2018-09-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att IPSOS kommer att tillhöra de som misslyckas kan vi nog vara överens om.
Nåja det är 6 dagar kvar, en hel evighet i OI-sammanhang
2018-09-03, 15:43
Medlem
Till er som inte tror att medias attacker påverkar folk, tänk på svenskarnas tystnad när 163.000 migranter stormade våra gränser på hösten 2015, alltmedan samtliga svenska mainstream medier ropade i kör: Refugees Welcome! Folk kröp ihop och vågade inte säga emot. Inte bara det, utan stödet för SD sjönk samtidigt. Före hösten 2015 gick SD som tåget och ökade hela tiden, men sen dess har deras OI-siffror blivit mycket mera opålitliga och mycket mera upp och ner.

Med andra ord: MSM:s samordnade attacker för att Sverige skulle ta emot så många flyktingar som möjligt under hösten 2015 ledde inte bara till att 163.000 migranter kom till Sverige, utan det skadade också långsiktigt svenskarnas förtroende för SD.
2018-09-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
- Sifo 18,1!
- Precis! Här ser vi nu den väntade uppjusteringen för att inte stå med brallorna nere
- Ipsos 16,3!
- Öhh... precis! Här ser vi nu den väntade nedtryckningen... som... äh, jag ger upp..
Är det inte uppenbart, de alternerar, för att inte bli alltför uppenbara, de här bestämde de vid kaffet och cigarren vid gårdagens gemensamma söndagsmiddag Vi kan dock vara överens om att de inte alla kan ha rätt, såvida det inte verkligen existerar parallella universum, och en av av dessa OI:s just besökt ett sådant för en mätning. Och utifrån empiri finns det heller ingen som helst anledning att fästa uppmärksamheten vid den lägre siffran (såvida inte AfS tokrusar här på slutet).
2018-09-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nu kom just Ipsos med ett kraftigt SD-ras parallellt med Sifos ökning, så du får bredda spagaten lite till:

Ipsos 28 aug-2 sep

S 26,5 (26,3) -0,2
M 16,9 (17,1) -0,2
SD 16,3 (19,4) -3,1
V 10,7 (9,8) +0,9
C 9,6 (8,8) +0,8
KD 6,3 (4,6) +1,7
L 5,9 (5,4) +0,5
MP 5,0 (6,0) -1,0

Ojoj oj!!!!! Det ser inte bra ut det här.

16,3% och ett kraftigt ras på -3,1. Snart nere på samma nivåer som valet 2014.

Är det dags för AfS att korka upp champagnen?
2018-09-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Med andra ord: MSM:s samordnade attacker för att Sverige skulle ta emot så många flyktingar som möjligt under hösten 2015 ledde inte bara till att 163.000 migranter kom till Sverige, utan det skadade också långsiktigt svenskarnas förtroende för SD.
Så varför hade de 25-26% i våras?
2018-09-03, 15:52
Medlem
arbetets avatar
Ipsos "övriga" tycks vi inte få förrän de publicerar OU:n på sin egen sida. Den 27/8 var det så här:

Övriga 2,7 (-0,1)
Osäkra 12,2 (-1,1)

https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2018-08/dn_ipsos_politisk_barometer_aug_20180824_hemsida.p df
2018-09-03, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Så varför hade de 25-26% i våras?

Därför att SD antagligen har en så stor potential, men den tål inte för mycket motstånd från MSM.

Folk gillar inte att vara paria! Eller, för att uttrycka det på ett annat sätt, varför tror du att propaganda fungerar?
Senast redigerad av Egnatankar 2018-09-03 kl. 16:01.
2018-09-03, 15:58
Medlem
På den tiden jag var SD så brydde jag mig bara om Sentios och i viss mån Yougovs siffror gällande SDs opinion.
Jag räknar med att partiet kommer att hamna en bit över 22 procent i dagsläget,och det är en revidering från tidigare gissning om +25 procent.

Möjligen att jag inte längre är SD som gör det,men min känsla är ändå att detta är den svagaste valrörelse partiet gjort sedan 2006..och på den tiden var det ju i det närmaste omöjligt för SD att komma igenom mediablockeringen.

Partiet pratar helst om andra saker idag än kärnområdet massinvandring och det kan knappast vara en vinnare.INGEN röstar på SD på grund av NÅGOT annat än deras migrationspolitik och om Jimmie tror att han kommer att vinna väljare på att snacka sjukvård eller pensioner så bedrar han sig.
Väljare som har dessa frågor som sina primärfrågor röstar på andra partier.

Jag tror att SD har skjutit sig i foten härvidlag,och dessutom försuttit ett unikt tillfälle att en gång för alla hamra in massinvandringens ödesdigra effekter på nationen Sverige.Som tidigare påpekats så hade det räckt med ett par ögonöppnande räkneexempel plus att man orkat kommunicera ut det faktum att massinvandringen till Sverige fortgår med historiskt förfärande stora invällarantal.

Nu har man inte gjort det,medelväljaren tror att det numera råder ordning och reda gällande migrationen och att invandringen till Sverige i stort sett upphört.
Jimmie ville snacka sjukvård istället.

Som man sår får man skörda..men kanske är det bäst det som är på väg att hända ändå.
Högt uppsatta SDare har ju själva sagt att partiet inte får bli för stort.
SD får hoppas på alla muslimrösterna som man ville vinna redan på Järvafältet.
Efter valet så är Åkesson slut,och partiets momentum har troligtvis försvunnit.
Jag tror att år 2018 är den tidpunkt då SD är som störst.
2018-09-03, 16:00
Moderator
Meijis avatar
Varningar utdelade. Moderatledaren Ulf Kristerssons fru är inte inom topic.

// mod
2018-09-03, 16:01
Medlem
tlcswes avatar
Jag har i princip varje månad i två år fått svara partitillhörighet i ipsos ou:s, förutom de tre senaste månaderna. Det är ett märkligt resultat de levererat denna månad.
2018-09-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Därför att SD antagligen har en så stor potential, men den tål inte för mycket motstånd från MSM.

Folk gillar inte att vara paria! Eller, för att uttrycka det på ett annat sätt, varför tror du att propaganda fungerar?
Fast SD är ju knappast mer paria nu än för ett par månader sedan. Dessutom har de gått bäst i opinionen när de varit som mest paria
2018-09-03, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Har vi något körschema för när Sentio, Yougov & andra kan tänkas komma under veckan?

Någon skrev om Yougov på onsdag, men jag vet inte om detta är ett faktum eller bara en förhoppning.

YouGov brukar släppas på onsdagar, men vanligtvis betydligt senare i månaden, kring den tjugonde. Så ifall de gör en September-undersökning är det rimligt att gissa på onsdag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in