Citat:
Ursprungligen postat av
Assdefender
Hur fan kan det skilja 7 PE mellan Sifo och Sentios mätningar?
På grund av det politiska klimatet. Alla vet att det i senaste valet fanns en systematisk underskattning av SD bland telefoninstitut. Alla är dock inte intresserade av att göra något åt detta då de ser hur institut som Sentio och YouGov som använder sig av metoder som är mer lämpade för den nuvarande DDR-situationen blir hånade av den latteliberala eliten på sociala medier.
Att förespråka ändringar i metodik som skulle höja SD=nazism. Jag misstänker starkt att hetsen mot att visa höga siffror för SD är något som har påverkat åtminstone Sifo och Inizio. Båda dessa har sänkt SD till lägre nivåer relativt YG/Sentio utan att övriga OI visat samma trend.
I synnerhet OI som använder självrekryterande webbpaneler - YouGov och Sentio - är ju något som SVT har lagt en statlig bannbulla på. De får ej nämnas! Svensken får inte veta att det finns institut som i dagsläget har SD på cirka 25%. Detta trots att de visat sin tillförlitlighet empiriskt. Lägg samman allt detta, så finns det inget incitament att försöka vara rätt. Demoskop och Novus är de enda som alls varit intresserade av att diskutera problemen, dock utan att avsäga sig telefonerna.
Sedan kan jag rent anekdotiskt säga att jag träffat statistiker som jobbat på OI i Stockholm, och stereotypen om sojahens är väldigt träffande.