2018-09-01, 14:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nej absolut inte ditt sunda förnuft. Jag menar könsrollsvirrpannor som anser att det är LW:s(kvinnors)fel som lockar de stackars männen(SD)i fördärvet.

Har verkligen svårt att förstå detta och hoppas att jag tyckt detsamma om jag växt upp någon annanstans. Det har väl en del med ålder att göra kanske. Men jag är ju inte purung och borde då ha dessa förlegade åsikter själv.

Nej, jag ser att du inte är purung längre, haha.

Det är väl det jag menar, att amerikaner har en mer "konservativ" könsuppfattning. De tycker (mycket) grovt förenklat att kvinnans uppgift är att tjäna familjen (barnen och mannen), medan mannens uppgift är att vara familjens överhuvud. Nu är detta en väldigt schabloniserad bild av verkligheten. Jag vill bara måla upp bilden övertydlig för att visa (kulturella normen) varför jag tror att JG kan vara lojal mot SD.

Men jag tror också att SD (eftersom jag har honom som den ensam skyldige) är en person som noga väljer sina "vänner". Det är personer som han kan charma, manipulera och styra/kontrollera. Han är en (förmodligen) mycket intelligent person som kan lätt kan smälta in och övertyga sin omgivning om sin oskuld.

Och ursäkta om jag inte tror att du skulle ha de åsikter och normer som du har nu om du växt upp i ett annat land. (hemska tanke!)
Citera
2018-09-01, 14:52
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Enligt Sh.Holmes ser JG det som att SD "bara" varit otrogen mot HD medan LW varit det mot sin tro och den värdegrund som kyrkan står för. Han såg det senare tydligen som ett större svek.
Så SD har inte varit otrogen mot kyrkans värdegrund? Han var ju gift.
Citera
2018-09-01, 14:53
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eller så hade han kännt sig frestad
men avstått eftersom han var i ett annat
förhållande?
Eller hade ingen chans.
Citera
2018-09-01, 14:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Enligt Sh.Holmes ser JG det som att SD "bara" varit otrogen mot HD medan LW varit det mot sin tro och den värdegrund som kyrkan står för. Han såg det senare tydligen som ett större svek.

Kan det ha varit så?
Vet ju att det är mycket vanligare att amerikaner tror på Gud och går till kyrkan mer regelbundet än vad svenskarna gör.
Kan mycket väl tänka mig att JG tänkte och kände så?
Citera
2018-09-01, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Med en redan förutbestämd uppfattning att SD är gärningsmannen ligger det naturligtvis nära till hands att tro på (och även själv sprida) en uppgift om att SD skall ha haft kontakt med LW under mordkvällen. Men varifrån kommer den här uppgiften? Hur kom den ens in i tråden?
Men tänk efter nu.. Redan förutbestämd uppfattning? Är det helt främmande för dig att det finns de som bildat uppfattningen om SD som möjlig GM efter att det kommit fram uppgifter om att han varit i kontakt med henne. Tycker nog det är du som är väldigt tunnelseende och förutfattad i dina framställningar och antaganden..
Citera
2018-09-01, 15:04
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag ser att du inte är purung längre, haha.

Det är väl det jag menar, att amerikaner har en mer "konservativ" könsuppfattning. De tycker (mycket) grovt förenklat att kvinnans uppgift är att tjäna familjen (barnen och mannen), medan mannens uppgift är att vara familjens överhuvud. Nu är detta en väldigt schabloniserad bild av verkligheten. Jag vill bara måla upp bilden övertydlig för att visa (kulturella normen) varför jag tror att JG kan vara lojal mot SD.

Men jag tror också att SD (eftersom jag har honom som den ensam skyldige) är en person som noga väljer sina "vänner". Det är personer som han kan charma, manipulera och styra/kontrollera. Han är en (förmodligen) mycket intelligent person som kan lätt kan smälta in och övertyga sin omgivning om sin oskuld.

Och ursäkta om jag inte tror att du skulle ha de åsikter och normer som du har nu om du växt upp i ett annat land. (hemska tanke!)
Du känner inte mig. Rebell från födelsen. Men med andra arvsanlag så kanske.....
Nu blev det här OT så jag får tillägga något intelligent.
Min intuition är väldigt högt utvecklad liksom mitt luktsinne. Med det vill jag säga till alla tvivlare på SD:s skuld. Sluta tvivla. Tror HD är inblandad dessutom. Trott sedan start.
Citera
2018-09-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Eftersom du anser att mannen är svag och att kvinnan borde vara stark och stå emot både för sig själv och mannen så lägger du faktiskt större skuld på kvinnan.

Att SD inte fått ligga tillräckligt mycket med sin fru ser du som en förmildrande omständighet, medan du dömmer LW hårdare då hon var singel och borde ha valt en ogift man.
Du får såklart tycka vad du vill men att påstå att du anser att båda har lika stor skuld i affären rimmar illa med det du samtidigt uttrycker.

Stackars SD som var försvagad av köttsliga lustar och inte kunde stå emot den vackra LW med förkastlig moral 😏 (ironi).
År 2018 och vissa menar fortfarande att kvinnan är skulden till att en man är otrogen..Skäms på er 😡. Hon kanske även borde stenas för det??????!!!!!
Senast redigerad av Osamaj 2018-09-01 kl. 15:14.
Citera
2018-09-01, 15:15
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Kan det ha varit så?
Vet ju att det är mycket vanligare att amerikaner tror på Gud och går till kyrkan mer regelbundet än vad svenskarna gör.
Kan mycket väl tänka mig att JG tänkte och kände så?

