Citat:
Ursprungligen postat av
Doktor Pork
Mer än dubbla mängden intresserade av demonstrationen i Malmö än det var i Göteborg. Lär ju bli livat och är ju helg då fler kan vara lediga, Lund klart färre intresserade än i Malmö och kan säkert landa i något liknande Halmstad igår vilket var det stället som hade en stor mängd vänsterfolk. De i Varberg och Falkenberg var ju rätt menlösa.
Lund och Malmö såg ut att ha haft flest vänsteraktivister (i Malmö såg man ju inte utan fick gå efter ljudet). Åtminstone var de aggressivast.
I Göteborg var de c:a 150 stycken. Men i Halmstad inte mycket mer än 50 stycken. De flesta av de drygt 200 på andra sidan gatan var neutrala.
När man räknar på sånt här måste man dela upp publiken i tre grupper: supportrar, motdemonstranter och neutrala. Sen delar man upp folkmängden i zoner. Men man måste också observera hur folk beter sig, för att veta vilken kategori de tillhör. T.ex. i Göteborg så fanns det en sido-zon där supportrar stod blandade med neutrala. Genom att kolla in hur vilka som applåderade kunde jag se vilka som var vilka.
Fria Tider överskattade antalet vänsterdrägg i Göteborg (de sa 200), eftersom de inte studerade beteendet. Men jag håller med dem om att totalen låg på c:a 500. Ungefärliga andelar: supportrar = 225, vänster = 150, neutrala = 125.
Ungefärliga totaler igår var ungefär: Varberg 200, Falkenberg 100, och Halmstad 300 (fast egentligen 400). Jag ska ta mer om det sen.