2018-09-04, 08:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Så klart inte, det får dom inte! Rösterna ska räknar i ordinarie röstlokal när valet är avslutat och lokalen är stängd.
Nu trodde jag det framgick att det var antalet förtidsröster som avsågs, inte själva valresultatet.

Men som du ser ovan så finns det faktiskt statistik på det redan nu.
2018-09-04, 08:28
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Vaddå tillsammans??? SD kommer aldrig vilja förena sej med afs. Ser du inte hur SD i flera år försökt tvätta bort rasiststämpeln från partiet.. Du tror på fullaste allvar att SD kommer vilja återuppleva det, när de äntligen blivit ett mer rumsrent parti?

Förut tänkte jag så också. Varför just nu, när SD nästan når klimax precis intill valet. Vi har ju hållit så länge på SD! Men det är som att simma uppströms för att behålla positionen i forsen av självklarheter. Nu skiter jag faktiskt om AfS tar någon procent från SD. Ser mycket mer långsiktigt, och det sker en förskjutning i svenskars medvetande. Gammelmedia är snart totalt bortspolade av sociala medier. Rasiststämpeln fungerar bara om man tar åt sig av den. Tror SD klarar sig bra ändå, och kan gott unna AfS uppåt 2%.
Senast redigerad av Nycticorax 2018-09-04 kl. 08:41.
2018-09-04, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu trodde jag det framgick att det var antalet förtidsröster som avsågs, inte själva valresultatet.

Men som du ser ovan så finns det faktiskt statistik på det redan nu.

Yes yes, jag missuppfattade er diskussion.
2018-09-04, 08:34
Medlem
Citat:
Tror du inte det kommer att krävas partiledarbyte i M & KD för att detta skall kunna komma till stånd?

Ulf Kristersson måste bort. Hanif Bali, Ann Heberlein m.fl hade nog lämnat partiet för länge sedan om de inte såg möjligheter. Jag blir alltså inte förvånad om det kommer en intern strid där snart.

När det gäller Ebba så finns det hopp, hon har ju länge hintat om att samarbete kan bli möjligt.
De gångerna hon har uttryckt ovilja kring ett samarbete så har hon uttryckt sig i termer av "..som det ser ut just nu iallafall" osv.

Jag vill nog egentligen inte ha en M+KD regering som stödjer sig på SD. Risken med det är att M+KD får all ära för landets tillnyktring. Jag ser hellre att 7k begår kollektivt självmord och ingår i en storkoallition istället.

Om vänstern med C+L är större så kommer ingen radikal förändring inom KD och M att ske. Då kan de leka invandringskritisk opposition och behålla sina väljare i 4 år till.
Senast redigerad av Troett 2018-09-04 kl. 08:38.
2018-09-04, 08:38
Medlem
StillaHavets avatar
Min tro är att SD och M överskattas eftersom de olika OI har svårt att fånga upp nya starkt växande partiet Alternativ för Sverige. Vart fjärde år kalibrerar man sina modeller och eftersom AfS inte var med 2014 är metoden inte optimerad för att fånga upp dem. Samma sak för SD 2006. Efter valresultatet visade alla OI dem ganska rätt, runt 3%, innan visades runt hälften så starkt stöd.

Det intressanta i detta val är skillnaden mellan YouGov och Sentio. Det förra visar både SD och AfS högt, det senare både SD och AfS lägre. En märklig utveckling eftersom Sentio traditionellt alltid visat SD högst.
2018-09-04, 08:38
Medlem
Senaste Ipsos är anmärkningsvärt märklig faktiskt.
Sd går från 19,4 till 16,3 på bara 9 dagar !
Fast inget speciellt har hänt i de andra undersökningarna...
2018-09-04, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Min tro är att SD och M överskattas eftersom de olika OI har svårt att fånga upp nya starkt växande partiet Alternativ för Sverige. Vart fjärde år kalibrerar man sina modeller och eftersom AfS inte var med 2014 är metoden inte optimerad för att fånga upp dem. Samma sak för SD 2006. Efter valresultatet visade alla OI dem ganska rätt, runt 3%, innan visades runt hälften så starkt stöd.

Det intressanta i detta val är skillnaden mellan YouGov och Sentio. Det förra visar både SD och AfS högt, det senare både SD och AfS lägre. En märklig utveckling eftersom Sentio traditionellt alltid visat SD högst.

Klart en indoktrinerad AFS:are som tror det partiet kommer gå in och ta över landet tror precis så! Men... vi får se på söndag!
2018-09-04, 08:46
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Klart en indoktrinerad AFS:are som tror det partiet kommer gå in och ta över landet tror precis så! Men... vi får se på söndag!

YouGov visar både SD och AfS högre än Sentio vilket är anmärkningsvärt. Tycker du inte det?
2018-09-04, 08:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
YouGov visar både SD och AfS högre än Sentio vilket är anmärkningsvärt. Tycker du inte det?
YouGov sägs ju ha en moderniserad metod för viktning, som tar med sökmönster på Google & liknande.
Spännande att se hur bra detta kommer att visa sig fungera.
2018-09-04, 08:50
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Är SD-are men vill inte SD skall sitta i regeringen.

Tror du verkligen V hade växt till nästan dubbelt i OM mot valresultatet 2014, om partiet suttit i regeringen?

Nä, då är det mycket bättre att stå vid sidan som stödparti, och få igenom sin politik men inte behöva ta några risker med impopulära beslut!

Ja, det kan ju finnas en och annan SDare som inte vill sitta i regeringen.
Det skulle i så fall göra SD ännu större, resultatet 26% i min knivskarpa analys utgör således golvet för SDs storlek.
2018-09-04, 08:52
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
YouGov sägs ju ha en moderniserad metod för viktning, som tar med sökmönster på Google & liknande.
Spännande att se hur bra detta kommer att visa sig fungera.

Oj, intressant. Det kände jag inte till.
2018-09-04, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Senaste Ipsos är anmärkningsvärt märklig faktiskt.
Sd går från 19,4 till 16,3 på bara 9 dagar !
Fast inget speciellt har hänt i de andra undersökningarna...

Är det då Ipsos som har rätt och alla andra fel.

Eller är det Ipsos som har fel och alla andra rätt.

Det existerar enbart ett facit. Valet. Det finns inga facit över vad som var korrekt veckan före valet. Vare sig i upp eller nedgångar.

Samtidigt finns det inget facit över statistiska undersökningar. Det är inte som att utföra fysikaliska experiment i ett laboratorium. Där en stor serie bevisar eller motbevisar en vetenskaplig teori under kontrollerade former.

Människors politiska uppfattning och ändrandet av detsamma lyder inte under fysikaliska lagar. För annars hade Einstein konstruerat en ekvation för den fysiken.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-09-04 kl. 09:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in