Citat:
Ursprungligen postat av
halvarvinkel
Vad är det som gör att du inte kan rösta på dom då? Du har ändå skrivit ett inlägg där du blir helt i extas av tanken och ändå väljer du aktivt bort det.
Flera små saker kan man säga. intervjun med Kasselstrand på svensk webbtv fångade det rätt bra. Jag höll med om allt han sa första kvarten, dvs problembeskrivningen. Jag ställer upp helt på den, flyktingkrisen är egentligen främst ett misslyckande av den svenska statsförvaltningen och nu hycklar man bara för att sopa igen spåren, det där är inkompetenta människor som borde få sparken helt enkelt osv osv.
Däremot gillar jag inte politiken. Jag tror inte att den kommer fungera i praktiken heller. Man kan inte starta ett nytt verk och skicka brev hem till en halv miljon, hej vi är det nya verket som kollar på ditt ärende och ska bestämma om du kan fortsätta en bekymmerslös tillvaro i Sverige eller om du ska åka hem till dit U-land eller i praktiken skjuta huvudet av dig. Bedömningen verkar helt diskretionär dessutom om man går på hur de beskrivit det. Det där går inte i praktiken det kommer aldrig få stöd av andra partier, skulle skapa instabilitet och uppror och hör helt enkelt inte hemma i västeuropa. Jag tror mer på uppstramning av utvisning pga brott, kraftig nedbantning av bidrag till de som inte klarar språktest eller har inkomst efter x antal år o sen finns bara återvändarbidrag att få för dem. Det är mindre friktion helt enkelt.
Sen gillar jag inte att de har köpt hela högerkittet med Trumpretorik och Visegradländernas storhet och diverse konspirationsteorier. Sure Sverige behöver styra upp sin excessiva migrationspolitik och göra sig av med en massa inkompetenta politiska partier innan vi blir ett shithole country for real men vi ska inte bli nån fascistisk bananrepublik som USA och Ungern håller på att bli. Orban har faktiskt helt rätt i sakfrågan om att EU ska ge fan i att tvinga ortodoxt kristna länder i västeuropa att importera medeltidsmuslimer, här stöder jag honom helt och fullt men det som sker med domstolar och medier i de där länderna är faktiskt otäckt. Man måste fatta att det är skillnad på Sverige och dessa länder och inte bara se det som ett svartvitt krig mot globalister där Sverige ska förena sig med Orban och Trump, det är oanalytiskt och korkat IMHO.
Sen vill de gå ur EU och vägrar NATO vilket jag oxå är helt tvärtom.
Överhuvudtaget en del småfascistiska undertoner på en del företrädare och utspel som jag inte riktigt vill stödja. Jag känner lite så som etablissemangshororna säger att de känner inför SD kan man säga
SD har faktiskt förhållit sig med distans både till Trump och Ungern även om Ekeroth snackar en massa (han kanske byter parti sen 10 sept? känns inte orimligt)
Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Det finns mycket jag inte stödjer med AfS. Motståndet mot NATO och EU till exempel. Jag röstar främst på AfS för att de ska komma in och bidra till en högerförflyttning samt för reaktionen från ett etablissemang som inte nämnt ett nytt parti med namn fast det är mycket större i OU än F! som får vara med på allehanda debatter i Almedalen. Skulle vara helt underbart att se grisarnas miner när de inser och måste nämna att ett parti som de helt tystat ner faktiskt likväl kommit in i Riksdagen.
Jag kan sympatisera med tänket, de kommer inte få fatta några konkreta politiska beslut de närmaste 4 åren iaf men jag kommer nog rösta med liknande motivering på SD. Det viktiga är att man har fattat att man måste rösta på nåt annat än sjuklövern om man vill ha nån förändring. MED som jag eg sympatiserar mest med ser mer eller mindre klart ut att det blir en bortkastad röst iaf detta val. Det finns ju en risk att AfS inte heller kommer in så därför tar jag det säkra för det osäkra med SD.
Det är lite ansvarslöst att resonera som vi gör nu, vi röstar på nåt vi inte riktigt stöder, det är inte självklart att man kan bör rösta på det sättet men etablissemangshororna har skapat den här abnorma situationen genom DÖ-bojkotter och genom sitt undertryckande av sanningen. Därför är detta det enda man kan göra inom ramen för de demokratiska spelreglerna helt enkelt. Jag har börjat hoppas lite på ett extraval faktiskt, dvs. att etablissemangshororna inte ens klarar av att genomföra sin kommande SD-bojkottöverenskommelse pga prestigeöverväganden. Det skulle kunna vara mkt positivt då det blir guldläge för AfS och MED. Detta är dock bara en liten förhoppning.