2018-08-29, 03:23
Medlem
Vilket är rätt? Eller är båda rätt?
Citera
2018-08-29, 03:28
Medlem
Impopulär ligger bättre i munnen, men vilken som är ”rätt” vet jag ej
Citera
2018-08-29, 03:40
Medlem
I mina öron är det olika uttryck:

Opopulär: Mer en enstaka person som kanske i skolan inte är populär. Ofta av mer temporär karaktär och inte lika omfattande. Vardagsspråk.

Impopulär: Mer om en grupp tex ett parti som inte är populärt. Missnöjet är större och mer aktivt mot någon. Mera officiellt och korrekt språk.

Känns också som att man aktivt måste ha gjort något för att bli impopulär, medans opopulär kan man ju bli utan att ha gjort något.
Citera
2018-08-29, 09:57
Medlem
QuisCustodiets avatar
Skulle själv aldrig säga något annat än impopulär. Ligger bättre i munnen och låter snyggare.

Om du vill förkovra dig ytterligare så kommer här en liten länk: https://spraklitt.wordpress.com/tag/impopular/
Citera
2018-08-29, 10:41
Medlem
AX64s avatar
Impopulär är det ursprungligt korrekta, men även opopulär är vedertaget nu då folk troligen använder det rätt flitigt i sitt språk.
Citera
2018-08-30, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Impopulär är det ursprungligt korrekta, men även opopulär är vedertaget nu då folk troligen använder det rätt flitigt i sitt språk.

Ja. Opopulär är en nykomling, tillkommen kanske via ivriga SV2 inlärare.

Vill man inte säga impopulär, så är det brist på popularitet, saknar popularitet, utan att vara populär, etc.
Eller helt enkelt - Inte populär.

Men som någon gissade ovan; numera blir det elegant nyansskilland: impopulär: aktivt ogillad, och opopulär - mera passivt, bara saknar.

Så att säga...

Men jag måste säga det ändå: opopulär skorrar illa i mina öron.
Citera
2018-08-30, 08:51
Medlem
AX64s avatar
Opopulär låter för mig lika konstigt som oblå, osnäll, obilist och oskattebetalare. Det är en ful genväg till ett ord man hittat på som de flesta ändå förstår trots att det är lite fel.
Citera
2018-08-30, 09:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Ja. Opopulär är en nykomling, tillkommen kanske via ivriga SV2 inlärare.

Någon nykomling handlar det inte om. Ordet finns belagt i SAOB sedan 1797. Däremot tycks inte den formen blivit särskilt populär.

http://www.saob.se/artikel/?seek=opopul%C3%A4r&pz=6#U_O811_255288
Citera
2018-08-30, 22:38
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Opopulär låter för mig lika konstigt som oblå, osnäll, obilist och oskattebetalare. Det är en ful genväg till ett ord man hittat på som de flesta ändå förstår trots att det är lite fel.
Låter bara barnsligt.

Några kanske känner sig halvt fyndiga eller språkstilistiskt avantgarde att medvetet vägra använda det rätta uttrycket, och det klingar bara töntigt och barnsligt.
Citera
2018-08-30, 22:58
Medlem
Opopulär är mer logiskt bra osams osv.
Im vet jag inte riktigt vad det är.
Importera. Är dä samma system impoppulär?
Eller imponera. Ponera = filosofera. Utgå från?
Inte utgå från = imponera ? Oponera då?
Oklar är bättre än imklart. Så opopulärt låter bättre
Im passar bättre som in tycker jag.
Inportera in i landet . Inpoppulär låter bättre
Senast redigerad av troligengud 2018-08-30 kl. 23:02.
Citera
2018-09-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
I mina öron är det olika uttryck:

Opopulär: Mer en enstaka person som kanske i skolan inte är populär. Ofta av mer temporär karaktär och inte lika omfattande. Vardagsspråk.

Impopulär: Mer om en grupp tex ett parti som inte är populärt. Missnöjet är större och mer aktivt mot någon. Mera officiellt och korrekt språk.

Känns också som att man aktivt måste ha gjort något för att bli impopulär, medans opopulär kan man ju bli utan att ha gjort något.
Lite så tänker jag med. Jag skiljer på asocial och osocial på samma sätt.
Citera
2018-09-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Någon nykomling handlar det inte om. Ordet finns belagt i SAOB sedan 1797. Däremot tycks inte den formen blivit särskilt populär.

http://www.saob.se/artikel/?seek=opopul%C3%A4r&pz=6#U_O811_255288

Ja ja visst. Men tror du verkligen att de som har börjat använda ordet opopulär kollade i SAOB att ordet finns och är därmed "legitimt" att använda?

JAG tror inte det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in