2018-09-01, 14:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är ju uppenbart att Pernilla och Mats har vetat det en tid (säkert mycket länge), så självklart att Per Warvlin också har vetat. Givet att fler vet, till exempel Helenas familj och närmaste vänner.

Hur kommer det sig då att det är så svårt att "spika" KM som pilot?
Citera
2018-09-01, 14:24
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Båda uppgifter stämmer. "Mannen på bron" är dock inte identifierad som att "jag såg X på bron".

https://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt3 17 minuter in.

Vill du inte klicka på länk Pudelfrillan så kan du söka 'Fallet Helena + radioskaraborg'

Ok men 'exsist' fick det till att mannen på bron var samma person som var med HA på stadt.

Har redan klickat, det är länkar i PM som är lömska
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-01 kl. 15:00.
Citera
2018-09-01, 14:54
Medlem
[quote=Pudelfrillan|65115584]
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

Vi får hoppas att du har rätt för psykopat med dålig impulskontroll och spelevinkbeteende låter livsfarligt.

Det behövs ju iofs inte en psykopat för att ta livet av någon, men ett par klarlägganden kanske kan vara på sin plats:

Narcissist: Saknar empati, har storhetsvansinne, söker hela tiden bekräftelse, är väldigt arroganta och ofta nedlåtande mot andra människor som de ser som lägre stående eller med lägre status än de själva, de tenderar också att blåsa upp småsaker till stordåd, mycket "name dropping" om diverse kändisar och personer med makt de känner (ofta utan basis i verkligheten). Man kan säga att de har problem att hantera sitt självförtroende, som lätt växer över alla bredder. Dålig självkännedom och stort självförtroende. DOCK, när en narcissist gör en dålig/hemsk sak känner de ett stort mått av skam och ånger. Mer skam en ånger egentligen, för deras främsta mål är att deras publika "image" av att vara grandiosa ska vara intakt.

Sociopat: Allt ovan fast ingen ånger och ingen skam överhuvudtaget. Det enda de skulle känna ånger för i ett fall som HA är i den mån de avslöjat sig eller lämnat spår, men de kan göra själva dådet utan några som helst utan känslomässiga spår. Alla psykopater är narcissister, men långt ifrån alla narcissister är psykopater. Tror att de flesta känner någon som är narcissist.

Psykopat: Skillnaden här är att psykopat föds man till, en sociopat utvecklas man till genom den sociala miljön i uppväxten.

Om gm är psykopat eller sociopat så följer de förmodligen den här tråden med glädje/skadeglädje över hur alla skribenter far runt som yra höns.
Citera
2018-09-01, 15:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marieholm
Det behövs ju iofs inte en psykopat för att ta livet av någon, men ett par klarlägganden kanske kan vara på sin plats:

Narcissist: Saknar empati, har storhetsvansinne, söker hela tiden bekräftelse, är väldigt arroganta och ofta nedlåtande mot andra människor som de ser som lägre stående eller med lägre status än de själva, de tenderar också att blåsa upp småsaker till stordåd, mycket "name dropping" om diverse kändisar och personer med makt de känner (ofta utan basis i verkligheten). Man kan säga att de har problem att hantera sitt självförtroende, som lätt växer över alla bredder. Dålig självkännedom och stort självförtroende. DOCK, när en narcissist gör en dålig/hemsk sak känner de ett stort mått av skam och ånger. Mer skam en ånger egentligen, för deras främsta mål är att deras publika "image" av att vara grandiosa ska vara intakt.

Sociopat: Allt ovan fast ingen ånger och ingen skam överhuvudtaget. Det enda de skulle känna ånger för i ett fall som HA är i den mån de avslöjat sig eller lämnat spår, men de kan göra själva dådet utan några som helst utan känslomässiga spår. Alla psykopater är narcissister, men långt ifrån alla narcissister är psykopater. Tror att de flesta känner någon som är narcissist.

Psykopat: Skillnaden här är att psykopat föds man till, en sociopat utvecklas man till genom den sociala miljön i uppväxten.

Om gm är psykopat eller sociopat så följer de förmodligen den här tråden med glädje/skadeglädje över hur alla skribenter far runt som yra höns.

Jag var bara lite ironisk...

Men visst, ett par klarlägganden skadar ju aldrig.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-01 kl. 15:16.
Citera
2018-09-01, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag var bara lite ironisk...

Men visst, ett par klarlägganden skadar ju aldrig.

Ok

Bara för att fortsätta lite så finns det vissa andra aspekter av en psykopat/sociopat som skulle passa. En psykopat får inte samma adrenalin/stress i situationer där "normala" människor skulle få det. En normal person som till exempel åker mot rött ljus i en korsning får en visst stresspåslag (ökad hjärtrytm, svett osv), det får inte en psykopat. En annan effekt av stress för normala människor är att man får "IQ-fiskmås" när stressen sätter in, och det är svårt att ta rationella beslut osv. En psykopat skulle efter dådet på HA dock varit helt kall och skulle därför snabbt kunna finna sig i situationen. En normal människa skulle förmodligen sprungit runt i cirklar av stresspåslaget. En psykopat är också duktig på att ljuga i lögndetektortest och under förhör, just för att de under stress tänker klart och att de inte får någon ökning i hjärtfrekvens varken av situationen i sig, eller av sina egna lögner.

