2018-08-21, 21:49
Medlem
CylonToasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Gick förbi valstugorna idag. Alla utanför alla valstugor ekade det tomt förutom hos Sverigedemokraterna. Vilket jävla drag det var med folk utanför deras. Dom andra partitillhörigheterna satt och rullade tummarna medans SD valarbetare hade fullt upp att prata med nyfikna människor. Detta säger mig att intresset och mörkertalet är stort. Jag kommer bli nöjd med 22-23%. Men 25%+ är inte alls orimligt. Hur många bestämde sig idag för sd utanför valstugan och hur många i hela landet...

Gled förbi SD i Göteborg och mötte samma syn. Unga, äldre några unga invandrar tjejer som inte var så förtjusta i det enkla faktum att dom inte kunde vara ute senare på kvällarna utan att bli kallade horor osv. Tveksamt om dom kommer rösta på SD, men dom tog med sig lite valmaterial och var trevliga.
Citera
2018-08-21, 22:08
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Finns inget som talar för det, eftersom könsskillnaden tycks bestå oavsett SDs storlek, vilket man kan se i t ex Yougov och SCB som särredovisar efter kön. Storleksförhållandet vid 25% i YG är likadant som när de hade 12,5% (mäns SD-stöd delat med kvinnors = c:a 1,6). Det grupptryck som styr kvinnorna ligger i närmiljön, inte i vad som råkar stå i opinionsmätningar i riksmedia. Invandringskritiska kvinnor i Norrland blir liksom inte mer sturska för att kvinnor i Skåne lyfter SD.

Som Djimmie säger det beror på var man lägger denna nivå. Skulle OU ligga på 25 - 30 % inräknat alla institut/mätningar istället för 17 - 27 % så kanske den magiska gränsen överstigs. Men det kanske vi får se efter valet, om kvinnor blir mer öppna med SD-sympatier när de sett valresultatet. Då skulle ett extra val kunna bli en jordskredsseger för SD. Då kan nog SD få över 30 % nästa år.
Citera
2018-08-22, 04:04
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Har du lust att avslöja ungefär i vilken del av landet detta skedde och om det var i en mindre, mellanstor eller större stad? Bara ren nyfikenhet, inget annat.

Det är i Göteborg. Gick på andra sidan gatan från valstugorna sett. Jag kunde inte sluta titta när jag gick på andra sidan gatan. Var en sån sjuk syn. Helt tomt verkligen utanför alla andra valstugor. Det enda som syntes till var valarbetarna gällande 7-klöverpartierna.

Valstugorna ligger ändå i hjärtat av gbg. Vid kungsportplatsen dvs påväg mot avenyn.

Efter denna upplevelse är jag bombsäker på att mörkertalet är stort, finns ingen tvivlan om det för min del.
Citera
2018-08-22, 04:09
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CylonToaster
Gled förbi SD i Göteborg och mötte samma syn. Unga, äldre några unga invandrar tjejer som inte var så förtjusta i det enkla faktum att dom inte kunde vara ute senare på kvällarna utan att bli kallade horor osv. Tveksamt om dom kommer rösta på SD, men dom tog med sig lite valmaterial och var trevliga.

Ja se på fan samma stad som mig då. Då var det inte heller ren tillfällighet om vi nu inte gick förbi ungfär samtidigt vilket jag inte tror.

Efter detta spektakel alltså när jag tänker efter så skulle allt under 25% verka orimligt.
Citera
2018-08-22, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Om vinstutdelningar förbjuds så ackumulerar man väl vinsten i bolaget tills man vill ta ut den genom att likvidera verksamheten. Det är dock bara möjligt för de med finansiella muskler att kunna sitta på pengarna orörda en längre tid. Hopplöst för t.ex. vanliga lärare och sjuksköterskor att fixa som nyföretagare.

Men det är nog lite skillnad också beroende på vilken verksamhet man befinner sig inom. Det är ju inte direkt så mycket som ändras inom sjukvården eller skolan för den delen.
Citera
2018-08-31, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Lite nyfiken. Vad är det för egna prognoser som gör att du hamnar på 29,x% och 30,x%?

Oj. En svår fråga.
Kort - real life.
Under flera år har jag varit uppmärksam på reaktioner bland både nära o kära och folk man träffar ytligare.

Tex;
Kvinna 1.
År 2015.
Vi kommer in på politik och hon utbrister i en blandning av nervositet och förakt;
"Du är väl inte sån där Sverigemokrat"???!!!

