2018-08-30, 18:26
Medlem
AX64s avatar
Jag ska erkänna att jag aldrig har investerat i råvaror (dock i mer traditionella medel) men det är en tanke som lockat mig ett tag. Man kan förstås köpa guld, silver, et cetera men det är inte det jag är ute efter. Vad finns för udda råvaror att investera i i övrigt, och finns det exempel på börser och plattformar för att handla med dessa? Avser inte aktier i bolag som framställer eller utvinner utan att man köper enheter av material. Udda råvaror skulle kunna vara allt av föränderlig tillgång och därmed värde - akacieträ, marmor, nya material som kan ha stor framtida användning, ovanliga gaser, och annat som man sällan hör om i samband med investeringar.

Osäker på om jag uttrycker frågan så att man förstår vad jag är ute efter men provar så här.
Senast redigerad av AX64 2018-08-30 kl. 18:30.
Citera
2018-08-30, 18:46
Medlem
Flaskhalsats avatar
Svårt med sånt där. Mer obskyra grejer kommer inte ha några större likvider på terminshandeln om det ens finns en marknad hos större handlare.
Citera
2018-08-30, 18:55
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Svårt med sånt där. Mer obskyra grejer kommer inte ha några större likvider på terminshandeln om det ens finns en marknad hos större handlare.

Fast se till exempel på vinportföljer, det är ju något som är rätt kul, etablerat, och faktiskt funkar hyfsat bra. Måste ju finnas fler?
Citera
2018-08-30, 18:57
Medlem
Udda råvaror är fel inriktning, finns massa olika råvaror handla.

Bra saker satsa på framtiden är metaller som används i batteri och elektronik.

Största delen av befolkning lever inte i väst utan i fattiga länder, när deras ekonomi börjar ta fart finns det stora pengar där.

För just metaller finns det inte obegränsat resurser över medan saker som går odla går alltid öka produktion över även om miljö och naturkattastrofer i framtiden kan begränsa skördar och förstöra. Men gissar inte du intresserad av den nivå av tidsperspektiv.

Jag handlar alla sorters råvaror, alla seriösa broker med utbud erbjuder råvaror.
Citera
2018-08-30, 19:09
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Udda råvaror är fel inriktning, finns massa olika råvaror handla.

Bra saker satsa på framtiden är metaller som används i batteri och elektronik.

Största delen av befolkning lever inte i väst utan i fattiga länder, när deras ekonomi börjar ta fart finns det stora pengar där.

För just metaller finns det inte obegränsat resurser över medan saker som går odla går alltid öka produktion över även om miljö och naturkattastrofer i framtiden kan begränsa skördar och förstöra. Men gissar inte du intresserad av den nivå av tidsperspektiv.

Jag handlar alla sorters råvaror, alla seriösa broker med utbud erbjuder råvaror.

Just metaller intresserar mig inte alls tyvärr. Vårt att bli passionerad för liksom. Vad för andra råvaror finns det att handla med då?
Citera
2018-08-30, 19:23
Medlem
Gå på intresse. Du kanske är en gamer så köp billiga spelkonsoler och spel i originalboxar
Citera
2018-08-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Just metaller intresserar mig inte alls tyvärr. Vårt att bli passionerad för liksom. Vad för andra råvaror finns det att handla med då?

Metaller är alltid bra investering, även om sista tiden varit neråt. Men åt andra sidan många råvaror ligger på botten nivå just nu på runt 10-20 års botten.

Jag tänker inte säga vad du ska köpa eller inte köpa och när och hur.

Men ex både kaffe och socker när väl passerat botten kommer det bara vara många års uppgång. Dock finns risk fortfarande kan falla mer.

Silver även bra, även koppar. Även om båda är trend neråt så kommer bli fin uppgång sedan.

Långsiktig kommer allt gå upp, då pratar jag om några månader eller inom något år runt tills botten bör vara nådd
Citera
2018-08-30, 19:36
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiceX
Gå på intresse. Du kanske är en gamer så köp billiga spelkonsoler och spel i originalboxar

Visst, fast det är ju lite mer garagehandel än online-trading över det. Vill inte samla på mig grejorna hemma direkt

Citat:
Metaller är alltid bra investering, även om sista tiden varit neråt. Men åt andra sidan många råvaror ligger på botten nivå just nu på runt 10-20 års botten.

Jag tänker inte säga vad du ska köpa eller inte köpa och när och hur.

Men ex både kaffe och socker när väl passerat botten kommer det bara vara många års uppgång. Dock finns risk fortfarande kan falla mer.

Silver även bra, även koppar. Även om båda är trend neråt så kommer bli fin uppgång sedan.

Långsiktig kommer allt gå upp, då pratar jag om några månader eller inom något år runt tills botten bör vara nådd

Jo, jag vet att metaller är en poppis grej, och jag letar inte efter tips på heta investeringar utan bara alternativa men intressanta investeringar. Om man nu skulle vilja köra på exempelvis kaffe (intressant!) som du nämner - vilka plattformar finns där man kan köpa och handla med det online?
Citera
2018-08-30, 19:44
Medlem
AX64s avatar
Hittade äntligen lite info när jag googlade på engelska istället och kom fram till att man till exempel kan investera i kött och spannmål. Det börjar likna något då det ändå är varor man kan ha en känsla, aningar och intresse för. Hoppas det finns fler liknande.
Citera
2018-08-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Visst, fast det är ju lite mer garagehandel än online-trading över det. Vill inte samla på mig grejorna hemma direkt

Jo, jag vet att metaller är en poppis grej, och jag letar inte efter tips på heta investeringar utan bara alternativa men intressanta investeringar. Om man nu skulle vilja köra på exempelvis kaffe (intressant!) som du nämner - vilka plattformar finns där man kan köpa och handla med det online?

Seriös broker som Saxo Bank, annars IG och CMC som exempel.
Citera
2018-08-30, 19:50
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Seriös broker som Saxo Bank, annars IG och CMC som exempel.

Tack för tips och inspiration. Ska kika närmare på dessa och se vad som erbjuds då!
Citera
2018-08-30, 19:57
Medlem
Certifikat kopplade till el-terminer har gått väldigt bra i år, exempelvis BULL EL X2 H. Förmodligen mest beroende på torka och nedstängda kärnreaktorer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in