Återigen en liten passus, men det skulle ju onekligen hjälpa en gm. En sån person skulle också kunna leda de andra gm (om det nu var flera), efter dådet. Vidare är psykopaten duktig på att genom manipulation, psykiska och fysiska hot och öppet våld få sin vilja igenom. Psykopaten skulle därför inte ha något problem med att leva med vad han gjort, och skulle också ha goda förutsättningar att manipulera de andra till tystnad.

Kanske lite off topic - men kanske inte
Citera
2018-09-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ok men 'exsist' fick det till att mannen på bron var samma person som var med HA på stadt.

Har redan klickat, det är länkar i PM som är lömska

Ursäkta, blandade in mina egna förhastade slutsatser som då blev missvisande.
Mannen på bron och personen på stadt behöver inte alls vara samma kille.

I länken ovan i avsnitt tre är det beskrivet.
Mannen på bron har inte med säkerhet identifierats. Kartläggningen av Helena inne på stadt har visat att hon är tillsammans med en man som bär pilotglasögon, strax innan hon lämnar hotellet och han är namngiven. Min undran om han i tidigt skede var namngiven och som påtalad efterhängsen på Helena under kvällen? Menar även då PR var misstänkt, hur tänkte de som var med då?

Sambandet brovittnet beskriver en man i pilotglasögon talar för att det kan ha varit samma man. Enligt den tidigare anhållne så bar han inte pilotglasögon om han hade några vid tillfället. Hans dåvarande glasögon var av rundare modell, enligt honom.

Måndag eftermiddag sänds beskrivningen av Helenas klädsel vid försvinnandet för första gången.
Citera
2018-09-01, 16:10
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ok

Bara för att fortsätta lite så finns det vissa andra aspekter av en psykopat/sociopat som skulle passa. En psykopat får inte samma adrenalin/stress i situationer där "normala" människor skulle få det. En normal person som till exempel åker mot rött ljus i en korsning får en visst stresspåslag (ökad hjärtrytm, svett osv), det får inte en psykopat. En annan effekt av stress för normala människor är att man får "IQ-fiskmås" när stressen sätter in, och det är svårt att ta rationella beslut osv. En psykopat skulle efter dådet på HA dock varit helt kall och skulle därför snabbt kunna finna sig i situationen. En normal människa skulle förmodligen sprungit runt i cirklar av stresspåslaget. En psykopat är också duktig på att ljuga i lögndetektortest och under förhör, just för att de under stress tänker klart och att de inte får någon ökning i hjärtfrekvens varken av situationen i sig, eller av sina egna lögner.

Återigen en liten passus, men det skulle ju onekligen hjälpa en gm. En sån person skulle också kunna leda de andra gm (om det nu var flera), efter dådet. Vidare är psykopaten duktig på att genom manipulation, psykiska och fysiska hot och öppet våld få sin vilja igenom. Psykopaten skulle därför inte ha något problem med att leva med vad han gjort, och skulle också ha goda förutsättningar att manipulera de andra till tystnad.

Kanske lite off topic - men kanske inte

Dock ett mycket intressant ämne. Viktigt att tänka på för alla när man träffar nya människor, psykopaten kan dyka upp var som helst, din granne, klasskompis, släktingar, kollega, chef osv. Olika makt/chefspositioner är något som attraherar psykopater samt yrken såsom advokater, kirurger och (o)lustigt nog präst och polis. Säkerligen också talman. Den korkade psykopaten hamnar dock ofta i kriminalitet.
Citera
2018-09-01, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Vad jag hört var det mordförsök på M*ikael L*arsson, omnämnd i denna tråd. Jag har inte kollat upp uppgifterna dock.

