2018-08-31, 13:50
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
SvD/SIFO sänkte just budet till 16.9%.

Vad sysslar Sifo med...? De har fullständigt gått vilse i skogen. 16,9% ??? Har deras kulramar gått sönder? Så här illa kan man inte mäta SD, de kommer ju att vara helt bortgjorda på valnatten.
2018-08-31, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Valet 2018 9 dagar kvar
SvD/Sifo: Opinionen just nu
16,8
5,7
9,5
5,5
6,0
25,7
10,5
16,9

Gissa vilken siffra som är Sverigedemokraternas. För att underlätta kan jag medela att det är inte den på 25,7 procent.

Det institut som står för dessa siffror tappar trovärdigheten 9 september. 40-50% fel....
2018-08-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
SvD/SIFO sänkte just budet till 16.9%.
Var har du hittat det?
2018-08-31, 13:55
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Valet 2018 9 dagar kvar
SvD/Sifo: Opinionen just nu
16,8
5,7
9,5
5,5
6,0
25,7
10,5
16,9

Gissa vilken siffra som är Sverigedemokraternas. För att underlätta kan jag medela att det är inte den på 25,7 procent.

Well de tokrusar och är största parti i dagens Sentio med 24% iallafall enligt Fria tider. http://www.friatider.se/sd-krossar-motst-ndet-st-rsta-parti-dagar-innan-valet

Spännande tider indeed. Skall bli mycket intressant att se hur årets val slutar, Det kommer nog skrivas historia tror jag. Var själv och förtidsröstade idag. SD naturligvis.
2018-08-31, 13:55
Medlem
sifo, hummmm är det BagdadBob som tagit över deras OU?
2018-08-31, 13:59
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Vad sysslar Sifo med...? De har fullständigt gått vilse i skogen. 16,9% ??? Har deras kulramar gått sönder? Så här illa kan man inte mäta SD, de kommer ju att vara helt bortgjorda på valnatten.

Jag tror du redan vet svaret. SIFO baseras på telefonintervjuer. De har en del webbaserat, men det viktar de ner. Så vad förväntar du dig? Låt dem hållas i en vecka till och så får de ridån i huvudet den nionde.
2018-08-31, 14:02
Medlem
Kolonns avatar
SIFO var ju ganska grovt fel ute förra valet och om de blir grovt fel igen. Är det ens lönt att de fortsätter med undersökningar då? Till vilken nytta? Man kan ju lika bra sitta och hitta på siffror.
2018-08-31, 14:09
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag tror du redan vet svaret. SIFO baseras på telefonintervjuer. De har en del webbaserat, men det viktar de ner. Så vad förväntar du dig? Låt dem hållas i en vecka till och så får de ridån i huvudet den nionde.

De kommer att få hela taket i skallen. För övrigt tippar jag att Sifo kommer att ge SD 15,2% i morgondagens mätning. På valdagen får SD vara nöjda om de ligger på 10% hos Sifo...
2018-08-31, 14:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
SIFO var ju ganska grovt fel ute förra valet och om de blir grovt fel igen. Är det ens lönt att de fortsätter med undersökningar då? Till vilken nytta? Man kan ju lika bra sitta och hitta på siffror.
Om Sifo är lika fel ute den här gången så kan man lika gärna lägga ner den delen av verksamheten.
2018-08-31, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag förtidsröstade faktiskt själv i går, för första gången. Främst för att jag skulle på ett möte alldeles bredvid där jag visste att förtidsröstning ägde rum. Så i mitt fall var det mest för att spara tid.

Är det så att förtidsrösterna kommer in sist i rösträkningen, eller hur funkar det?

Jag tror dom öppnas sist - efter att vallokalerna stängt.

Men om nu testen stämmer, att fler SD förtidsröstar bör ju VALU bli baised av detta också.
2018-08-31, 14:14
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Jag har gått igenom samtliga sidor jag hittat och alla siffror från opinionsundersäkningar före valet 2010 och fram till och med valresultatet 2014. Då kan jag konstatera att Sentio resp YouGov för den delen ligger på den undre halvan av alla opinionsinstitut när det gäller att träffa rätt. Därav "tämligen mediokra".
Jag är övertygad om att olika organisationer till viss grad kommer till olika rangordning för bästa institut, men jag tror inte att skillnaderna är så stora. Det borde vara enkelt att jämföra institutens sista mätningar med valresultatet och komma fram till ungefär samma rangordning.

Enligt mina länkar är Sentio delad bäst 2014 och femte bäst av sju 2010. Visst, man skulle kunna kalla det medel eller medioker, men så dåligt är det väl inte? Jag tycker inte att det är befogat att kalla Sentio för 'skitinstitut'. Till sist så skulle jag se din slutsats med mer tyngd om du kunde länka till någon rangordning över träffsäkerhet 2014 eller tidigare val.
2018-08-31, 14:17
Medlem
Hur fan kan det skilja 7 PE mellan Sifo och Sentios mätningar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in