2018-09-01, 05:44
Medlem
Volvo S80 -05,a med en b5204T5 motor. Har bara gått 11.000 mil, kamremsbytt för 5 år sedan.
Jag vet, jättetidigt. En av orsakerna till att jag köpte bilen. Har själv ägt den i 4 år och kör bara , under 1000 mil om året ( står bara i konstanta köer ).
Någon vecka efter service tänds orange motorlampa. Databoxen anger inte vad felet är enligt min Volvo verkstad, så den går inte att släcka via boxen, enligt mekanikern. Jag kan inte höra att någonting är fel. Jag kan inte känna att någonting är fel och den är lika pigg som vanligt på motorväg. Ni som är bra på Volvo motorer får med fördel hjälpa mej med att spekulera I vad som skulle vara felet. Eller utesluta fel som definitivt borde ge orsak som meddelande eller synas på dataavläsningen.

Saken är den att jag inte bor I Sverige, utan I sydöstra asien så jag har inte så många Volvoverkstäder att välja på. Faktum är att jag har 2. Den andra är riktiga tjyvar och banditer så I praktiken har jag bara min verkstad med , i vanliga fall, kunniga och hederliga mekaniker. Så hjälp mej med att spekulera I vad som är fel eller vad det inte kan vara, för det borde larma som medelande också.

Som ni kan se så är jag helt ovan vid att posta och dessutom ligger jag 6 timmar före er i tid så börjar det bli sen eftermiddag hos er så sover förmodligen jag redan och svarar inte...
Citera
2018-09-01, 06:12
Medlem
paerras avatar
Är det en riktig volvoverkstad eller en allt i allo verkstad?

Du kan ju köpa en billig felkodsläsare för 200kr. Kanske värt en chansning, har du tur visar den något.

Man kan ju tycka att en riktig volvoverkstad borde kunna hitta felet
Citera
2018-09-01, 06:20
Medlem
Det här är en riktig volvo verkstad. Min S80 05,a är svensktillverkad och reservdelar skickas från Göteborg. Priserna för delar är inte så höga som man kan tro för skatt och moms går bort. Att läsa kodboxen från en S80 behöver nog lite bättre doningar än Biltema, men vad vet jag.
Citera
2018-09-01, 07:07
Medlem
Ibland hjälper det att nollställa systemet genom att plocka bort batteripolerna (plocka alltid bort minus-kabeln först)

Låt sedan bilen stå strömlös ett tag, själv låter jag bilen stå över natten.

Testa sedan att koppla in batteriet (OBS - anslut plus först !) och se om motorlampan slocknat.

Ibland funkar det, och ibland inte. Det kostar inget.....och är lätt, så det är alltid värt ett försök !
Citera
2018-09-01, 07:23
Medlem
bra tips, tackar.
Citera
2018-09-01, 11:12
Medlem
PlutoJs avatar
Lampan är orange, okej. Kan du ge en lite tydligare beskrivning?

Vad står det i informationsdisplayen? "Fel på motorsystem, kontakta verkstad" eller "Fel på avgasrening, kontakta verkstad" eller liknande?

Skaffa en ELM 327-enhet med bluetooth som pluggas in i OBD-uttaget, finns på Kjell & Co (https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/obd-2/obd-2-adapter-elm-327-for-bluetooth-p48500), och ladda ner appen Torque till din telefon. Då kan du läsa av och nollställa alla generiska felkoder. Finns ett helt gäng tänkbara felkällor på den motorfamiljen, men utan närmare information kan jag inte hjälpa dig.

Finns även en Volvo-specifik felkodsläsare på Biltema, artikelnummer 15-1369, som fungerar utmärkt till din S80.
Senast redigerad av PlutoJ 2018-09-01 kl. 11:21.
Citera
2018-09-01, 12:50
Medlem
informationsdisplayen.. Ingenting. Inte en stavelse
Det är själva grundproblemet. Tyvärr skickar inte Kjell eller Biltema utanför norden ( Sverige ).
Men jag skulle kunna börja leta i Kina.
Citera
2018-09-01, 13:09
Medlem
Tittade på båda och båda verkar vara trevliga att ha. Kjells kostade just ingenting ( nästan ), så önskade
verkligen att den gick att beställa hit. Jag kan beställa mat på 2 dagar,från Sverige, hit till Asien, men elektronik är ganska svårt att beställa. Många företag vill inte skicka utanför Sverige. Inte ens om man betalar med svenskt kort.
Citera
2018-09-01, 13:43
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardragit
Tittade på båda och båda verkar vara trevliga att ha. Kjells kostade just ingenting ( nästan ), så önskade
verkligen att den gick att beställa hit. Jag kan beställa mat på 2 dagar,från Sverige, hit till Asien, men elektronik är ganska svårt att beställa. Många företag vill inte skicka utanför Sverige. Inte ens om man betalar med svenskt kort.
Läste slarvigt och missade helt var du bor...
Hur som helst, en ELM327-adapter med bluetooth bör du kunna hitta där du bor. Alla tillverkas i Kina, men vissa är helt värdelösa andra är toppenbra! Kolla eBay.

Märkligt att du inte får någon textinformation i displayen. Hur ser lampan ut?
Citera
2018-09-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Märkligt att du inte får någon textinformation i displayen. Hur ser lampan ut?

orange motor ( nere till vänster ), ingen felkod enligt Volvo. Inget meddelande i textfönstret.
Helskumt..
Citera
2018-09-01, 15:13
Medlem
Perfect10s avatar
Första generationen S80 har notoriska problem med spjällhusen (samma spjällhus även i andra modeller).
Citera
2018-09-01, 16:03
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Första generationen S80 har notoriska problem med spjällhusen (samma spjällhus även i andra modeller).
Gäller tidiga årsmodeller med spjällhus från Magneti-Marelli. Från 2002 är de ersatta med Bosch som inte krånglar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in