2018-09-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du måste skilja bättre på fakta och lösa rykten. Om du vill hävda att vi "med säkerhet vet" att de hade kontakt under mordkvällen bör du kunna ge en källhänvisning.
Har jag skrivit "med säkerhet vet"... nej jag har skrivit vad jag läst i tråden...!
Citera
2018-09-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Noterad är din med fleras tröstlösa besvär över att få JGs och HDs lojala vänskap med SD att inte rimma så illa med era för tidigt låsta scenarier för mordet på Wesström. JGs och HDs lojaliter versus SD stämmer endast med den svårbegripliga logik som redovisats tråden in på ekvationen. Kanske bör det tänkas i andra banor för att det för er med sanningen ska kännas bättre, mer logiskt och även rätt.
Vad menar Du men sanning... vem har den?
Citera
2018-09-01, 11:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Att hon var pastor betyder inget för mig (hon är inte ensam om att inte ta det så allvarligt), hon är mamma och SD är pappa och dessutom gift!

Vid otrohet är det den gifta parten som vet att hen är gift... den som är med den personen kanske inte vet det (gäller iof inte i det här fallet)... vem har ansvaret då tycker Du...? Jag tycker att ansvaret ligger på den som lovat något är mer ansvarig för en affär...
Antagandet förutsätter du bestämt vem "som ville mer" Min uppfattning är med vad som framkommit I tråden att det var LW vilken var den påstridiga och "ville mer" .

Vadan då lägga sån stor vikt vid det. Jo, förleds inte tro jag med dessa rader avsett att lägga minsta skuld på LW för det svårbegripligt grymma som skett henne utan frågan om vem "som ville mer" är endast och då i högsta grad relevant avseende motivbilden SD belastats med.

F.ö är ignorerandet av LWs roll för realitionen med SD också grundad i missuppfattningen att med LWs (enligt några kyskas tycke) mindre smickrande sidor läggs också henne till lasts för vad som orsakat hennes död vilket givitvis är fel.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-01 kl. 12:01.
Citera
2018-09-01, 11:45
Medlem
Citat:
Antagandet förutsätter du bestämt vem "som ville mer" Min uppfattning är med vad som framkommit I tråden att det var LW vilken var den påstridiga och "ville mer" .

Vadan då lägga sån stor vikt vid det. Jo, förleds inte tro jag med dessa rader avsett att lägga minsta skuld på LW för det svårbegripligt grymma som skett henne utan frågan om vem "som ville mer" är endast och då i högsta grad relevant avseende motivbilden SD belastats med.
Hur menar Du att jag skrivit "vem som ville mer"...? Håll Dig till det jag har skrivit!
Citera
2018-09-01, 11:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Har jag skrivit "med säkerhet vet"... nej jag har skrivit vad jag läst i tråden...!
Med en redan förutbestämd uppfattning att SD är gärningsmannen ligger det naturligtvis nära till hands att tro på (och även själv sprida) en uppgift om att SD skall ha haft kontakt med LW under mordkvällen. Men varifrån kommer den här uppgiften? Hur kom den ens in i tråden?
Senast redigerad av Draifos 2018-09-01 kl. 11:54.
Citera
2018-09-01, 11:54
Medlem
Citat:
Med en redan förutbestämd uppfattning att SD är gärningsmannen ligger det naturligtvis nära till hands att tro på (och även sprida) ett löst rykte om att SD skall ha haft kontakt med LW under mordkvällen. Men varifrån kommer den här uppgiften? Hur kom den ens in i tråden?
Kan bara tipsa Dig om att läsa tråden från början...
Jag har aldrig skrivit att SD är GM... spekulerat som alla andra...
Mitt tips till Dig är att läsa tråden och gå på dom som skrivit det...!
Nu verkar Du inte ha någon annan än mig att tjata på och jag lägger ner nu så får Du tid att läsa...
Citera
2018-09-01, 12:11
Medlem
Citat:

Motivbilden kan ju finnas oavsett vem som ville mer, om man tänker runt ett varv.