År 2018.
Samma kvinna.
HON börjar prata politik.
Närmast kokar av ilska över hur "berikningen" på hennes lilla ort väcker olustiga känslor och närmast förakt. Hon nämner halalslakt med avsky, hotfulla invandrargäng, äkad invandrarkriminalitet och "mystiska" bilar som verkar patrullera byn. Hon tar upp inbrott och stölder som de alltid varit förskonade mot innan.

Kvinna2
År 2015
Berättar glatt att hon är miljöpartist.

År 2018
Samma kvinna.
Hon blir närmast röd i ansikte när hon uttrycker sitt förakt för invandrare som ställer krav, begår våldtäkter och hur samhället inte tar tag i detta. Typ; "Kan de inte sköta sig ska de "UT"!
Jag bara bävade....

Detta var blott två av många liknande "upplevelser" hur inte minst kvinnor har gått från att vara "refugees welcome" , SD=rasister, till att tala i helt andra tongångar.

Adda sen rapporten om invandrarnas överrepresentaion i våldtäkter, bilbränder och en hel del annat som det dels rapporteras mer om nu förtiden, som ökar, och som kryper in på skinnet på folk.

Det har runnit MYCKET vatten under broarna sen förra valet.

Så mer vetenskapligt än så är det inte....
Och opinionsundersökningarna litar jag lite på. Ofta flera tiotals procent som aldrig svarar.
Och som bekant velar så många som 30% intill valdagen vem som får deras röst.

Kan jag ha tokfel? Visst. Men jag brukar ha/få rätt
Om en dryg vecka kan jag kanse säga här "Vad var det jag sa".
Eller så dumpar jag mitt konto...
Senast redigerad av MrStreamer 2018-08-31 kl. 22:28.
Citera
2018-08-31, 22:50
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Oj. En svår fråga.
Kort - real life.
Under flera år har jag varit uppmärksam på reaktioner bland både nära o kära och folk man träffar ytligare.

Tex;
Kvinna 1.
År 2015.
Vi kommer in på politik och hon utbrister i en blandning av nervositet och förakt;
"Du är väl inte sån där Sverigemokrat"???!!!

År 2018.
Samma kvinna.
HON börjar prata politik.
Närmast kokar av ilska över hur "berikningen" på hennes lilla ort väcker olustiga känslor och närmast förakt. Hon nämner halalslakt med avsky, hotfulla invandrargäng, äkad invandrarkriminalitet och "mystiska" bilar som verkar patrullera byn. Hon tar upp inbrott och stölder som de alltid varit förskonade mot innan.

Kvinna2
År 2015
Berättar glatt att hon är miljöpartist.

År 2018
Samma kvinna.
Hon blir närmast röd i ansikte när hon uttrycker sitt förakt för invandrare som ställer krav, begår våldtäkter och hur samhället inte tar tag i detta. Typ; "Kan de inte sköta sig ska de "UT"!
Jag bara bävade....

Detta var blott två av många liknande "upplevelser" hur inte minst kvinnor har gått från att vara "refugees welcome" , SD=rasister, till att tala i helt andra tongångar.

Adda sen rapporten om invandrarnas överrepresentaion i våldtäkter, bilbränder och en hel del annat som det dels rapporteras mer om nu förtiden, som ökar, och som kryper in på skinnet på folk.

Det har runnit MYCKET vatten under broarna sen förra valet.

Så mer vetenskapligt än så är det inte....
Och opinionsundersökningarna litar jag lite på. Ofta flera tiotals procent som aldrig svarar.
Och som bekant velar så många som 30% intill valdagen vem som får deras röst.

Kan jag ha tokfel? Visst. Men jag brukar ha/få rätt
Om en dryg vecka kan jag kanse säga här "Vad var det jag sa".
Eller så dumpar jag mitt konto...

Har lärt mig en del saker i livet, en av dem är: underskatta aldrig "Real Life".