Det var väl han som hade hotat en tjej nere på ekudden i samma veva som Helena försvann
Citera
2018-09-01, 16:29
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig då att det är så svårt att "spika" KM som pilot?
Frågan var inte till mig men jag reflekterar ändå till den då detta är en återkommande frågeställning. Han borde varit mer än omnämnd vid detta laget Enligt vad Mariestadsbefolkning säger så är K-las den man som polisen plockade in till förhör och delgavs misstanke. Den del som jag hört yppa om detta säger det alltså Jag känner inte K-las men ifrågasätter inte de som pekar på honom. Jag tror på dem. Jag har undrar varför det inte sägs mer. Kanske är han en väldigt diskret människa som folk inte känner till trots att alla brukar känna alla. Ingen verkar att ha något annat att säga om honom än att han är killen som de misstänker för Helenas försvinnande, som man uttrycker sig. Tidigare skrevs här om olika personlighetsstörningar. Man beskriver en sociopat etc. Om man drar det ett steg längre och beskriver hur människor i en personlighetsstörd omgivning agerar så kan man mycket väl förstå tystnaden kring gm Man kan förstå tystnaden kring K-las och andra Tystnaden behöver inte betyda att det finns många människor som avsiktligt skyddar utan att den vi söker har just en personlighetsstörning och därmed så har den även en personlighetsstörds omgivning. Det känns ganska troligt att dennes omgivning omfattar Helenas närmaste omgivning, enligt mig. Vill inflika detta då man kanske ska ha det i åtanke. Hur ser det ut kring de personer som omtalas i tråden Vad har de för relationer till andra. Många fula fiskar har ett städat yttre och fläckfritt förflutet men är omgiven av människor som står i givakt när de uttalar sig eller bara går förbi , utan att ens själva vara medvetna om det. Man kanske vill ha lösningen på detta SAMTIDIGT som man försöker att bevara sitt eget lugn som bara kan bestå om man inte börjar röra i det infekterade såret. Det är ju omöjligt men kan vara en anledning till varför detta ej är löst. (Kan tillägga att jag inte köper att K-las måste vara gm för den skull)
Senast redigerad av Svanunge 2018-09-01 kl. 16:33.
Citera
2018-09-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Det var väl han som hade hotat en tjej nere på ekudden i samma veva som Helena försvann
Samma kille som det i tråden talas om i detta. Ekudden var ett ställe många festade på på den tiden. Mycket fylla och då givetvis käbbel och skit. OM han gjorde det så anser iallafall inte jag att det kan kopplas till Helenas försvinnande. Vanligt förekommande. Känns tråkigt att dra in det här även om han är känd i missbrukarkretsar om det inte finns mer än så att tillägga om denna händelse. Många gick säkerligen till och från Ekudden denna kväll och vidare natt. Det förbryllar mig att det finns så få vittnen som offentliggjorts. Finns inte fler vittnen så kan inte Helena ha gått hem. Det är vältrafikerat där hon skulle gått hela dygnet vid det fina vädret och helg.
Citera
2018-09-01, 17:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Att HA ska ha varit på dåligt humör när hon lämnade Stadt strider också mot BW:s uppgift om att han uppfattade att hon var glad när han träffade henne precis utanför. En medveten lögn från BW eller förställde sig HA ett tag för att verka glad när hon träffade och kramade om BW? Märkte kanske BW att HA var på dåligt humör, och tog bilen med en kompis lite senare i syfte att hinna upp henne innan hon kom hem, och trösta henne?

Trösta henne genom att ta livet av henne?
Nej den/dom som följde efter Helena gjorde det inte för att trösta henne den saken är säker.

Jag tror att det kan vara som jag föreslog tidigare, dvs. "man" skulle på efterfest och ville ha med Helena, hon nobbar en av killarna, han är den drivande och mest aktive och det är även han som är "intresserad" av Helena.
Den här beskrivna killen är GM och det är hans intresse för HA som är orsaken till att man överhuvudtaget bestämmer sig för att köra efter henne.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-01 kl. 18:25.
Citera
2018-09-01, 19:44
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Frågan var inte till mig men jag reflekterar ändå till den då detta är en återkommande frågeställning. Han borde varit mer än omnämnd vid detta laget Enligt vad Mariestadsbefolkning säger så är K-las den man som polisen plockade in till förhör och delgavs misstanke. Den del som jag hört yppa om detta säger det alltså Jag känner inte K-las men ifrågasätter inte de som pekar på honom. Jag tror på dem..............................

Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Samma kille som det i tråden talas om i detta. Ekudden var ett ställe många festade på på den tiden. Mycket fylla och då givetvis käbbel och skit. OM han gjorde det så anser iallafall inte jag att det kan kopplas till Helenas försvinnande. Vanligt förekommande. Känns tråkigt att dra in det här även om han är känd i missbrukarkretsar om det inte finns mer än så att tillägga om denna händelse. Många gick säkerligen till och från Ekudden denna kväll och vidare natt. Det förbryllar mig att det finns så få vittnen som offentliggjorts. Finns inte fler vittnen så kan inte Helena ha gått hem. Det är vältrafikerat där hon skulle gått hela dygnet vid det fina vädret och helg.

Värdefullt att få rapporter från folk som fortfarande bor i stan vad som sägs o vad som har snappats upp. Ja, det kan väl nu nästan anses säkert att KM varit inne på förhör, och förmodligen är den lokala polisens huvudspår. Däremot kan ju även flera personer ha varit inne på förhör och att KM även skulle vara GM lr inblandad på något sätt är fortfarande en öppen fråga.

Angående det fetade. Det har sagts tidigare att det på den tiden gick en stig även typ från bakom polishuset till ungefär det ställe på Ekuddenvägen där stigen genom kohagen började. Hur trafikerad var denna stig egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in