2018-08-31, 11:11
Medlem
Centern sjunker (sorry)

Kommer det fler Sentio innan valet, någon som vet?
2018-08-31, 11:15
Medlem
freshboys avatar
Vill man vara elak så kan man hävda att hela S politik går ut på missunnsamhet, det gör ju att partiet får akta sig noga för att väcka denna intränade reflex hos sina väljare.

I en annan tråd fångade jag upp följande vinkel på S "extra semestervecka":

"Ursprungligen postat av tegelpanna123
Är inte den här ”barnveckan” jävligt orättvis?"

Denna infallsvinkel hade jag inte tänkt på. Jag såg den bara som en lockande köttbit för barnföräldrar.

Men kan det vara så att den där veckan samtidigt skapar agg mot partiet? Intervallet på barn mellan 4 och 16 år känns ganska godtyckligt också.

Hur ser ni på detta? Veckan lockar säkert några väljare, men samtidigt, kan den också driva bort väljare, till t.ex. SD. Hur tror du veckan landar?
2018-08-31, 11:19
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad är det som säger att manipulerat låga siffror i opinionsundersökningar motarbetar tex. SD? Kan det inte vara tvärtom? Att låga siffror gör att vissa vill "stödrösta". Eller så påverkar det inte alls. Har det gjorts någon forskning inom området?

Hur som helst har jag svårt att köpa den här "manipulationsteorin". Den känns lite väl obevisad och långsökt för att det ska förhålla sig så.

Man får såklart tro vad man vill. Som jag skrev tror jag inte att någon sänker en siffra som de en gång hämtat in, men de kan med enkelhet välja vem de ska fråga och därför välja vilkets svar de ska få. Jag är själv med i deras panel och har uppgett SD och att jag är mycket säker på mitt val. Om de sedan gör fler undersökningar väljer de såklart vilka de ska fråga och om man nu har en agenda, vilket Aftonbladet har, så är det nog väldigt lockande att fråga ”rätt” personer för att få ”rätt” svar. Sålänge OU utförs av någon som har ett egenintresse av få ett visst resultat kommer jag missto dem. Och nu är det alltså bara en vecka till facit. Vi kan fortsätta diskussionen då.
2018-08-31, 11:24
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Centern sjunker (sorry)

Kommer det fler Sentio innan valet, någon som vet?
Så här såg det ut vid förra valet.
Valdag 2014: Söndag 14/9.
Sentio: Tisdag 9/9-14
Yougov: Fredag 5/9-14 och torsdag 11/9-14.
2018-08-31, 11:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Vill man vara elak så kan man hävda att hela S politik går ut på missunnsamhet, det gör ju att partiet får akta sig noga för att väcka denna intränade reflex hos sina väljare.

Denna infallsvinkel hade jag inte tänkt på. Jag såg den bara som en lockande köttbit för barnföräldrar.

Men kan det vara så att den där veckan samtidigt skapar agg mot partiet? Intervallet på barn mellan 4 och 16 år känns ganska godtyckligt också.

Hur ser ni på detta? Veckan lockar säkert några väljare, men samtidigt, kan den också driva bort väljare, till t.ex. SD. Hur tror du veckan landar?
De flesta ser detta för vad det är, ett desperat försök att köpa röster. Det har inte funnits någon märkbar opinion för detta förslag tidigare. Det är bara något man plötsligt drar till med. Steget innan att erbjuda kontanter för att rösta S.

Du har också rätt i att mycket av S politik går ut på missunnsamhet. Detta kändes väldigt tydligt i samband med snacket om att Portugal hade tagit bort skatten på tjänstepensioner, vilket gjorde att svenska pensionärer som flyttade till Portugal fick ut mer i pension.

Sossarna gick i taket, sa upp sambeskattningsavtalet med Portugal & krävde beskattning. Inte för att Sverige skulle tjäna något på detta (för skatten skulle gå till den portugisiska staten), utan bara för att jävlas med de svenska pensionärerna. Ren jävla avundsjuka & missunnsamhet alltså.

Klart att många väljare retar sig på detta.
2018-08-31, 11:28
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Hur då inte får till en bra mätning?

Du brukar tala om källor när någon påstår saker, nu påstår du alltså att SD va störst på nätet redan år 2010. Har du något som antyder till detta? Typ en källa?
2018-08-31, 11:37
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Du brukar tala om källor när någon påstår saker, nu påstår du alltså att SD va störst på nätet redan år 2010. Har du något som antyder till detta? Typ en källa?
Vi får nog börja med en bra definition av "på nätet" först. :-)
2018-08-31, 11:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy

Det är illa när de premierar friska barn framför de med LSS-behov. Ja, absolut.
2018-08-31, 11:51
Medlem
OU är bara mediakåta snowflakes, SD får självklart 24 - 32% oavsett OI, känn vibbarna i samhället!

Varje PK uttalande är en seger pga verklighetsfrånvaro 🇸🇪😜
2018-08-31, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är illa när de premierar friska barn framför de med LSS-behov. Ja, absolut.

Där tror jag att du har fel. Handlar det om att välja mellan assistans åt andras dödssjuka barn och lite extra semester åt sig själv så väljer alltid (S)-sympatisören det som gynnar en själv.

Det där med "solidaritet åt de svaga" fungerar bara så länge (S) väljarna identiferar sig som svaga och antar att de skall bli förmånstagare.

Skulle jag gissa själv så skulle (S) kunna helt avskaffa Assistansen utan att särskilt många av deras väljare brydde sig det minsta. De som bryr sig är själva direkt berörda.

Detta till skillnad från (C) och (L) väljare som är mycket bättre på att bli upprörda på andras vägnar.
2018-08-31, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Jag är fortfarande inte säker på att SD blir största parti, även om de landar på 25%, vilket känns troligt. Kom ihåg att t ex sentio underskattade S med ca 2 PE inför förra valet. Lägger på man dessa 2 PE på dagens sentio så får man ju oavgjort mellan de två största. Jag undrar om inte det blir i stort sett dött lopp mellan S och SD (a la S och M 2010). Har inga siffror på rak arm, men har för mig att även andra institut brukar underskatta S. Att SD ska bli största parti handlar ju inte enbart om att SD ska prestera, utan även om att S en massa S-väljare aktivt ska välja bort sossarna, vilket, när det kommer till kritan i valbåset, kan vara svårt för många.

Det som komplicerar frågan om SD eller S blir störst är tapp till andra mer extrema partier?
Sossar kan mycket väl bara bli dubbelt så stora som V, och för SD:s del handlar det givetvis om AfS.

Tror inte sista ordet är sagt, utan vi sista veckan innan valet kommer se stora rörelser i opinionen.
De alternativa medias inflytande skall absolut inte underskattas i dessa svängningar.
2018-08-31, 11:57
Medlem
SD störst fortfarande, nu e de fredagsmys Skål!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in