2018-09-02, 22:40
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Mmm,men varför lade han sej så långt åt höger i utfrågningen ikväll? Det skapar förvirring hos mej och framförallt kanske för socialdemokratiska eventuella nya väljare. SD har alltid sagt att de är ett mittenparti. Jag fattar inte varför han gjorde så. (Jimmie alltså). Tror han begick ett misstag där...

Tveklöst dumt gjort då han vill locka över sosseväljare. Tror dock inte det kommer påverka vare sig i OU eller valet. Folket är förbannade på sosseriets svek och skulle rösta på SD som hämnd om så Åkesson sa att han är nasse i smyg.
2018-09-02, 22:47
Medlem
Jag tror att SD vunnit i prestige nu och att det syns om 3 dagar. Ärliga svar och ärlig debatt ifrån Jimmie. Jämför med S som skickar ut lögnaktig valinformation om andra partier. Först på arabiska och nu även i andra frågor på Svenska.

Jag är säker på att folk tröttnar på Sossarna, dom klarar inte att styra längre. Ju mer SD syns desto bättre för opinionen.

Och detta kommer att fortsätta, valrörelsen fortsätter, det är inte slut 2018, glöm inte det. Eftersom Sossarna inte har något framtid blir där ett tomrum som SD fyller ut.

AfS får nog svårt tror jag, imponerande talare men för mycket agitation i Vladimir Leninstil.
2018-09-02, 22:58
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Tveklöst dumt gjort då han vill locka över sosseväljare. Tror dock inte det kommer påverka vare sig i OU eller valet. Folket är förbannade på sosseriets svek och skulle rösta på SD som hämnd om så Åkesson sa att han är nasse i smyg.

Hoppas du har rätt.. Jag fick ont i magen iaf.. Äldre sossar som det är frågan om nu, röstar inte på ett högerparti. SD har ju som sagt utgett sej för att vara ett arbetarparti... Fan fick han hjärnsläpp? Valet handlar mycket om vart de äldre till slut lägger sin röst. Illa...
2018-09-02, 22:59
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Mmm,men varför lade han sej så långt åt höger i utfrågningen ikväll? Det skapar förvirring hos mej och framförallt kanske för socialdemokratiska eventuella nya väljare. SD har alltid sagt att de är ett mittenparti. Jag fattar inte varför han gjorde så. (Jimmie alltså). Tror han begick ett misstag där...

Japp, instämmer. Jag reagerade på det också. Hade varit avsevärt mer taktiskt att lägga sig en aning till vänster om M.

Halva SD är ju före detta sossar, de vill inte ha skrivet på näsan att de överväger ett parti lika långt ut till höger som ärkefienden M... precis som Löfvén tjatat om.
2018-09-02, 23:01
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:

Håller med han borde satt sig precis på mitten men långt ned.
2018-09-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Japp, instämmer. Jag reagerade på det också. Hade varit avsevärt mer taktiskt att lägga sig en aning till vänster om M.

Halva SD är ju före detta sossar, de vill inte ha skrivet på näsan att de överväger ett parti lika långt ut till höger som ärkefienden M... precis som Löfvén tjatat om.

Det var inte bra alls. Ett mittenparti behöver de vara om man ska lyckas i det sossiga Sverige. För mycket moderat mys där. Sen, ja det är tramsigt, men ett rätt på de där kunskapsfrågorna var inte bra.

Samt svettandet, har jag aldrig sett förut. Vad hände där? Någon som satt en solarielampa ovan honom för att djävlas?

Inte många partivänner som är ute och försvarar honom på twitter heller, är snarare en bombmatta av attacker från alla håll. Här brukar SD vara bättre.

Detta kan ha tagit på opinionen och det rejält.

