Citat:
Ursprungligen postat av
freshboy
Vill man vara elak så kan man hävda att hela S politik går ut på missunnsamhet, det gör ju att partiet får akta sig noga för att väcka denna intränade reflex hos sina väljare.
I en annan tråd fångade jag upp följande vinkel på S "extra semestervecka":
"Ursprungligen postat av tegelpanna123
Är inte den här ”barnveckan” jävligt orättvis?"
Denna infallsvinkel hade jag inte tänkt på. Jag såg den bara som en lockande köttbit för barnföräldrar.
Men kan det vara så att den där veckan samtidigt skapar agg mot partiet? Intervallet på barn mellan 4 och 16 år känns ganska godtyckligt också.
Hur ser ni på detta? Veckan lockar säkert några väljare, men samtidigt, kan den också driva bort väljare, till t.ex. SD. Hur tror du veckan landar?
De flesta ser detta för vad det är, ett desperat försök att köpa röster. Det har inte funnits någon märkbar opinion för detta förslag tidigare. Det är bara något man plötsligt drar till med. Steget innan att erbjuda kontanter för att rösta S.
Du har också rätt i att mycket av S politik går ut på missunnsamhet. Detta kändes väldigt tydligt i samband med snacket om att Portugal hade tagit bort skatten på tjänstepensioner, vilket gjorde att svenska pensionärer som flyttade till Portugal fick ut mer i pension.
Sossarna gick i taket, sa upp sambeskattningsavtalet med Portugal & krävde beskattning. Inte för att Sverige skulle tjäna något på detta (för skatten skulle gå till den portugisiska staten), utan bara för att jävlas med de svenska pensionärerna. Ren jävla avundsjuka & missunnsamhet alltså.
Klart att många väljare retar sig på detta.