Citat:
Ursprungligen postat av
LoveShy
Jag tror en sak som många inte tänker på är att de där pressentkorten de ger ut har köpts in för betydligt lägre pris. Säg att de betalade 50% av priset, men det är ju "värt" 100% för den som får det. Naturligtvis har de bra marginal på det de säljer också så det går säkerligen ihop ekonomiskt för dem utan problem. En av anledningarna att handlare gärna säljer pressentkort är just för att de inte används till fullo. Jag läste nånstans att bara 30% av totala värdet av alla pressentkort utnyttjas. Väldigt stor vinst med andra ord för de handlarna som sålt dem, därav kan de också sälja dem till exempelvis jultidningsföretagen med bra rabatt.
Bullshit, oavsett volym kan man inte få mer än några procent rabatt på superpresentkort.
Enligt vad jag kan hitta på nätet "räknar" näringsidkare med att 5-10% av utgivet presentkortsvärde brinner inne. Superpresentkort tillhör troligtvis de presentkort med högst nyttjandegrad då de är lätta att använda och jag har mycket svårt att se att man ska kunna förhandla till sig mer än 5% rabatt även på stora volymer (vilket det väl inte heller är frågan om för jultidningsförlagen)