Sen var han bättre i agenda, eftersom Bildt kändes som en ren mobbare som bara malde på. Ingen som inte var stor fanboy av Bildt tyckte han vann något i den debatten och delar av Karlavagnen vart klart intressant, men många färre som följer de bitarna.

edit, sen det här med etableringsersättningen. Den gäller i 2 år. De lägger budgeten 2017 med från och med då ingen asyl/kvotinvandring. Det betyder att 2019 så finns det inga i etableringsersättningen längre om SDs budget fått gälla och det kommit noll invandrare. Det är sänkning med 30,70 och 100 %. För i helvete!! Tryck dit de djävla journalisterna som inte kan läsa en budget!
Senast redigerad av swegunners 2018-09-02 kl. 23:10.
2018-09-02, 23:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Till er som är livrädda för valfusk.
Jag kommer sitta som röstmottagare och -räknare på valdagen. Jag var på utbildning för ändamålet hos min kommun häromsistens och är inte ett dugg orolig. Förtidsrösterna levereras till röstarens ordinarie röstställe under valdagen. Rösterna plockas ut ur det kuvert som röstmottagarna hos ert förtidsröstställe lagt dem i och läggs i de urnor där de hör hemma (dvs vid räkningen går det inte att se vilka som är förtidsröster respektive inte). Det är bra många som måste vara överens vid eventuellt fusk eftersom varenda siffra protokollföra så avvikelser syns.

Det är första valet jag valarbetar i men jag upplever det som om de är mindre rigida i år med själva valsedlarna. Tidigare fick det ju inte finnas veck och liknande på dem, det har de inte sagt nåt om nu (däremot får de inte ligga t ex dubbelvikta i kuvertet). När det gäller valsedlar som folk skrivit parti på själva så gäller ”om det är uppenbart vilket parti som åsyftas så går rösten till det partiet” så personligen kommer jag lägga sedlar märkta ”folkpartiet” till Liberalerna, ”SD” till Sverigedemokrarna och ”sossarna” till Socialdemokraterna. Sen kanske andra gör annorlunda men det är de riktlinjer jag har fått.

Kuvert med mer än en valsedel i oavsett om det är två från samma parti går fetbort tydligen. Så var noga med att ni inte lägger i två av misstag. 🙂

Ja det är verkligen viktigt. Det kasseras nog tusentals av det skälet.
2018-09-02, 23:19
Medlem
8711s avatar
Citat:

Jimmie Åkesson lockade säkerligen många nya väljare ikväll med sina bra och skickliga framträdanden. Kommer förmodligen synas i mätningarna som kommer framöver.

Angående det du skrev så sa han även tydligt att gällande välfärds och fördelningspolitiken så är det en annan sak och klart mer åt vänster. Han fokuserade alltså på konservativa och traditionella frågor, men sa flera gånger att i fördelningspolitik och välfärden är det närmare socialdemokraterna. Du hörde väl det?
2018-09-02, 23:22
Medlem
Citat:

Jag håller med dig. Strategiskt, för att röstmaximera, var det dumt. Å andra sidan är det moraliskt rätt att vara ärlig och tycker Jimmie att SD ligger där, så får han väl lägga lappen där då.

Sen upphävde han väl sin högergir en del genom att säga sig ligga mer till vänster vad gäller den ekonomiska politiken än alliansen i vissa sakfrågor.

Men kvällen har knappast lyckats locka över någon ytterligare sosse.
2018-09-02, 23:27
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swegunners
Det var inte bra alls. Ett mittenparti behöver de vara om man ska lyckas i det sossiga Sverige. För mycket moderat mys där...

Åkesson framhåll dock tydligt att skattepolitiken låg till grund för placeringen högerut.
Han sa också ett flertal gånger att välfärdspolitiken ligger till vänster.

Smidigare hade dock varit mer till vänster för att göra det lättare för potentiella sosseväljare.
Höger är ett skällsord för många svenskar.
2018-09-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Åkesson framhåll dock tydligt att skattepolitiken låg till grund för placeringen högerut.
Han sa också ett flertal gånger att välfärdspolitiken ligger till vänster.

Smidigare hade dock varit mer till vänster för att göra det lättare för potentiella sosseväljare.
Höger är ett skällsord för många svenskar.

Så är det, men då är det bättre att lägga sig vänster om M men höger om centrallinjen eftersom "vi" är ett högerparti i ekonomiska frågor men mer ett vänsterparti i omfördelningsfrågor och sjukvård.

Mitten, sätt den bara i mitten!
2018-09-02, 23:43
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Underbart!

Ett parti som säger att de ska sänka skatterna, för alla.
Att media inte förstår det här med procentsatser är beklagligt dock.
En fråga Moderaterna helt tappat och SD plockade upp.

Jag hade gärna sett ett SD långt mer höger än Nya Nymoderaterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in