Du kan med stor sannolikhet sitta lugnt i båten - också efter valet. Att dumpa ditt konto tror jag inte du behöver göra. I så fall lär väl jag få göra samma sak då jag ganska kaxigt hävdat att SD kommer att få närmare 30% än 25%. D v s över 27,5%. Om ganska exakt nio dygn har vi facit
Citera
2018-09-01, 00:27
Medlem
Var på en bar på Södermalm i kväll (Sthlm). Bartendern sa högt till killen bredvid mig att det snart är val och du röstar väl rätt. Killen sa att jajamen jag brukar rösta på Vänsterpartiet men nu blir det SD. Känns som att den dialogen aldrig skulle ha skett för 4 år sedan... Blir väldigt intressant att följa utvecklingen 9:e sept och spelet framåt.
Citera
2018-09-01, 02:37
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
När ens rödare/miljö släktingar har SD som ett alternativ inför valet börjar man fan undra vad det är som händer egentligen. Har även sett folk som varit vänsterfanatiker skifta och bli riktigt främlingsfientliga som om dom försöker kompensera för sin tidigare vänsterfanatism. Människor som skiftar från att ett år vara fanatiskt antirasistiska till att inte bara bli invandringskritiska utan passera en gräns jag t.o.m. kan vara bekväm med och det känns lika sjukt varje gång det händer. Ska bli väldigt intressant att se valresultatet.
Citera
2018-11-04, 00:02
Medlem
Groenmans avatar
Idag mötte jag en ung, outbildad man på landsbygden. Han jobbar på bondgård och knäcker extra i skogen och på ett sågverk. Ingen utbildning. Bonn-dialekt.

Vi samtalade om något helt annat, när han plötsligt utbrister att han gillar sverigedemokraterna och att en av höjdpunkterna på denna sida julafton var när Jimmie Åkesson besökte den lilla kommunen i somras.

Nä-hä? Tänkte jag. Inte särskilt överraskande. Typisk SD-väljare.

Det kanske mer oväntade var dock hur väl insatt han var i politiken. Han redogjorde för sina åsikter om Stefan Löfvén och Annie Lööf, vilka han båda avskydde. Han berättade att han följer "Berts värld" på Youtube (Bert Karlssons återkommande tankar om svenskt politik, för den som inte känner till det) och tycker att "Bert har såååå rätt" i det mesta han säger. Hans favorit bland offentliga personer i invandringsdebatten var dock "Tino Sanandaji", vars namn han uttalade bättre än jag. Hur stor andel av Sveriges befolkning vet vem Tino Sanandaji är?

För att vara en ung, outbildad man på landet var han lika eller mer insatt än vad jag bedömer normalsvensken vara. Efter ett långt samtal sammanfattade han sin åsikter med att: "Fan va gott att på landet i det här läget. Städerna har ju urartat helt. Sverige är tyvärr förstört."

Stockholmare är smartare än lantisar. Not.
Citera
2019-01-21, 03:10
Medlem
Haddock93s avatar
På vilket parti röstar er bekantskapskrets?

Det skulle jag vilja veta, mest för att det är kul och intressant. En överblick vad svenska folket röstade på och vad man tillhör för grupp i samhället (ålder, jobb/student, kön m.m.)

Skriv gärna vad er närmsta krets röstade på i valet 2018 och om de ändrat sig nu efter regeringskaoset.

—————

Jag: 25 årig kille som kommer från en vanlig svensk familj, jobbar på Volvo lastvagnar i GBG. Röstade SD detta val M förra. SD all the way.
Flickvän: 25 år som röstade SD förra valet (!) och M detta (hon ångrar sig rejält och skulle röstat SD idag).

Pappa: Vanlig arbetare 50 år. Röstade SD detta val, osäker förra. Ingen ändring.
Mamma: Sjukskriven, 49 år, röstade KD detta val osäker förra. Ingen ändring
Bror: Arbetslös 29 år, röstade SD detta val, osäker förra. Ingen ändring.
Syster: Pluggat till socionom vilket hon jobbar med nu, 23 år. Röstade troligtvis C (!) det här valet, men osäker för vi pratar sällan politik för hon är anti SD vilket leder till tjafs..

Morfar: Pensionär, alltid röstat M men två senaste valen SD. Ingen ändring.
Mormor: Pensionär, alltid röstat S men besviken detta val, röstade troligtvis SD.

Svärföräldrarna röstade SD, pappa polis mamma något kontorsjobb ekonom typ. Hennes bror L (haha han är inte så glad nu). Hans flickvän (student) avgudar Fjamåt C så vi pratar inte politik när hon är med..

Dessa är jag säkra på. Polarna röstar lite olika faktiskt och vi har undvikt att prata politik i allmänhet.

Skulle va intressant att höra hur era kretsar här på FB röstar?
Citera
2019-01-21, 04:11
Medlem
Själv rösta på M dom flesta ja känner Sd egen företagare å hantverkare ofta målare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in