För att förtydliga:
LW ville mer och SD ville inget ha med henne att göra och istället fokusera på sitt sprickfärdiga äktenskap, detta kan LW ha försökt förhindra-Motiv

SD ville mer men LW ville istället gå vidare med sitt (dejting) liv och börja träffa andra, därav SD blivit svartsjuk-Motiv
Citera
2018-09-01, 12:14
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror att JG tänker som så att det är lättare för SD att fela, d.v.s. våra otrogen när han inte fått intimitet hemma från frun, än det borde varit för LW som har alla möjligheter i världen att få det när hon är singel från vilka män som helst utom de gifta.

Hur lätt är det för en man att tacka nej till en kvinna som LW? Om han inte fått sex m.m. från frun under månader eller åratal? Kvinnor som är mentalt utmattade som HD var kan vara väldigt frånvarande och inte orka bry sig om sina män.

Det är i detta fall mer mänskligt att SD felar, kan tyckas. LW kunde varit starkare och dejta andra singlar för att få den kärlek och intimitet hon behöver. Visst är det svårt att styra känslor, men så snart man får insikt om att man börjar få förbjudna känslor för en gift människa så avbryter man bara all kontakt med detsamma så går det över efter ett tag. Man kan inte skylla på att man inte kan kontrollera känslor, för dessa uppstår inte över en natt.

Det finns åtgärder man kan ta till för att avsluta spirande känslor, om de är förbjudna, innan de växer sig för starka.
Men hjälp vilka gamla unkna tankegångar. Det är lättare för en gift man att fela? Hur vet du att det är LW som varit påstridig när du skriver att SD hade svårt att tacka nej?

Vad är det för åtgärder du talar om mot spirande känslor? Kyskhetsbälte? Hört talas om kärlek vid första ögonkastet?
Citera
2018-09-01, 12:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Men hjälp vilka gamla unkna tankegångar. Det är lättare för en gift man att fela? Hur vet du att det är LW som varit påstridig när du skriver att SD hade svårt att tacka nej?

Vad är det för åtgärder du talar om mot spirande känslor? Kyskhetsbälte? Hört talas om kärlek vid första ögonkastet?

Man avbryter kontakten helt enkelt. Känslorna kommer ju bara bli starkare av att man umgås.
Ja, är det kärlek vid första ögonkastet då får man göra på rätt sätt.

Den som är gift får lämna sin fru/man och sedan är det fritt fram att bli tillsammans med sin nya kärlek. Man är inte otrogen och medskyldig till detta.

Men ja, om ni tycker det så får det stå för er. Inte okej i min bok iaf.
Citera
2018-09-01, 12:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag säger inte att jag tycker att LW uppträdde moraliskt eller bra på något vis men om jag var JG och jag skulle bedöma svek eftersom att min goda vän HD blev bedragen så skulle jag tycka att SD, HDs man svek mest då han var den som lovat HD trohet.

Citat:
Jag menar bara att som kvinna har man ett val och kan tacka nej till mindre lämpliga män, i synnerhet när man har hundratals att välja mellan. Varför nöja sig med en gift man?

Citat:
Jag tror att JG tänker som så att det är lättare för SD att fela, d.v.s. våra otrogen när han inte fått intimitet hemma från frun, än det borde varit för LW som har alla möjligheter i världen att få det när hon är singel från vilka män som helst utom de gifta.

Hur lätt är det för en man att tacka nej till en kvinna som LW? Om han inte fått sex m.m. från frun under månader eller åratal? Kvinnor som är mentalt utmattade som HD var kan vara väldigt frånvarande och inte orka bry sig om sina män.

Det är i detta fall mer mänskligt att SD felar, kan tyckas. LW kunde varit starkare och dejta andra singlar för att få den kärlek och intimitet hon behöver.

Citat:
"Hur lätt är det för en man att tacka nej till en kvinna som LW"... eftersom SD är gift borde det ha varit väldigt lätt!

Din mening om "förbjudna känslor" gäller den som är gift! Som lovat... i nöd och lust...

Citat:
Ja, men i det här fallet gäller det även den ogifta tycker jag eftersom hon var pastor och vigde det gifta paret samt att hon är mamma och ska föregå med gott exempel och lära sina barn korrekta moraliska värderingar.

