Citat:
Ursprungligen postat av
Smoothman
Lite nyfiken. Vad är det för egna prognoser som gör att du hamnar på 29,x% och 30,x%?
Oj. En svår fråga.
Kort - real life.
Under flera år har jag varit uppmärksam på reaktioner bland både nära o kära och folk man träffar ytligare.
Tex;
Kvinna 1.
År 2015.
Vi kommer in på politik och hon utbrister i en blandning av nervositet och förakt;
"Du är väl inte sån där Sverigemokrat"???!!!
År 2018.
Samma kvinna.
HON börjar prata politik.
Närmast kokar av ilska över hur "berikningen" på hennes lilla ort väcker olustiga känslor och närmast förakt. Hon nämner halalslakt med avsky, hotfulla invandrargäng, äkad invandrarkriminalitet och "mystiska" bilar som verkar patrullera byn. Hon tar upp inbrott och stölder som de alltid varit förskonade mot innan.
Kvinna2
År 2015
Berättar glatt att hon är miljöpartist.
År 2018
Samma kvinna.
Hon blir närmast röd i ansikte när hon uttrycker sitt förakt för invandrare som ställer krav, begår våldtäkter och hur samhället inte tar tag i detta. Typ; "Kan de inte sköta sig ska de "UT"!
Jag bara bävade....
Detta var blott två av många liknande "upplevelser" hur inte minst kvinnor har gått från att vara "refugees welcome" , SD=rasister, till att tala i helt andra tongångar.
Adda sen rapporten om invandrarnas överrepresentaion i våldtäkter, bilbränder och en hel del annat som det dels rapporteras mer om nu förtiden, som ökar, och som kryper in på skinnet på folk.
Det har runnit MYCKET vatten under broarna sen förra valet.
Så mer vetenskapligt än så är det inte....
Och opinionsundersökningarna litar jag lite på. Ofta flera tiotals procent som aldrig svarar.
Och som bekant velar så många som 30% intill valdagen vem som får deras röst.
Kan jag ha tokfel? Visst. Men jag brukar ha/få rätt

Om en dryg vecka kan jag kanse säga här "Vad var det jag sa".
Eller så dumpar jag mitt konto...