Men om JG har så hög moral och kyrklig värdegrund, hur kunde han då skaffa barn utan att gifta sig?

För han var väl inte gift med barnens mor?
Citera
2018-09-01, 15:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Men om JG har så hög moral och kyrklig värdegrund, hur kunde han då skaffa barn utan att gifta sig?

För han var väl inte gift med barnens mor?

Jaså? Han är inte gift?

Min åsikt är inte inte att JG har hög moral.
Om Sh. Holmes har rätt om JGs inställning till så delar jag den inte alls, men vad som är hög moral, det är inte heller lätt att bena ut. Bara att JG har en "annan" moral än vad gemene svensk har jag spekulerat om. Men det är inget jag vet riktigt, och säkert har de amerikanska ränderna bleknat något.

Jag vet inte egentligen vad han tycker, bara spekulerar efter ett generellt begrepp om hur amerikaner är utifrån min begränsade erfarenhet.

T ex har det inte varit lika vanligt i USA att bo tillsammans utan att vara gifta. Det som ingår i begreppet sambo har funnits längre i Sverige än i USA.

Det är svårt att förstå varför människor gör som dom gör, varför de tycker som de gör.

Jag kan se iaf att människor som verka stå t ex SD nära håller på honom, och tvärtom de som står LW nära håller på henne.

Inget konstigt iofs, men det visar bara att vi människor ofta väljer (omedvetet) att sålla verkligheten så den passar vår egen vilja. Man VILL inte se hela bilden.
Citera
2018-09-01, 16:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
År 2018 och vissa menar fortfarande att kvinnan är skulden till att en man är otrogen..Skäms på er 😡. Hon kanske även borde stenas för det??????!!!

Det finns ingen som helst ursäkt för att varken mörda eller vara otrogen ( den enda gången är väl om man är psykisk sjuk och inte kan skilja verklighet från fantasi och inte begriper vad man gör).

Det finns i varje tråd om kvinnomord några som med kraft lägger skulden på offret.

Förklaringar kan det dock finnas till att något sker.
Då är det inte utefter ett allmängiltigt förhållningssätt som det ligger konsensus bakom, utan då blir det utefter gm förhållningssätt/problematik.

Det är gm som väljer en dålig lösning som är ansvarig.

Jag ser det som en oförmåga hos gm att hantera/ lösa problem på ett konstruktivt sätt.
Att skylla på offret tyder på att man inte klarar av att ta ansvar på ett moget sätt.

Typ:
Jag tog godis för du inte hade plockat undan det (barns skuldförskjutning).
Jag sa till Engla att hon inte borde cyklat ensam på vägen. Sen sparkade hon mig också på benen (en primitiv skuldförskjutning).
Hon hade för kort kjol, hon bjöd ut sig (primitiv skuldförskjutning för att slippa ta ansvar)
Listan kan göras lång.

Förklaringen hos gm=

DU (har fel)
Inte JAG (har gjort fel)
Citera
2018-09-01, 16:15
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Jaså? Han är inte gift?

Min åsikt är inte inte att JG har hög moral.
Om Sh. Holmes har rätt om JGs inställning till så delar jag den inte alls, men vad som är hög moral, det är inte heller lätt att bena ut. Bara att JG har en "annan" moral än vad gemene svensk har jag spekulerat om. Men det är inget jag vet riktigt, och säkert har de amerikanska ränderna bleknat något.

Jag vet inte egentligen vad han tycker, bara spekulerar efter ett generellt begrepp om hur amerikaner är utifrån min begränsade erfarenhet.

T ex har det inte varit lika vanligt i USA att bo tillsammans utan att vara gifta. Det som ingår i begreppet sambo har funnits längre i Sverige än i USA.

Det är svårt att förstå varför människor gör som dom gör, varför de tycker som de gör.

Jag kan se iaf att människor som verka stå t ex SD nära håller på honom, och tvärtom de som står LW nära håller på henne.

Inget konstigt iofs, men det visar bara att vi människor ofta väljer (omedvetet) att sålla verkligheten så den passar vår egen vilja. Man VILL inte se hela bilden.

Frågan var väl inte bara ställd till dig utan rent allmänt.

Självklart har folk olika moral men eftersom det påstås i tråden att han har högre moral sett till sitt förhållande till kyrkan,(förklarat med att han är amerikan) så undrar jag då om han väljer och vrakar i det kyrkliga eftersom han inte var gift.

Jag är inte hundra på att han inte var gift men har för mig det.

Jag köper liksom inte att han ibland lever efter kyrkans motto och ibland skiter i det.

Sen rent allmänt att ursäkta SD med manlig sexdrift är ju hur idiotiskt som helst.

LW kan väl också haft sexdrift och passat på, kanske var SD en innovatör i sänghalmen.

Kanske ville inte LW ha ett riktigt förhållande utan sex någon gång ibland. Hon kanske valde det bästa hon kunde hitta.

Onödigt med en gift man, ja visst men tror det är vanligare med otrohet än vad gemene man tror.

Som du förstår Notknäpparn så är ovanstående inte till dig utan rent allmänt som jag retat mig på när en del tycker det är okej för män men inte för kvinnor.
Citera
2018-09-01, 16:17
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
År 2018 och vissa menar fortfarande att kvinnan är skulden till att en man är otrogen..Skäms på er 😡. Hon kanske även borde stenas för det??????!!!

Jag håller fullt med dig där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in