Förstår inte den här mentaliteten som finns i den här tråden att det är okej för en människa att dejta en gift person, så länge hen är ogift själv? Båda parter gör ju fel. I synnerhet när man är otrogen mot sin tro, tjänst och barn som i detta fall.

- Först och främst tänker jag att det finns kulturella normer mellan svenskar och amerikaner.

För JG som är uppvuxen i USA ligger alldeles säkert normerna kvar relativt mycket i det sätt att se på saker och ting, även om man med åren säkert blir påverkad av våra svenska normer.

- Är det inte också så att personliga erfarenheter, uppväxt styr varje människas uppfattning om vad som är svek och inte. Detta speglas ju i vad olika personer i tråden tycker om vem som sviker vem, oavsett man är svensk eller inte.

Det är normer som styr t ex könsroller, hur förhållande mellan man/kvinna bör vara och också finns det en skillnad på hur sekulariserade våra samhällen är. Det är bara exempel på några skillnader.

Jag tänker att man utifrån våra svenska normer kan uppfatta JGs lojalitet underlig som för en amerikan kanske inte är lika konstig. Kanske uttrycker jag det fel när jag sammanfattar USAs´normer som mer konservativa än Sveriges (människor har ju alltid en tendens till att tycka att vi har mer "rätt" att tycka det vi tycker, att vi är bäst oavsett var vi än kommer ifrån eller hur? Man tycker att vi i klass 5A är bättre än klass 5 B eller vi på avd si är bättre än avd så. Vi svenskar är bättre än...)

Helt klart upplever jag ändå att kvinnans roll gentemot sin man och människors skyldighet mot Gud har en annan innebörd för en amerikan än för en svensk.
Citera
2018-09-01, 12:23
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Det som finns i tråden är en uppgift om att de skall ha haft kontakt via chatt eller sms under mordkvällen. Uppgiften har hela tiden ansetts komma från en trovärdig källa med insyn i utredningen, men nu verkar det ju vara mer oklart hur den dök upp. En trådsanning?

De kanske kom över det där bråket från 2017, och kunde gå vidare med sina liv?

Jag fick veta detta via källa och delade det i tråden. EGT bekräftade kort därefter att uppgiften stämde, SD erkände i förhör att han och Lena haft digital kontakt på mordkvällen.
Men enligt MV erkände SD först när bevis för detta lades fram. Han ska först ha nekat till detta.
Citera
2018-09-01, 12:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
- Först och främst tänker jag att det finns kulturella normer mellan svenskar och amerikaner.

För JG som är uppvuxen i USA ligger alldeles säkert normerna kvar relativt mycket i det sätt att se på saker och ting, även om man med åren säkert blir påverkad av våra svenska normer.

- Är det inte också så att personliga erfarenheter, uppväxt styr varje människas uppfattning om vad som är svek och inte. Detta speglas ju i vad olika personer i tråden tycker om vem som sviker vem, oavsett man är svensk eller inte.

Det är normer som styr t ex könsroller, hur förhållande mellan man/kvinna bör vara och också finns det en skillnad på hur sekulariserade våra samhällen är. Det är bara exempel på några skillnader.

Jag tänker att man utifrån våra svenska normer kan uppfatta JGs lojalitet underlig som för en amerikan kanske inte är lika konstig. Kanske uttrycker jag det fel när jag sammanfattar USAs´normer som mer konservativa än Sveriges (människor har ju alltid en tendens till att tycka att vi har mer "rätt" att tycka det vi tycker, att vi är bäst oavsett var vi än kommer ifrån eller hur? Man tycker att vi i klass 5A är bättre än klass 5 B eller vi på avd si är bättre än avd så. Vi svenskar är bättre än...)

Helt klart upplever jag ändå att kvinnans roll gentemot sin man och människors skyldighet mot Gud har en annan innebörd för en amerikan än för en svensk.

Ja, det finns kanske kulturella skillnader i denna fråga bland amerikaner och svenskar. Men jag har då aldrig träffat några svenskar hittills (i verkligheten då) som uttryckt att det skulle vara acceptabelt att bli tillsammans med gifta människor.

Det är något som jag hör (läser) i tråden bara faktiskt av en del svenskar, därav min chock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in