW.

Tidningsartiklarna är publicerade samma dag (19/6), vilket antyder att det misstänkta brottet har begåtts just i samband med "husrannsakan" i en sommarstuga.

Enl artiklarna Du hänvisar till så står det "troligen svärföräldrarnas sommarstuga".
Som Du skrev för en stund sedan kan man uppfatta det som Du vet att det var just deras stuga... vet Du det eller?
Citera
2018-09-04, 12:29
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Eftersom flera frågar så svarar jag på ett inlägg för att inte tråden ska svämma över mer än den gör.
Jag vet inte, detta har diskuterats av andra och jag refererade till dessa. Så svar har getts i flera omgångar kring barnen, svårt att tro att du missat detta.

Varför ställs frågan, tankar?
Själv har jag svårt att se en GM inne hos LW just för barnen. Men med hypotesen JH så kom han dit sent, barnen/et kanske sov. JH kan bara ha gått ut och inte gjort någon scen där inne.

Detta har MV skrivit om barn (uppgifter som går lite stick i stäv, men minst ett barn verkar vara solklart, annars skulle nog inte UW gått till LW och se att hon var borta...)
2018-05-20, 21:40
Lenas två barn låg i lägenheten och sov.

2018-07-11, 01:39
UW sov hemma i sin villa med någon eller några av barnen och skulle tillsammans med LW uppvakta yngsta sonen som sov hos LW

Om man nu väljer att tro på MV:s uppgifter så har hen delat att man tror att GM väntade på Lena utanför. Och det var därför området utanför hennes lägenhet spärrades av i hopp om att kanske hitta bevis i form av saliv, fimp eller annat.
Så då verkar det som att GM inte varit inne hos Lena.
Om detta stämmer vet jag ej men utifrån dessa uppgifter finns inget som pekar på att GM var inne i Lenas lägenheten innan de gick mot planket.

Det KAN vara så att polisen hittat sms eller liknande i Lenas mobil typ: ”vi måste prata, jag väntar utanför om en kvart”
Därför tesen om att GM aldrig varit inne.

Eller att GM ville träffas hos Lena men hon skriver att sonen ligger och sover så hon föreslår att GM väntar utanför.
Citera
2018-09-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

En Anmälan är gjord, så mycket är klart men vidhåller att det inte har med husrannsakan att göra, utan troligtvis har det att göra med att utredningen lades på is medan Spr*ngare pös iväg på semester och eventuellt också att man gjort något allvarligt fel inledningsvis i samband med utredningsarbetet. Vill helst inte spekulera mer i detta innan/om mer fakta tillkommer
Citera
2018-09-04, 12:31
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Jag har svårt att släppa ett antal punkter som utredningen stampar på.

1. Vad är det som kan föranleda uttalanden om utredning om brott mot poliserna?

2. Den okritiska målstyrningen mot SD direkt, innan ens några bevis kan ha tagits upp. Tyder på ett utpekande (känner jag) och sen var drevet igång.

3. Två gånger upp till TR med sannolika skäl och då bakslag. Att han hålls som skäligen är självklart i brist på annan potentiell GM.

4. Vart är dom jättemycket bevisen? Att ett antal tester drar ut på tiden köper jag, men nått konkret mot GM borde finnas vid denna tid, som håller som sannolika skäl. Jättemycket....

5. Dom intressanta beslagen som gjordes i bilen, som polisen gick ut med. Borde inte dom lett till sannolika?

6. Spaningsledningens utbyte, 2st. Känns fel.

7. Uppgiften att GM stod utanför LW. Det betyder en visuell kontakt och den verkade inte ge SD på ett fat. Då skulle han sitta inne.

Min slutsats och den lite mer iver jag känner att analysera andra potentiella GM kommer smygandes att det finns väldigt lite som talar för SD som GM med det vi vet idag (jaja, han är skäligen fortfarande...).
Jag ser inget konkret mot SD i bevisen vi vet.
I GM profilerna kring LW känns han som 4-5 plats.
Den motivbild SD kan ha känns svagare och svagare ju mer jag tänker på det.
Att SD är misstänkt beror som jag ser det endast och allenast på att han är på polisanmäld för misshandel av BO. Det föranleder väl också den okritiska målstyrningen mot honom. (2)
De brott som den första utredningsledningen kan ha begått, tror jag har något att göra med ett fejkat 112-samtal. (1)
Två gånger upp i TR har jag skrivit om förut, och jag tror att det handlar om att försvaret smulade sönder motivbilden under den andra förhandlingen. (3).

Jag gillar strukturen med numrerad lista
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in